سونی در ایفا ۲۰۱۶ پرچمدار جدید خود را با نام اکسپریا ایکس زد رونمایی کرد. در تکمیل مقالات مختلفی که در بارهی این گوشی و دیگر محصولات سونی در ایفا منتشر کردیم، مصاحبهای اختصاصی را با مدیر بازاریابی محصول سونی در نمایشگاه IFA برگزار کردیم و در بارهی محصولات سونی گفتگو کردیم. همراه زومیت باشید.
ژوئا سیبرا، مدیر بازاریابی محصول سونی موبایل است. وی مسئول بازاریابی گوشیهای هوشمند و تبلتهای اکسپریا سونی است. در نمایشگاه ایفا گفتگویی را با وی انجام دادیم و از گوشیهای جدیدِ اکسپریا ایکس زد، اکسپریا ایکس کامپکت، ساعت هوشمند جدید این شرکت و آیندهی ابزارهای هوشمند سونی پرسیدیم.
از اکسپریا ایکس زد، پرچمدار جدید سونی شروع کنیم، سونی گوشیهای اکسپریا ایکس و اکسپریا ایکس پرفورمنس را در کنگرهی جهانی موبایل معرفی کرد که آنها نیز پرچمدار یا حداقل بالا رده به حساب میآمدند، چرا سونی جایگزین ایکس پرفورمنس را معرفی نکرده و یک پرچمدار جدید با نامی تازه را رونمایی کرده است؟
اکسپریا XZ و اکسپریا X هر کدام مختلف خود را دارند
ما در کنگرهی جهانی موبایل، سری ایکس را به عنوان پرچمداران اکسپریا ایکس معرفی کردیم. حالا در ایفا پرچمدار جدید خود را با نام اکسپریا ایکس زی (Xperia XZ) و نسخهی کوچکتر آن را با نام اکسپریا ایکس کامپکت (Xperia X Compact) معرفی کردیم. دلیل آنکه ما اکسپریا ایکس زی را به جای جایگزین ایکس پرفورمنس معرفی کردیم آن است که میخواهیم مصرف کنندهها، حق انتخاب داشته باشند. در واقع این گوشیها برای نیازهای متفاوت و سلیقههای مختلف ساخته شدهاند.
ژوئا سیبرا - مدیر بازاریابی محصول سونی
اکسپریا ایکس زی به بهترین دوربین و پیشرفتهترین تکنولوژیها مجهز شده و مناسب افرادی است که بهترین بهترینها را میخواهند. علاوه بر فناوریهای پیشرفته، در اکسپریا ایکس زی ما تمرکز زیادی بر روی سفارشی سازی پرچمدار خود کردهایم. این گوشی خود را با شما تطابق میدهد. ایکس زد از نظر طراحی نیز تغییر کرده است و بدنهی فلزی پشت دستگاه به صورت یکپارچه تا لبهها کشیده شده است.
پس اکسپریا ایکس زی و اکسپریا ایکس هر کدام مخاطب خاص دوره دیجیتال مارکتینگ خود را دارند؛ ما مایل هستیم دست مشتری را در انتخاب محصول براساس نیازهای خود باز بگذاریم.
اما من فکر میکنم جامعهی مخاطب این دو گوشی یکسان است چرا که هر دو گوشیهای رده بالا و گران قیمت هستند و هر دو به دوربینهای پیشرفته و سختافزار قوی مجهز شدهاند. از طرفی از نظر طراحی نیز از زبان یکسانی پیروی میکنند.
ترکیب سه سنسور در ماژول دوربینِ اکسپریا ایکس زد، این گوشی را از رقبا مجزا میکند
تقاوتهای بسیار مهمی بین این دو گوشی وجود دارد. اولین آنها دوربین است. ما برای اولین بار از سنسورهای سهگانه در دوربین اکسپریا ایکس زی استفاده کردهایم. ما علاوه بر سنسور اصلی ۲۳ مگاپیکسلی که وظیفهی ضبط تصویر را برعهده دارد و از سیستم فوکوس هیبریدی پشتیبانی میکند دو سنسور فوکوس لیزری برای ارائه فوکوس سریع حتی در محیطهای تاریک و همچنین سنسور RGBC-IR که باعث میشود رنگها بصورت طبیعیتر از همیشه ضبط شوند. استفاده از سنسور سهگانه برای کاربران به معنی تهیهی عکسهای باکیفیتتر است.
تفاوت دومی که بین این دو گوشی وجود دارد مربوط به زبان طراحی است. ما در اکسپریا ایکس زد از طراحی یکپارچه و فریم یکسانی که از پشت تا جلوی گوشی کشیده شده، استفاده کردیم که باعث میشود گوشی به نظر یک جسم واحد برسد. در XZ ما رنگهای جدیدی را نیز معرفی کردیم مانند همین رنگ آبی یا پلاتینیوم.
و سومین تغییری که اکسپریا ایکس زی نسبت به اکسپریا ایکس کرده، مربوط به قابلیتهای شخصیسازی و سفارشیسازی است. اکسپریا ایکس زد، رفتارهای کاربر را مطالعه میکند و خود را بر اساس استفادههای شما، مطابقت میدهد.
منظور شما از سفارشیسازی و یادگیری گوشی از کاربر چیست؟
متصل نگهداشتن گوشی به شارژر، بعد از تکمیل شارژ، بیشترین آسیب را به باتری وارد میکند، ایکس زد این مشکل را حل کرده است
اجازه دهید یک مثال بزنم. طول عمر باتری گوشیهای هوشمند بعد از یکی دو سال به شدت کاهش پیدا میکند. ما دو فناوری جدید را در اکسپریا ایکس زد به کار گرفتهایم که این دو فناوری باعث میشوند فرآیند شارژ شدن باتری بهینه شود. یکی از مواردی که بیشترین آسیب را به باتری گوشیهای هوشمند وارد میکند، رها کردن گوشی به شارژ برای مدت کل شب یا روز است. یعنی حتی پس از شارژ شدن گوشی، آن را از برق جدا نمیکنیم. فناوری Battery Care ما الگوی شارژ کردن گوشی شما را یاد میگیرد و مثلا اگر هر شب گوشی خود را به شارژ میزنید و تا صبح آن را به شارژر متصل قرار میدهید، وقتی شارژ باتری به ۹۰ درصد میرسد، شارژر قطع شده و سپس ۹۰ دقیقه قبل از اینکه شما از خواب بیدار میشوید و میخواهید از گوشی استفاده کنید، مجددا جریان الکتریسته توسط شارژر برقرار میشود تا گوشی با شارژ صد در صد در اختیار کاربر قرار گیرد. پس میتوانید مشاهده کنید که اکسپریا ایکس زد امکانات سفارشی سازی بسیاری دارد که آن را از دیگر گوشیهای هوشمند مجزا میکند.
اشاره کردید که امکانات سفارشیسازی بسیاری وجود دارد، به جز شارژ هوشمند باتری، چه امکانات سفارشی دیگری در پرچمدار جدید سونی وجود دارد؟
اکسپریا ایکس زد برخلاف دیگر گوشیها، به مرور سرعت و بازدهی آن کاهش نمییابد
بسیار خب، اجازه دهید دو مثال دیگر برایتان بزنم. اولی مربوط به بازده میشود که داستان مشابه باتری دارد. گوشیهای هوشمند پس از مدتی استفاده و نصب بازیها و اپلیکیشنهای مختلف، کند میشوند و سرعت اولیه خود را از دست میدهند. اگر اپلیکیشنها به درستی بسته نشوند در پس زمینه به فعالیت خود ادامه میدهند بدون آنکه نیازی به آنها داشته باشید. این کار نه تنها باعث کاهش بازده گوشی میشود، بلکه باتری را نیز مصرف میکند. اکسپریا ایکس زد، اپلیکیشنهای اجرا شده را آنالیز میکند و متوجه میشود چه اپلیکیشنهای را بیشتر استفاده میکنید و کدام اپلیکیشنها استفاده نمیشوند. سپس بطور مداوم به بهینهسازی حافظهی رم و خالی کردن کشهای غیر ضرروی میپردازد.
اما اپلیکیشنهای زیادی با این کارایی در گوگل پلی وجود دارند و کاربران میتوانند همین کار را از طریق آنها انجام دهند.
بله اپلیکیشنهای زیادی با این هدف ساخته شدهاند اما این قابلیت بصورت طبیعی و بدون نیاز به نصب اپلیکیشنی در اکسپریا ایکس زد گنجانده شده است و از طرفی کاربر قرار نیست، اپلیکیشنی را اجرا دوره آنلاین دیجیتال مارکتینگ کند یا دکمهای را لمس کند تا فرآیند بهینهسازی اپلیکیشنها، حافظه یا کش انجام شود و همهی این امور بصورت خودکار انجام میشوند. از طرفی اپلیکیشنهای مشابه هیچکدام رفتار کاربر را آنالیز نمیکنند و متوجهی اپلیکیشنهای پراستفاده کاربر نمیشوند و تفاوتی بین اپلیکیشنهای پراستفاده یا آنهایی که هیچ وقت استفاده نمیشوند قائل نیستند.
ژوئا سیبرا - مدیر بازاریابی محصول سونی
لطفا مثال بعدی را بیان کنید.
قابلیت بعدی Xperia Tips است. کاربران عادی گوشیهای هوشمند عموما نحوهی استفاده صحیح از امکانات مختلف گوشی را نمیشناسند. آنها نمیدانند تلفنهای هوشمند چه کارهایی میتوانند انجام دهند، نمیدانند تنظیمات مختلف دقیقا چه کار میکنند یا حتی نمیدانند به جای فشار دادن دکمهی لمسی در اپلیکیشن دوربین میتوانند از دکمهی فیزیکی شاتر استفاده کنند. با استفاده از دکمهی شاتر کاربران میتوانند بدون نیاز به باز کردن قفل گوشی، اجرای اپلیکیشن دوربین و فشار دادن دکمهی لمسی شاتر، تنها یک دکمهی فیزیکی را فشار دهند. به همین دلیل اکسپریا تیپس قرار است به آنها یاد بدهد چطور از گوشی استفاده کنند.
اکثر این قابلیتهایی که اشاره کردید، نرمافزاری هستند، آیا برنامهای دارید تا این قابلیتها را از طریق بستهی بروزرسانی به گوشیهای قدیمی خانواده اکسپریا نیز اضافه کنید؟
قابلیت شارژ آموزش دیجیتال مارکتینگ هوشمند باتری نیاز به سختافزار سازگار به آن را دارد و از این بابت نمیتوان برای گوشیهای قدیمی ارائه کرد؛ اما دیگر قابلیتهای نرمافزاری برای گوشیهای قدیمی سونی ارائه خواهند شد.
سونی در کنگرهی جهانی موبایل، خانوادهی محصولات هوشمند خود را شامل یک پروژکتور، یک هندزفری هوشمند و یک ربات خانگی معرفی کرد. در ایفا نیز این محصولات مجددا به نمایش درآمدند، اما هنوز در فاز مفهومی هستند. چه تغییری در فاصلهی بین دو نمایشگاه بر روی این محصولات اعمال شده است و چه زمانی آمادهی عرضه میشوند؟
اسمارت ایر (هندزفری بلوتوث با قابلیت اجرای دستورات صوتی) آماده عرضه شده است و از همین ماه وارد بازار میشود؛ اما محصولات دیگر هنوز آماده نشدهاند و زمان دقیقی برای تولید آنها مشخص نشده است.
چه تغییری در این محصولات اعمال شده است؟
ما در حال بهینهسازی آنها هستیم. تغییر بزرگی در آنها اعمال نشده و ما در تلاش هستیم تا محصول نهایی بهترین تجربه را برای کاربران داشته باشد و همزمان به دنبال شرکای تجاری هستیم تا این محصولات به همراه حداکثر سازگاری با دیگر محصولات ارائه شوند.
سونی یک طرح مفهومی از ساعتی هوشمند را در ایفا معرفی کرد و من شنیدم که قصد دارید سرمایهی مورد نیاز برای ساخت این ساعت را از طریق Crowdfunding (جمعآوری سرمایه عمومی) جذب کنید. آیا این روش جدیدی است که سونی برای جذب سرمایهی گذاریِ تولید محصولات جدید خود از آن استفاده خواهد کرد یا از موفقیت این ساعت هوشمند مطمئن نیستید و قصد ندارید بر روی آن ریسک کنید؟
مسعود یوسف نژاد - سردبیر زومیت
ما بدون شک ریسک محصولات جدید را میپذیریم. سونی روی شرکتهای مختلف در ژاپن و خارج از ژاپن سرمایهگذاری میکند. ما در حال حاضر فقط چند مورد از طرحهای مفهومی خود را به نمایش عموم در آوردهایم، اما صدها طرح و محصول مفهومی دیگر وجود دارند که سونی انواع محتوای متنی در حال تحقیق و توسعه و کار بر روی آنها است. دربارهی سرمایهگذاری و سیاستهای شرکت بر روی سرمایهگذاری محصولات من، شخص مناسبی نیستم که بتوانم پاسخ دهم.
سونی موبایل از چند فصل پیش تصمیم گرفت تا هزینههای خود را کاهش دهد و شرکت را به وضعیت سوددهی باز گرداند. در این راه موفق هم بود. هرچند گوشیهای سونی نسل به نسل بهبود پیدا میکنند، اما شاید کاهش سرمایهگذاری در این راستا باعث شده باشد تا گوشیهای سونی نتوانند با رقبای خود رقابت کنند. نظر شما در این باره چیست؟
اکسپریا ایکس زد توان رقابت با بهترینهای بازار را دارد
فکر میکنم بهترین پاسخ به پرسش شما، صحبت کردن در بارهی Xperia XZ باشد. با این صحبت که اکسپریا ایکس زد نمیتواند با دیگر گوشیها رقابت کند مخالفم و فکر میکنم این، یک گوشی خارقالعاده است و نه تنها از جنبههای مختلف با گوشیهای بازار متمایز است بلکه تجربهای منحصر به فرد را در اختیار کاربران قرار میدهد. اگر به تکنولوژیهای اختصاصی سونی که توسط خود این شرکت توسعه داده میشوند مانند سنسورهای Exmor RS توجه کنید متوجه میشوید که ترکیب این فناوریها نیاز به سالها تجربه دارد و ما را قادر ساختهاند تا خود را از دیگر شرکتهای حاضر در بازار مجزا کنیم.
من با شما موافق هستم که دوربین گوشیهای سونی خوب هستند و اکسپریا ایکس زد نیز به یکی از بهترین دوربینهای بازار مجهز شده است اما گوشی هوشمند در دوربین خلاصه نمیشود. اما اگر اکسپریا ایکس زد بهترین گوشی دنیا است چرا نباید پرفروشترین گوشی باشد و با در رقابت با دیگر گوشیهای هوشمند بازار موفق شود؟
امسال گوشیهای سونی فروش بالایی را رقم میزنند
سال گذشته، سال گذر برای ما بود و امسال سالی است که ما میخواهیم وضعیت سوددهی خود را تثبیت کنیم و فروش بالایی را رقم بزنیم و باور داریم که با اکسپریا ایکس زی میتوانیم فروش بالا را نیز رقم بزنیم و بهترین بازار باشیم.
اما اگر بخواهم به بخش اول سوال پاسخ بدهم باید RFM چیست اشاره کنم که سال گذشته اعلام کردیم که اکسپریا قرار است کل ارتباطات را تحت پوشش خود قرار دهد و آن را برای کاربران ساده کند. ما بدنبال آن هستیم تا نحوهی ارتباط کاربران را متحول کنیم و بدنبال روشهای مختلف هستیم تا به این مهم دست یابیم. محصولاتی مانند اسمارت پروجک یا اسمارت ایر در همین راستا طراحی شدهاند تا روشهای جدید ارتباطات را ایجاد کنند.
منبع: زومیت