بک لینکها از نظر رتبهبندی موتورهای جستجو اهمیت ویژهای دارند. اما باید توجه داشت اثر همه بک لینکها بر رتبهبندی یکسان نیست. همان طور که بعضی از بک لینکها به بهبود رتبه سایت کمک میکنند، برخی دیگر باعث افت رتبه آن خواهند شد. با ما همراه باشید تا بیشتر با رمز و راز بک لینکها آشنا شوید.
بک لینک (BackLink) چیست؟
لینکی که از یک سایت به سایت دیگری وارد میشود، بک لینک نام دارد. در این حالت گفته میشود که سایت الف به سایت ب بک لینک داده است. از سوی دیگر سایت ب از سایت الف بک لینک گرفته است. برای درک تمام ابعاد موضوع به تصویر زیر توجه کنید:
بک لینک (BackLink) چیست
کاربرانی که در سایت الف هستند با کلیک بروی لینک مورد نظر از سایت الف خارج شده و وارد سایت ب میشوند. از همین رو این لینک برای سایت الف لینک خروجی و برای سایت ب لینک ورودی محسوب میشود.
معرفی انواع بک لینک
بک لینکها علاوه بر اینکه میتوانند ورودی یا خروجی باشند، یک دستهبندی دیگر هم دارند و آن دو نوع بک لینک فالو (follow) و نوفالو (nofollow) است.
بک لینک فالو
وقتی گوگل به هر صفحه وب یک رتبه اختصاص داد و در واقع page rank را به همگان معرفی کرد، بک لینکها تحت تأثیر رتبهها قرار گرفتند. با معرفی Page Rank، هر بک لینک با توجه به شرایطی که دارد میتواند بخشی از رتبه آن صفحه را به صفحه مقصد انتقال دهد. همه بک لینکها به صورت پیشفرض این انتقال رتبه را انجام میدهند و با این شرایط بک لینک فالو نام میگیرند.
بک لینک نوفالو
اما برخی از مدیران سایتها با استفاده از یک کد HTML ساده از این انتقال رتبه جلوگیری میکنند. به این ترتیب یک صفحه ممکن است به صفحهای از سایتی دیگر لینک داده باشد، اما رتبه و ارزشی از صفحه مبدأ دریافت نکند. این نوع بک لینک را بک لینک نوفالو مینامند.
در بلاگ تریبون درباره لینک فالو و نوفالو ، تفاوت و نقش آنها در سئو بیشتر بخوانید
تأثیر بک لینک در سئو
همان طور که متوجه شدید، بک لینکها در واقع کاربران را از سایتی به سایت دیگر هدایت میکنند. به عبارت بهتر، بک لینکها دریچههایی برای حرکت کاربران در فضای نت هستند. دو حالت را در نظر بگیرید؛ حالتی که ده دریچه به سمت یک سایت باز باشد و حالتی که هزار دریچه به سمت آن باز باشد. در کدام حالت احتمالاً تعداد کاربران بیشتری به سمت آن وب سایت روانه خواهند شد؟ بنابراین بک لینکها شانس جذب کاربر را برای یک سایت افزایش میدهند.
یک وب سایت تا زمانی که بازدیدکنندهای نداشته باشد شانسی برای بهبود رتبه هم نخواهد داشت. رتبههایی که گوگل در صفحات جستجو به سایتها اعطا میکند تا حد بسیار زیادی به رفتار کاربران در سایت بستگی دارد. با هر یک کاربری که مدت زیادی صفحات یک وب سایت را زیر و رو میکند یا بعد از گذشت مدت زمانی مجدداً به همان وب سایت سر میزند، رتبه سایت بهبود خواهد یافت.
اما این در واقع یک تأثیر غیرمستقیم بک لینک در سئو محسوب میشود. تأثیر اصلی و مستقیم بک لینک در سئو چیز دیگری است؛ مسئله اینجاست که یک سایت فقط زمانی میتواند از سایتهای دیگر بک لینک بگیرد که محتوای جدید، جالب توجه یا معتبری داشته باشد. در غیر این صورت، هیچ سایتی به یک محتوای بیارزش یا تکراری لینک نخواهد داد.
به همین دلیل گوگل به هر بک لینک به چشم یک رأی مثبت نگاه میکند. رأیی که از سوی سایتهای دیگر به آن داده شده است. هر چه تعداد رأیهای یک سایت بیشتر باشد نشاندهنده اعتبار بیشتر آن خواهد بود و در نتیجه لیاقت کسب رتبه بهتری را در صفحه نتایج جستجو خواهد داشت. این همان اثر مستقیم بک لینک بر سئو است.
در نمودار زیر که از سایت backlinko استخراج شده اثر مستقیم بک لینک را بر جایگاه هر صفحه در صفحات نتایج جستجو (SERP) مشاهده میکنید:
تأثیر بک لینک در سئو
نحوه ایجاد بک لینک برای سایت
با اینکه تولید یک محتوای با کیفیت و خوب میتواند به خودی خود توجه مدیران سایتها را برای استفاده از مطالب جلب کرده و ایشان را وادار به لینک دهی کند، اما برای سرعت بخشیدن به این فرایند باید خودتان هم دست به کار شوید و کمی لینک بسازید.
پست مهمان
به این منظور میتوانید در وب سایتهایی که از نویسنده مهمان استقبال میکنند مطلب بنویسید. یکی از این نمونه سایتها، برخی وبسایتهای آموزشی است. شما میتوانید یک محتوای آموزشی با کیفیت در حوزه کاری خود تولید کرده و بک لینکهایی را در آن قرار دهید که به صفحات مهم وبسایتتان وارد شوند و سپس آن را در سایت پذیرنده منتشر کنید.
صفحات خراب سایتها
یکی دیگر از روشهای لینک سازی گشتوگذار در سایتهایی که موضوعی مشابه سایت شما دارند و پیدا کردن صفحات ناقص یا لینکهای خراب آنهاست. سپس کافی است برای آن صفحه یک مطلب مناسب تهیه کرده و طی یک اقدام نیکوکارانه با مدیر آن وب سایت تماس بگیرید. ایشان را از وجود مشکل مطلع کنید و سپس راه حل خود را که همان مطلب از پیش آماده شده است ارائه دهید. به احتمال زیاد استقبال خواهند کرد.
همین کار را میتوانید در مورد لینکهای خراب سایتها انجام دهید و از ایشان بخواهید به جای صفحه قبلی که اکنون دیگر در دسترس نیست به یکی از صفحات سایت شما که کاملاً با موضوع و جایگاه لینک مطابقت دارد لینک دهند.
شبکههای اجتماعی
حضور در شبکههای اجتماعی مشروط بر اینکه سایت خود را به آن شبکهها معرفی کرده باشید و از پستهایتان به سایت لینک داده باشید نیز میتوانند بک لینکهای با ارزشی برایتان داشته باشند. به خصوص که معمولاً این شبکهها از اسم و رسم خوبی برخوردار بوده و تعداد کاربران زیادی دارند.
هنگام اجرای این تکنیکها حتماً توجه داشته باشید همه بک لینکها از هر سایتی و از هر نوعی که باشند با هم برابری نمیکنند. بعضی بک لینکها با بعضی شرایط میتوانند سایت شما را به اندازه چند جایگاه جابهجا کنند و در مقابل بعضی دیگر حتی شاید باعث افت رتبه سایتتان بشوند. به همین دلیل قبل از شروع به کار باید با فوتوفنهای آن آشنا شوید.
رپورتاژ آگهی
یکی دیگر از روشهای بسیار مهم و ارزشمند که بسیاری از کارشناسان سئو به آن توجه میکنند، انتشار رپورتاژ آگهی است. در این روش میتوانید محتوایتان را در سایتها و رسانههای پرمخاطب منتشر کنید و برای چند انکر تکست مهم آن بک لینک بگیرید.
روشهای نامناسب ایجاد بک لینک برای سایت
احتمالاً متوجه شدید که همه بک لینکها ارزش یکسانی ندارند. بک لینکهای فالو که از سایتهای معتبر، مشهور و با رتبههای خوب گرفته میشوند ارزش خیلی بهتری نسبت به سایر بک لینکها دارند. به خصوص وقتی که حوزه کاری یکسانی با سایت شما داشته باشند یا به هر نحوی مرتبط باشند.
در مقابل بعضی از بک لینکها نهتنها ارزشی ندارند بلکه حتی باید از آنها اجتناب کرد؛ چراکه میتوانند صدمات جبرانناپذیری برای وبسایتتان به بار بیاورند. یکی از این نوع بک لینکها، گرفتن بک لینک از سایتهای اسپم است.
هرگز در سایتهای اسپم یا مزارع لینک اقدام لینک سازی نکنید. سایتهایی که محتوای خاصی ندارند و صرفاً برای لینک سازی ایجاد شدهاند. این نوع سایتها معمولاً صفحاتی پر از لینک به سایتهای مختلف با موضوعات متنوع و بیارتباط با یکدیگر دارند.
در بلاگ تریبون بخوانید: سئو کلاه سیاه چیست؟ راهنمای کامل آشنایی با Black Hat SEO
تعیین ارزش بک لینک توسط گوگل
پس از چه سایتهایی باید بک لینک بگیریم و به طور کلی یک بک لینک با کیفیت باید دارای چه ویژگیهایی باشد؟
اعتبار دامنه یا Domain Authority
به همان اندازه که گرفتن بک لینک از سایتهای اسپم میتواند خطرناک باشد، بک لینک گرفتن از سایتهای معتبر میتواند به بهبود رتبه سایت کمک کند.
گاهی یک سایت به قدری معروف است که معتبر بودن آن غیرقابل سؤال است. اما برای تشخیص میزان اعتبار سایتها معیاری عددی به وجود آمده که Domain Authority یا همان اعتبار دامنه نامیده میشود. اعتبار دامنه (DA) عددی بین 0 تا 100 است. هر چه این عدد به 100 نزدیکتر باشد اعتبار دامنه بیشتر است.
اعتبار صفحه یا Page Authority
Page Authority (PA) دقیقاً همان تعریف DA را دارد با این تفاوت که در اعتبار دامنه، میزان اعتبار کل دامنه سنجیده شده است اما در اعتبار صفحه تنها ارزش همان یک صفحه در نظر گرفته میشود. بنابراین بهترین حالت گرفتن بک لینک از یک سایت معتبر این است که در یک صفحه با ارزش آن لینک سازی کنید. برای پیدا کردن PA و DA سایتها و صفحات مختلف میتوانید از ابزار Moz Bar استفاده کنید.
تعداد لینکهای خروجی
رتبهای که قرار است از طریق بک لینک به سایت مقصد منتقل شود بین لینکهای موجود در صفحه تقسیم میشود. بنابراین هرچه تعداد لینکهای موجود در یک صفحه کمتر باشد ارزش بیشتری به سایت شما منتقل خواهد شد.
میزان ارتباط موضوعی سایت شما با سایت لینک دهنده
وقتی شما از یک سایت با موضوع کاری خود بک لینک بگیرید نشان میدهد به احتمال زیاد به دلیل محتوای خوبی باشد که تولید کردهاید. شما چه چیزی تولید کردهاید که رقیبانتان را به لینک دهی ترغیب کردهاید؟ مسلماً این مسئله بر روی گوگل نیز تأثیر خواهد گذاشت.
محل قرارگیری بک لینک تگ عنوان
وقتی بک لینک در جایی قرار بگیرد که احتمالاً کاربران سایت آن را ببینند و روی آن کلیک کنند، اعتبار و ارزش بیشتری خواهد داشت نسبت به زمانی که در مکانهایی مثل فوتر یا فهرست کناری صفحه در میان لیستی از اسامی سایتهای مختلف گم شود. بنابراین میتوان گفت مکانهایی مثل متن اصلی صفحه و لینکهای ابتدایی از ارزش بالاتری برخوردارند.
۱۲ استراتژی گرفتن بک لینک برای سال 2021
راههای زیادی برای گرفتن بک لینک وجود دارد اما در این مقاله میخواهیم به شما بگوییم که از کجا شروع کنید. ۱۲ تاکتیکی که در این مطلب بررسی میکنیم مطابق لیست زیر خواهد بود:
لینکسازی منابع
پیدا کردن لینکهای شکسته
ذکر نام برند بدون لینک شدن
لینکهای تأمین کنندگان
لینکهای وابسته به بیزینس
لینکسازی فهرستوار
آنالیز گپ لینک
دیجیتال PR
تکنیک آسمان خراش
کمک گرفتن از یک ژورنالیست
پستهای گردآوری شده
تضمین و سفارش کردن
با تریبون همراه باشید تا این ۱۲ مورد را با هم بررسی کنیم.
روشهایی برای گرفتن بک لینک خوب
لینکسازی منابع
وقتی به روشهای گرفتن بک لینک فکر میکنید ممکن است تاکتیکهای بسیار پیچیده و سخت به نظرتان برسد. اما یکی از موثرترین راههای گرفتن بک لینک، لینکسازی منابع است. برای اینکه در این تاکتیک موفق شوید، باید بدانید کسب و کار شما کجا میتواند ارزشی به مخاطبین اضافه کند. سپس میتوانید صفحاتی به عنوان منابع کاربردی برای آنها بسازید تا بتوانید از سایتهای معتبر برای این صفحات بک لینکهای ارزشمند بگیرید.
مثال رایج اینکه کجا صفحات منبع بیشتر استفاده میشوند، صفحات توریستم و سفر یا سایتهای دولتی است. برای پیدا کردن فرصتهای موجود، میتوانید پروفایل لینک رقیب خود را آنالیز کنید تا ببینید چه کسی به آنها لینک میدهد اما به شما نه.
پیدا کردن لینکهای شکسته
در این روش به دنبال صفحاتی میگردید که لینکهای خارجی شان دیگر معتبر نیستند. اگر بتوانید لینکهایی را پیدا کنید که شکسته شده اند و به صفحات ۴۰۴ میرسند، میتواند یک محتوای جایگزین به همان خوبی صفحه قبلی یا بهتر از آن، ایجاد کنید تا از طرف آن سایت بک لینک بگیرید.
باید مطمئن شوید که در صفحه شما هم مشابه همان محتواهایی که یک زمانی به آن لینک داده شده بود وجود دارد. هیچ وب سایت یا کاربری دوست ندارد به جایی لینک شود که ارور ۴۰۴ دریافت کند. پس اگر بتوانید محتوای ارزشمند و جایگزین خوبی به اون پیشنهاد دهید، موفق شدهاید.
اگر با یک وبمستر کار میکنید و لینکهای شکسته سایت او را پیدا میکنید، با اینکار میتوانید بخشی از کار او را کم کنید و یک محتوای جایگزین برای لینک شکسته به او معرفی نمایید. هوشمندانه است نه؟
ذکر نام برند بدون لینک شدن
از نام برده شدن در روزنامههای محلی و اخبار رادیو، تا صفحات نقد و بررسی محصولات و ارجاع دادن به سایت اصلی، نام برند یا کسب و کارها در جاهای مختلفی mention یا ذکر میشوند. بهترین حالت این است که این منشن شدن همراه با لینک به وب سایت شما باشد. اما در بسیاری از اوقات این اتفاق نمیافتد. به این موقعیت ذکر نام برند بدون لینک شدن یا unlinked brand mention گفته میشود.
اما چطور میتوانیم این منشنها را پیدا کنیم و از آن وب سایت بخواهیم که لینک سایت ما را هم قرار دهند؟ سایت SEMrush ابزاری دارند به نام Brand monitoring که میتوانید از طریق آن ببینید در چه جاهایی از سطح وب نام برند شما برده شده است. دوره دیجیتال مارکتینگ
با استفاده از این ابزار میتوانید این فرصت را تبلیغ به یک موقعیت خوب برای گرفتن بک لینک کنید. با زدن ایمیل یا پیام دادن در سوشال مدیا، میتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید و علاوه بر تشکر از آنها برای استفاده از نام برند شما به عنوان “الگو” یا “منبع”، بخواهید که به سایت شما بک لینک بدهند.
لینکهای تأمین کنندگان
اگر شما محصولات دیگران را میفروشید، باید منتظر گرفتن بک لینک از طرف آنها هم باشید. بسیاری از سازندگان و تأمین کنندگان در سایت خود صفحهای دارند که در آن فروشندگان خود را معرفی میکنند. اگر دیدید نام شما در این صفحه و در لیست فروشندگان وجود دارد اما به سایت شما لینک نشده، میتوانید با وبمستر سایت تماس بگیرید و از او بخواهید که به شما بک لینک بدهد. دوره بازاریابی دیجیتال
لینکهای تشکیلات سازمانی
آیا شما عضو یکی از تشکیلات یا گروههای کسب و کار هستید؟ مثلاً عضو اتحادیهای مربوط به حوزه تخصصی کسب و کارتان باشید. اگر بله پس فرصتی وجود دارد که بک لینکی از سایت آنها بگیرید. دقیقاً مانند شرایط گرفتن بک لینک از تأمین کنندگان، میتوانید از اتحادیه یا تشکیلات خود بخواهید که به عنوان یکی از اعضا، در سایتشان به شما لینک بدهند. دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال
لینکسازی فهرستوار
لینکسازی فهرست وار میتواند یکی از بخشهای مهم استراتژی بک لینک سایت شما باشد. منظور مطالب و مقالاتی است که در آن به صورت فهرستوار کسب و کار، خدمات یا محصولاتی معرفی میشوند. مثلاً ۱۰ برند برتر حوزه مارکتینگ. اگر در این مقالات نامی از برند شما برده شد، میتوانید از نویسنده مقاله یا صاحب سایت بخواهید که به عنوان مرجع، به سایت شما بک لینک بدهد. بهترین دوره بازاریابی دیجیتال
برای پیدا کردن این مطالب فهرستوار میتوانید از اپراتورهای جستجوی گوگل استفاده کنید. همچنین میتوانید با نویسندگان یا ژورنالیستهای سایتهای مطرح مذاکره کنید تا در یکی از مقالات برند یا محصولات شما را نیز معرفی کند. اگر محصول یا خدمات شما ارزشی بالاتر از برندهای موجود در لیست مقاله آنها، برای کاربران سایتشان ایجاد کند، مطمئن باشید که خوشحال هم خواهند شد تا این آپدیت را روی فهرست خود انجام دهند.
آنالیز گپ لینک
یکی از سریعترین راهها برای پیدا کردن فرصتهای لینکسازی این است که سایتهایی را پیدا کنید که به رقبای شما لینک دادهاند اما به شما نه. اگر وب سایتی به بیش از یک رقیب شما بک لینک داده باشد، احتمال اینکه لینکی به وب سایت شما هم بدهد وجود دارد. البته به شرطی که برند شما از نظر ارزش و کیفیت با سایر رقبا برابری کند. بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ
برای پیدا کردن این گپ یا فرصتی که برای گرفتن بک لینک وجود دارد، میتوانید از ابزار Backlink Gap استفاده کنید. در این صفحه میتوانید با وارد کردن حداکثر ۵ آدرس سایت، ببینید که چه آدرسهایی به این رقبا بک لینک دادهاند. زمانی را برای بررسی این قضیه بگذارید که چرا نام شما در سایتهای آنها نیامده و اگر مشکلی وجود دارد برطرف کنید تا یک بک لینک باارزش از آنها دریافت نمایید.
منبع: تریبون
خلاصه
اگر یک فریلنسر باشید، یک مدیر داخلی و یا کسی که بهتازگی به سمت مدیریت رسیده است، یادگیری اصول ابتدایی مدیریت پروژه به شما کمک میکند تا کارتان را بهتر مدیریت کنید.
برای "مدیریت کردن" یک پروژه لازم نیست مدیر پروژه باشید. اگر یک فریلنسر باشید، یک مدیر داخلی و یا کسی که بهتازگی به سمت مدیریت رسیده است، یادگیری اصول ابتدایی مدیریت پروژه به شما کمک میکند تا کارتان را بهتر مدیریت کنید. در این مقاله، شما یاد خواهید گرفت که چگونه یک پروژه را از ابتدا تا انتها برنامهریزی و مدیریت کنید. بهطور جزئی، این موارد را مطالعه میکنیم:
مدیریت پروژه چیست؟
اهمیت مدیریت پروژه
نقشها و مسئولیتهای موجود در تیمهای پروژه
فازهای چرخه حیات پروژه
روشهای مدیریت پروژه
مراحل موجود در فرآیند مدیریت پروژه
ابزارهای مدیریت پروژه
اصول ابتدایی مدیریت پروژه
قبل از اینکه به مراحل نگاهی بیندازیم، ابتدا باید با اصول مدیریت پروژه آشنا شویم. مدیریت پروژه فرآیندی است که طی آن یک پروژه برنامهریزی، ردیابی، کنترل و گزارشدهی میشود. هر پروژه دارای تاریخ شروع و تاریخ پایان مشخص است. علاوه بر این، یک پروژه، یک محصول قابل تحویل خاص تولید میکند. فرآیندهای اثبات شده مدیریت پروژه، به حرکت پروژه به سمت اتمام کمک میکنند. این فرایندها شامل موارد زیر میشوند:
برنامهریزی و زمانبندی
مدیریت منابع
مدیریت ریسک
مدیریت و نظارت بر وظایف
گزارشنویسی
مدیران پروژه وظیفه برنامهریزی و اجرای یک پروژه را به همراه تیم پروژه دارند تا بتوانند محصول مورد نظر را ارائه دهند و انتظارات ذینفعان را برآورده کنند.
چرا مدیریت پروژه مهم است؟
طبق گزارشPMI ، سازمانهایی که برای مدیریت پروژه ارزشی قائل نیستند، 67 درصد پروژههای ناموفق بیشتری دارند. همچنین، همان گزارش نشان میدهد که مدیریت ضعیف پروژه میتواند منجر به هدر رفتن 11 درصد از سرمایه شرکت شود. با در نظر گرفتن تمامی این پیامدها، پیروی از روشهای متداول مدیریت پروژه نباید کار پیچیدهای باشد. در اینجا دلایل اهمیت مدیریت پروژه ذکر شده است:
هماهنگی بین تیم و پروسهی تحویل کار را تضمین میکند
وظیفه رهبری و مسیر پروژهها را تعیین میکند
ارتباط راحت بین تیم پروژه و مشتریان را تضمین میکند
یک نقشه راه برای اجرای پروژهها و دستیابی به اهداف تجاری ایجاد میکند
فرایند برنامهریزی را با ارائه برآوردهای کاری دقیق بهبود میبخشد
اطمینان حاصل میکند که یک پروژه طبق برنامه پیش میرود
باعث یادگیری از پروژه های گذشته میشود
ریسکهای موجود در تحویل پروژه را کاهش میدهد
نقش ها و مسئولیت های مدیریت پروژه
یک پروژه در انزوا شکل نمیگیرد. برای اجرای یک پروژه به افراد مختلفی نیاز دارید و این افراد باید نقشی کاملاً مشخص داشته باشند. بیایید به نقش ها و مسئولیت های مشترک در مدیریت پروژه نگاهی بیندازیم:
اعضای تیم: اعضای تیم افراد متخصصی هستند که مسئولیت اجرای پروژه و تولید محصول قابل تحویل بر عهده آنهاست
تأمین کنندگان: تأمینکنندگان اغلب تیمهای خارجی هستند که بخشی از پروژه را وقتی که منابع داخلی یا اعضای تیم در دسترس نیستند، به دست میگیرند.
مدیر پروژه: مدیران پروژه وظیفه برنامهریزی، ردیابی و کنترل پروژه را بر عهده دارند. علاوه بر این، آنها اعضای تیم را رهبری، تامینکنندگان را مدیریت و پروژه را به سمت تکامل هدایت میکنند.
مدیر برنامه: مدیران برنامه مسئول مجموعهای از پروژههای مرتبط هستند. یک یا چند مدیر پروژه به مدیر برنامه گزارش میدهند.
اسپانسر پروژه:اسپانسرهای پروژه مدیران ارشدی هستند که در مورد محصولات ارائه شده به مشتری پاسخگو هستند و تنها نقطه تماس تیم و مشتریان میباشند.
مدیر نمونه کارهای پروژه(مدیر پورتفولیو): مدیران پورتفولیو، پروژه های یک یا چند مشتری را در سراسر سازمان مدیریت می کنند.
سهامداران: سهامداران افرادی هستند که به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تأثیر پروژه قرار می گیرند. ورودی و بازخورد آنهاست در شکلگیری محصولات قابل تحویل پروژه مهماند./li>
مشتریان: در نهایت یک پروژه به مشتریهایی تحویل میشود که هزینه آن را پرداخت میکنند.
چهار مرحله مدیریت پروژه چه هستند؟
در قدم بعدی، باید با چهار مرحله چرخه عمر یک پروژه آشنا شویم. از ابتدا تا انتها، هر پروژه این چهار مرحله را طی می کند:
مرحله آغازین: این مرحله در مورد درک اهداف، دامنه، مخاطرات و اولویتهای یک پروژه است.
مرحله برنامه ریزی: در این مرحله فعالیتهای پروژه و منابع مورد نیاز شناسایی میشوند. همچنین، مدیران یک جدول زمانی تخمینی برای انجام پروژه ترسیم میکنند.
مرحله اجرا: اعضای تیم متخصص گرد هم میآیند و طرح پروژه را به موارد قابل تحویل تبدیل کرده و پیگیری پیشرفت پروژه توسط مدیران صورت میپذیرد.
مرحله پایانی: تیمها محصولات را تحویل میدهند، عملکرد پروژه را تجزیه و تحلیل میکنند و در نهایت منحل میشوند تا برای پروژههای بعدی آماده باشند.
روشهای مدیریت پروژه
نحوه اجرای این چهار مرحله به شما و تیم شما بستگی دارد. با این وجود، طی سالها و با کسب تجربه، متخصصان مدیریت پروژه روشهای آزمودهای یافتهاند که می توانند زندگی را برایتان سادهتر کنند. سه روش مدیریت پروژه مطرح شده در بین تیمها محبوب هستند:
آبشار: روش آبشار از رویکردی خطی برای مدیریت پروژه پیروی میکند. در این روش، نیازها را با جزئیات جمع آوری کنید، برنامه ریزی کنید، یک راه حل بسازید، آزمایش کنید و آنها را تحویل دهید. این روش زمانی که نیازها مشخص باشند بسیار عالی عمل میکند.
چابک:روش مدیریت پروژه چابک از یک رویکرد تکرار شونده (ترجیعی) پیروی میکند. هر مرحله از پروژه دارای جدول زمانی است و قسمتهای کامل شدهی پروژه به صورت دورهای تحویل داده میشوند. این روش برای پروژهای که میخواهید سریع نتیجهاش را ببینید و می توان آنها را از بر پایهی تکرار پروسهها ساخت، محبوبیت بالایی دارد.
ناب: مدیریت پروژه ناب(به عنوان لاغر و بدون زائده هم معنی میشود) یک رویکرد تکرار شونده است که بر کاهش ضایعات تمرکز دارد. روش لاغر سعی میکند سه نوع پسماند را کاهش دهد: فعالیت های بیفایده، فشار بیش از حد روی اعضای تیم و توزیع نابرابر بار کاری.
چگونه می توان یک پروژه را از ابتدا تا انتها مدیریت کرد؟
چرخه عمر پروژه به شما نمای واضحی از مراحل طی شده در خلال یک پروژه را میدهد. در عمل، در هر یک از این مراحل نکات و جزییات متعددی وجود دارند.
مرحله آغازین
همانطور که بالاتر گفتیم، مرحله آغازین در مورد درک پروژه است. این مرحله شامل جلسات، بحثها و مستندات میشود. با این وجود، برنامه ریزی بسیار کمی در این مرحله صورت میگیرد. نقشهای سطح بالا از جمله مشتریان، سهامداران سمت مشتری، حامیان مالی پروژه و مدیران پروژه در این مرحله دخیل هستند. قدمهای اصلی مربوط به این مرحله عبارتند از:
قدم اول: اهداف پروژه و اقلام قابل تحویل را شناسایی کنید.
جلسه شروع یک پروژه، فرآیند مدیریت پروژه را آغاز میکند. تمام عوامل سطح بالای پروژه در این جلسه شرکت میکنند. هدف این جلسه شناسایی اهداف و اقلام قابل تحویل پروژه از دید مشتریان است. در پایان این قدم، اهداف اصلی و اقلام قابل تحویل نهایی و ثبت میشوند.
قدم دوم: خطرات، محدودیتها و اولویتهای پروژه را مشخص کنید.
پس از ثبت اهداف سطح بالا، زمان آن فرا میرسد که تمام متغیرهای داخلی و خارجیای که می توانند بر پیشرفت پروژه تأثیر منفی بگذارند را شناسایی کنید. این متغیرها شامل موارد زیر میشوند:
مخاطرات: عواملی که بر اهداف، برنامه یا بودجه پروژه تأثیر منفی میگذارند.
محدودیتها:عواملی که اجرای پروژه را محدود میکنند، از جمله بودجه، برنامه تحویل و یا منابع.
الویتها: عواملی مانند وابستگی بین فعالیتهای پروژه که نظم پروژه را تحت تأثیر قرار میدهند.
شناسایی زود هنگام این تهدیدها میتواند به شما در مدیریت ریسک و برنامهریزی بهتر برای پروژه کمک کند.
قدم سوم: دامنه پروژه را تعیین کنید
اکنون که همه عواملی را که میتوانند روی پروژه شما تأثیر بگذارند را شناختید، می توانید اهداف و اقلام قابل تحویل را به چندین فعالیت مجزا تقسیم کنید. بر اساس محدودیتهای مشخص شده در قدم دوم ، مرزهای دامنه مسوولیت تعیین میشوند. دامنه پروژه تعیین میکند که پروژه شامل چه مواردی شود . قبل از ادامه کار، مستند کردن دامنه توافق شده با مشتری و ثبت آن بسیار مهم است. عدم انجام این کارها منجر به خزش دامنه می شود. علاوه بر این، خزش دامنه منجر به تحویل بیش از اندازه، مدیریت ضعیف و در نهایت شکست پروژه میشود. اگرچه می توانید خزش دامنه را مدیریت کنید، ولی بهتر است در همان مرحله اجرا اجازه ندهید دامنه پروژه شما افزایش یابد.
قدم چهارم: برای پروژه پروپوزال بنویسید
پروپوزال پروژه شامل بودجه و جدول زمانبندی براساس دامنه پروژه است. بر خلاف طرح یک پروژه، که شامل یک برنامه سرشار از جزئیات است، پروپوزال شامل یک برنامه سطح بالا(کلی و مدیریتی) میشود. در پایان مرحله آغازین، اسپانسر و مدیر پروژه این پروپوزال را به مشتریان ارائه میدهند.
مرحله برنامهریزی:
به محض اینکه مشتری پروپوزال را تایید کند، پروژه وارد مرحله برنامهریزی میشود. توجه به این نکته مهم است که برنامه ریزی پروژه یک فعالیت تک مرحلهای در چرخه عمر پروژه نیست. اهداف مشتری ممکن است تغییر کنند، منابع از دسترس خارج شوند و اشتباهاتی در تخمینها رخ دهد. به همین دلیل، برنامهریزی یک فعالیت مداوم است که در طول چرخه عمر پروژه اتفاق می افتد. با علم به این موارد، ممکن است لازم باشد برنامههای خود را بازنگری کرده و متناسب با این تغییرات تنظیم کنید. قدمهای مرحله برنامهریزی عبارتند از:
قدم پنجم: ساخت نقشه راه پروژه
برای ساختن نقشه راه پروژه، فعالیتهای سطح بالای(کلی) پروژه که در پروپوزال پروژه مشخص شدهاند، روی جدول زمانی ترسیم میشوند. سپس نقشه راه پروژه با استفاده از نمودارهای گانت ارائه داده میشود. هنگام ساخت نقشه راه پروژه، مدیر پروژه باید ریسکها، محدودیتها و اولویتهای مستند شده در پروپوزال را در نظر بگیرد. علاوه بر این، مدیران پروژه باید نگاهی به تخصیص منابع داشته باشند.
برای پروژه های بزرگتر، جدول زمانی به چند مرحله تقسیم میشود. در پایان هر مرحله، تیم پروژه برخی از موارد قابل تحویل را به مشتری تحویل میدهد. پایان یک مرحله، یک نقطه عطف است. نقاط عطف در واقع، ایستگاههای بازرسی برای ارزیابی پیشرفت پروژه هستند. یک مدیر پروژه نقشه راه پروژه را میسازد و آن را برای تأیید به مشتری ارائه میدهد.
قدم ششم: ساخت طرح دقیق پروژه
هنگامی که مشتری نقشه راه پروژه را تأیید کرد، یک مدیر پروژه با تقسیم کردن فعالیتهای نقشه راه، یک طرح پروژه وظیفه محور برای اعضای تیم ایجاد میکند. وظایف کاری اعضای تیم، فعالیتهای سطح پایین پروژه هستند. اعضای تیم وظایفی را بر عهده میگیرند و مسئول تکمیل آنها میشوند. به همین دلیل یک وظیفه، باید شامل تمام اطلاعات لازم برای آن عضو از تیم برای انجام وظیفه مذکور باشد.
مرحله اجرا
پس از آن که طرح اولیه و منابع پروژه آماده شدند، پروژه وارد مرحله اجرا میشود. اینجاست که کار اجرایی واقعی اتفاق میافتد. اعضای تیم متخصص روی وظایف برنامهریزی شده کار کرده و آنها را از لیست کارهای پیش رو به لیست انجام شدهها منتقل میکنند. با این حال، مدیریت وظایف صرفا آنچه در این مرحله اتفاق می افتد نیست. یک مدیر پروژه همچنین باید:
طرح برنامه را براساس تغییرات ارزیابی و تنظیم کند
پیشرفت پروژه را اطلاعرسانی کند.
قدم هفتم: مدیریت وظایف و پیگیری پیشرفت پروژه
مدیریت وظایف شامل مدیریت جریان کار و نظارت بر پیشرفت کار است. جریان وظایف کار، زنجیرهای از مراحل است که در طی آن یک کار از برنامهریزی به سمت کامل شدن پیش میرود. جریان کار می تواند به سادگی مسیر "در برنامه انجام - در حال انجام - انجام شده" باشد. یا میتواند مثل جریان کارهای پروژههای نرمافزاری شامل قدمهای پیچیدهتری نیز بشود. به عنوان مدیر پروژه، شما وظیفه دارید از این که تیمتان تمام امکانات لازم برای انجام وظایفش را در اختیار دارد، اطمینان حاصل کنید. دومین فعالیتی که یک مدیر پروژه باید بر آن نظارت کند، پیگیری پیشرفت کار است. تاخیر در انجام وظایف گاهی اوقات ممکن است کل پروژه را از مسیر اصلی خارج کند.
قدم هشتم: طرح پروژه را بررسی و تنظیم کنید
پروژه با انجام شدن وظایف، دستیابی به نقاط عطف و تحویل محصولات به مشتریان، به سمت پایان میرود. با این حال، اغلب اوقات این اتفاقات طبق برنامه پیش نمیروند. تخمینها اشتباه از آب در میآیند، تأمین کنندگان ددلاینها را را از دست میدهند و یا اولویتهای مشتری تغییر میکنند .به همین دلیل است که حداقل بعد از رسیدن به هر نقطه عطف، مدیر پروژه باید پیشرفت پروژه را بررسی کند. اولویتها و در دسترس بودن منابع را مرور کند. و سپس، طرح و زمانبندی پروژه را متناسب با آن تنظیم کند. دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال
قدم نهم: پیشرفت پروژه را اطلاع رسانی کنید
مدیران پروژه بیشتر وقت خود را صرف مدیریت وظایف و بررسی برنامهها می کنند. با این حال، آنها همچنین نیاز دارند که هر از چندگاهی پیشرفت پروژه را با همه ذینفعان در میان بگذارند. به طور معمول، اسپانسر پروژه این کار را در پایان یک مرحله یا رسیدن به یک نقطه عطف انجام می دهد.
به روز نگه داشتن مشتریها راجع به وضعیت پیشرفت پروژه، فواید زیر را دارد: دوره بازاریابی دیجیتال
پیشرفت را به مشتری نشان میدهد و از هر گونه غافلگیری در مرحله آخر جلوگیری میکند
فرصتی را برای مشتری فراهم میکند تا محصولات قابل تحویل را بررسی کند و اولویت ها را بر اساس آنها تنظیم کند
رصتی برای تیم پروژه است تا با دریافت بازخورد از سمت ذینفعان بتواند اصلاحاتی را در صورت لزوم اعمال کند
یک مدیر پروژه گزارشهایی راجع به وضعیت کار برای اطلاع رسانی در مورد پیشرفت پروژه ایجاد میکند. این گزارشها میتوانند یک ایمیل ساده یا یک سند مفصل باشند. دوره دیجیتال مارکتینگ
مرحله پایانی
سرانجام، پس از جلب رضایت مشتریان از نتایج و پایان تحویل، نوبت به بستن پروژه میرسد.
قدم دهم: تحویل محصولات، تجزیه و تحلیل عملکرد و آزادسازی منابع
فعالیتهای این مرحله عبارتند از: بهترین دوره بازاریابی دیجیتال
تحویل محصولات: تیم پروژه موارد قابل تحویل از جمله اسناد و کتابچههای راهنما را به مشتری تحویل میدهد.
تجزیه و تحلیل عملکرد:تجزیه و تحلیل عملکرد پروژه به تیم کمک میکند تا از تجربه پروژه درس بگیرد.
آزادسازی منابع: مدیر پروژه، اعضای تیم و سایر منابع تخصیص یافته را دوباره به لسیت منابع در دسترس سازمان اضافه میکند.
مهمترین مسئولیت مدیر پروژه در اینجا تجزیه و تحلیل عملکرد تیم پروژه است. این کار دو هدف دارد: اول جشن گرفتن پایان موفقیت آمیز پروژه و دوم استفاده از تجربیات کسب شده برای استفاده در پروژههای آتی است. سرانجام اعضای تیم، یادگیریهای حاصل از پروژه را مستند میکنند. این امر به مدیریت چالشهای مشابه و اجتناب از اشتباهات در پروژههای دیگر کمک شایانی میکند.
بهترین ابزار مدیریت پروژه چیست؟ بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ
نرم افزار مدیریت پروژه نه تنها به مدیریت پروژهها کمک میکند، بلکه وظیفهی ارتباط بین تیم و مشتریان را نیز بر عهده دارد. انتخاب یک ابزار مدیریت پروژه به بودجه و نیازهای تیم شما هم وابسته است. با این وجود، قابل اطمینان بودن، سهولت استفاده و سهولت ادغام از مهمترین معیارهایی است که رهبران یک پروژه برای انتخاب ابزار مدیریت پروژه در نظر میگیرند.
منبع: cst
در میانه سال 2014 شروع کردم به انتشار محتوا در سایت لینکدین، هنگامی که شروع به نوشتن کردم، بر خلاف دیگران که از یک استراتژی و مسیر خاص پیروی می کنند، هیچ هدفی مبنی بر رشد دادن تعداد دنباله کننده ها (فالوورهایم) و یا ایجاد یک مسیر شغلی نداشتم. دوره بازاریابی دیجیتال
در واقع من توییتر نداشتم و قصدی هم برای انتشار محتوا از طریق رسانه اجتماعی نداشتم. اصلاً نمیدانستم " بازاریابی تأثیرگذار" چیست و به هیچ وجه نمی دانستم چه اهمیتی دارد.
من فقط به خاطر خود نوشتن شروع کردم به نوشتن. دوره دیجیتال مارکتینگ
این فایل تصویری را مشاهده کنید: اینفوگرافیک: شریان های حیاتی بازاریابی محتوای خود را باز کنید!
با گذشت حدود دو سال از آن زمان من کارهای زیر را انجام داده ام:
مسیرهای شغلی ام را تغییر دادم و کسب و کار خودم را شروع کردم.
به طور وسیعی شبکه ی حرفه ای خودم را گسترش دادم.
در مورد آنچه که شما نیاز دارید تا محتوایی تولید کنید که حتما خوانده شود دانش دست اولی به دست آورده ام.
در اینجا اندکی از آنچه را که در این مسیر یاد گرفته ام را مطرح کرده ام:
1- برای تنها مخاطبی که می شناسید، بنویسید: خودتان!
پس از آن که کمی موفقیت اولیه در لینکدین به دست آوردم به اطراف نگاهی انداختم تا ببینم چه نوع متن هایی (پستهایی) بیشتر خوانده شده و مرور شده اند و سعی کردم بیشتر در مورد آن موضوعات بنویسم.
سعی کردم چیزی بنویسم که دیگران دوست داشتند بشنوند.
می توانم بگویم که آن بدترین نوشته من بود. باید یاد می گرفتم که اگر نوشته من خودم را به خنده نمی انداخت، به تحرک وا نمی داشت یا مورد علاقه ام نبود به طور قطع این اثرات را بر دیگران نیز نمی داشت.
2. محتوا باید ابتدا برای آموزش، انگیزش یا سرگرمی طراحی شود، سپس برای فروش.
بلاگ، نامه خبری، کتاب الکترونیکی یا هر نوع دیگر از محتوای نوشتاری شما باید ابتدا برای خواننده ارزشمند طلقی شوند، فارغ از این که تصمیم بگیرند آن را خرید کنند یا خیر.
فکر کنید: تا به حال چند بار با این مقصود آنلاین شده اید که یک محتوای آنلاین را خریداری کنید بدون این که به کسی که می خواهید از او خرید کنید فکر کرده باشید؟
اگر شما هم مانند اغلب دیگر مردم باشید پاسختان "هرگز" است.
من بیشتر اوقات برای دیدن فیلم در نت فلیکس و یا برای یاد گرفتن مورد جدیدی یا تنها برای اینکه حوصله ام سر رفته است آنلاین می شوم.
بعضی اوقات آنلاین می شوم که چیزی بخرم اما معمولاً در این زمان ایده ای خوب در مورد چگونگی خرید و این که از کجا خرید کنم دارم.
بخش عمده محتوای موجود در سایت ها برای فروش یک محصول تولید شده است و بیشتر اوقات محتوای آنلاین بر این ایده متمرکز است که خریداران را در مرحله تصمیم خرید جذب کند! هوشمندانه این است که محتوای شما کاربران را در مرحله حوصله سر رفتن یا سرگرم شدن جذب کند.
متن خود را به شیوه ای بنویسید که افراد را در زمانی که تنها به دنبال سرگرم شدن هستند جذب کند و اگر این کار را خوب انجام دهید آنگاه آنها را به خریدار تبدیل خواهید کرد.
بیشتر بخوانید:سه اشتباه در بازاریابی محتوایی و روش جلوگیری از آنها
3. به عناوین توجه کنید. دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال
من با نویسنده های زیادی برخورد کرده ام که با دقت کردن به کیفیت محتوا و متن اصلی، ارزش یک عنوان خوب را از دست داده اند.
در اینجا واقعیتی وجود دارد که کمتر کسی از ما به آن اقرار می کنیم: کتاب ها معمولاً از روی جلدشان قضاوت می شوند و محتوای اینترنتی نیز با سر تیتر هایشان قضاوت می شوند.
عناوین به طور فزاینده ای برای پست های بلاگ اهمیت دارند و در اینجا چند نکته جزئی در این مورد آورده شده است:
خودتان را جای خوانندگانتان بگذارید که به دنبال موضوعی در متن مطلب شما بالا و پایین می روند. این همان زمانی است که شما باید خواننده را به دام بیندازید.
عنوان مقاله را خیلی چکیده و مستقیم ننویسید. بگذارید خواننده بداند انتظار یادگیری چه چیزی را می تواند داشته باشد بدون اینکه کل داستان را مرور کرده باشد.
در کنار عناوین کوتاه تر نیز حاشیه ای اضافه کنید، اما عنوان را آنقدر کوتاه نکنید که نتواند به خواننده در مورد این که انتظار یادگیری چه را خواهد داشت اطلاعاتی بدهد. بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ
4. یک شروع، یک متن اصلی در میان و یک پایان در انتها داشته باشیم.
بیشتر اوقات در متون تجاری، به هر شکلی که باشند، متن بیشتر از آنچه که باید باشد طولانی است. متن مقالات می توانند طولانی باشند به شرطی که به هم پیوسته و کاملا مشخص و ساختار یافته نوشته شده باشند. به این معنی که یک کتاب صد صفحه ای هم می تواند خیلی طولانی باشد اگر 80 صفحه ی انتهایی آن فقط به تأکید و تکرار موارد بیست صفحه اول پرداخته باشد.
یک کتاب می تواند 800 صفحه هم باشد و کاملاً بجا و مناسب باشد اگر هر 800 صفحه ارزشی مستقل داشته باشند. بهترین دوره بازاریابی دیجیتال
محتوای متن خود را مرور کنید که تکرار بیهوده کلمات در آن وجود نداشته باشد. در استفاده از لغات اقتصادی عمل کنید (صرفه جویی کنید).
از قدرت تخیل خود استفاده کنید و در انتها فراموش نکنید که تمام نوشته ها باید یک شروع و یک متن میانه داشته باشند و یک انتها.
منبع: مدیروب
برای یادگیری سئو از کجا شروع کنیم?
قدم های اول اصولی و درست آموزش سئو برای من که قبلا تو این فضا نبودم چیست؟
آیا می توان بدون هزینه کردن سئو را یاد گرفت؟
دقیقا از کجا شروع کنیم و مقصد کجاست؟
با من در این مقاله همراه شوید تا در مدت زمان 7 8 دقیقه ای که از شما می گیرم، مسیر دقیق و اصولی سئو را برای شما روشن کنم تا با بهینه ترین انرژی و کم ترین هزینه، سئو را یاد بگیرید.
آیا یادگیری سئو نیاز به دانش اولیه ای دارد؟
اول از همه خیالتان را از این موضوع راحت کنم که هیچ علم و دانش پیشنیازی برای سئو وجود ندارد. بخصوص اگر شما بخواهید وارد بحث آموزش سئو وردپرس شوید، هیچ نگرانی از بحث های برنامه نویسی و موارد از این دست نداشته باشید.
آشنایی با فضای اینترنت و وب سایت تنها پیش نیازی است که نمی توان آن را هم چالشی خاص بیان کرد!
اگر کمی زمان در فضای اینترنت گذرانده باشید، وب گردی در سایت های مختلف داشته باشید و کمی هم سرعت تایپ شما وب باشد، کمک خوبی در یادگیری سئو و اجرای دستورالعمل های آن به شما خواهد کرد.
اگر هم اصلا هیچ تجربه ای در این خصصوص ندارید، بدانید که آشنایی با این فضا بیشتر از یک هفته برای علاقه مندان زمان نخواهد برد.
سئو را از کجا شروع کنیم؟
در ادامه 6 قدم ساده برای یادگیری سئو از نقطه صفر، خواهیم داشت که مرحله به مرحله با آن پیش می رویم:
آشنایی با مقالات معتبر های مراجع آموزش سئو برای مبتدی ها
توضیحاتی در خصوص پکیج های آموزشی یا کلاس های سئو
راه اندازی یک سایت ساده و کسب تجربه در کار سئو
روشی بسیار کارآمد برای یادگیری سئو پیشرفته
عضویت در گروه ها و انجمن های سئو
همگام بودن آپدیت های جدید گوگل و تکنیک های بروز
قدم اول: آشنایی با مقالات معتبر آموزش سئو مبتدی
مقالات آموزشی سئو
قبل از اینکه هر کاری بکنید، مطالعاتی سعی و کلی در مقالات آموزش سئو، میتواند روشن کننده خیلی موضوع ها برای شما باشد.
شما را از سردرگمی خارج کند و تا حدی وارد فضای این کار کند.
نکته ای که در مطالعه مقالات سئو وجود دارد این است که مطالب آموزشی سئو در اینترنت چه به زبان فارسی و چه انگلیسی، بسیار زیاد است.
شما باید در همان ابتدا با منابع معتبر کار خود را آغاز کنید که آموزش های علمی به شما ارائه می کنند.
در این بخش قابل اعتماد ترین مقالات راهنمای شروع یادگیری سئو را به شما معرفی می کنیم که اگر تا حد کمی هم به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید، می توانید به بهترین شکل یادگیری سئو را آغاز کنید.
بهترین مقالات آموزشی سئو برای مبتدی ها
1- مطلب اولی که پیشنهاد می کنم حتما آن را مطالعه کنید، راهنمای گوگل برای شروع یادگیری سئو هستش که تمام اصول اولیه را به شما می آموزد و چه کسی مورد اعتماد تر از گوگل برای یادگیری بهینه سازی سایت در این موتور جستجو!
3- وب سایت MOZ یکی از معتبر ترین و محبوب ترین مراجع ارائه مطالب سئو هستش که قسمت Beginners guide to SEO داخل این سایت، برای افرادی مثل شما در سراسر دنیا تدوین شده است.
4- وبسایت Udemy هم که یکی از بزرگ ترین ارائه کننده ویدیو هایی آموزشی هستش که تو تمام زمینه ها فعالیت داره و خود گوگل هم برای مبتدی هایی که قصد د=یادگیری سئو رو دارند، این وب سسایت رو پیشنهاد میده.
5- 7 قدم برای یادگیری سئو در سایت ahrefs هم مطلی کوتاه اما مفیدیه که این سایت هم همه سئوکار ها می شناسند و از آموزش های بروز اون استفاده می کنند.
مقالات آموزش سئو از صفر تا صد رو هم میتونید داخل وب سایت ما مطالعه کنید که تو لینک مربوطه هم توضیحات کاملی راجب سئو و یادگیری اون داریم و هم در انتهای صفحه بیش از 50 مقاله آموزشی سئو هستش که همه می تونن تو یادگیری بخشی از تکنیک های سئو به شما کمک کنند.
قدم دوم: پکیج های آموزشی یا کلاس های سئو
پکیج آموزشی سئو
قدم دوم برای یادگیری منسجم روش های سئو از مرحله اول راه اندازی سایت تا رسیدن به رتبه اول گوگل، شرکت در کلاس های آموزشی سئو و یا خرید پکیج آموزشی سئو هستش.
آیا میشه بدون هزینه کردن سئو را یاد بگیریم؟
خیلی ها نسبت به هزینه کردن برای خرید پکیج آموزشی یا رفتن به دوره های سئو گارد دارن!
من هم درک می کنم این افراد رو چون تصورشون بر اینه که میشه با مطالعه مقالات آموزشی هم سئو رو یاد گرفت و بعد از اون “تجربه کردن” بهترین مکمل برای حرفه ای یاد گرفتن سئو هستش.
واقعا نمیتونم این حرف رو رد کنم با اینکه خودم پکیج آموزشی می فروشم.
اما یه موضوعی رو بهتون بگم که شاید شما بیرون این فضا باشید و من از داخل دقیق تر باهاش برخورد داشته باشم؛ بد نیست اینم در نظر بگیرید.
پکیج ها و دوره های آموزشی کامل، شما رو تو اول راه با تمام مواردی که برای سئو سایت باید بدونید، آشنا می کنن.
برام جالب بود که وقتی خودم داشتم پکیج آموزشی سئو وردپرس رو ضبط می کردم، با خودم گفتم: اگر من تو شروع کارم همچین ویدیویی داشتم، نیاز نبود کلی عمرم رو روی آزمون و خطا های خیلی ابتدایی بگذارم و یک سایت رو هی پاک کنم و دوباره بسازم.
بعضی نکته ها در مورد سئو وجود داره که شما از همون اول که یک سایت رو شروع به طراحی می کنید باید بدونید و داخل سایت اعمال کنید.
اگر این کار انجام نشه، بعدا تغییر دادن اون باعث آسیب شدید به رتبه های سایت و از دست زمان زیاد میشه.
پکیج های آموزشی به هیچ وجه پر کننده جای تجربه یا مطالعات مداوم شما نیستند اما استفاده کردن از اون ها میتونه شما رو تو مدت زمان کمی با تجربیات چند سال کار کردن یک سئو کار آشنا کنه که این تو مسیر شما خیلی با ارزشه و شاید باعث بشه راه 3 ساله رو بتونید تو 1 سال سپری کنید.
بعد از اون مطالعات و تجربیات شخصی هم که بدست میارید، مکمل این آموزش ها میشه و تو زمان معقولی به سطح کیفی فوق العاده ای در جایگاه یک متخصص سئو خواهید رسید.
با این اوصاف، نظر شخصیه من اینه که شرکت تو یک دوره آموزشی خوب و کامل یا تهیه یک پکیج آموزشی جامع در ابتدای کار برای کسانی که قصد شروع دارند خیلی کمک کنندس و ارزشش رو داره که مبلغی رو برای اون هزینه کنید چون از طریق این کار اصلا نیاز نیست نگران برگشت هزینه باشید.
اما باز شما تصمیم گیرنده هستید و لازم میدونم بگم که هزینه کردن برای یادگیری سئو اصلا واجب نیست.
مطلب پیشنهادی: درآمد و بازار کار شغل سئو
قدم سوم: یک سایت راه بنداز و تجربه کن!
یادگیری سئو با راه اندازی سایت
شیرین ترین و تلخ ترین بخش یادگیری سئو، تجربس.
من خودم سئو کار هایی که آموزش می فروشند و خودشون پروژه سئو کار نمی کنند رو اصلا قبول ندارم چون هنوز هم من از پروژه هایی که انجام میدم کلی تجربه بدست میارم.
شما هم بعد از گذروندن یک دوره آموزشی و یا مطالعه های سطحی، باید یکبار دیگه سراغ اطلاعاتی که جمع آوری کردید برید و اون ها رو توی یک سایت ساده پیاده سازی کنید.
اون لحظه ای که میبینید به اجرای یک تکنیک، رتبه سایتتون از 10 سایت قدیمی و معتبر بالا تر میره، واقعا حسیه که نمیشه روش قیمت گذاشت.
نکته ای که در پیاده سازی روش های سئو وجود داره، اینه که اگر روشی نادرست اجرا بشه، ممکنه سایت افت هم داشته باشه یعنی زحمت های شما خلاف جهتی بوده که باید حرکت می کردید و این بخش تلخی یادگیری سئو با تجربه کردنه که خود من از این اتفاقات زیاد داشتم.
به همین خاطر بهتون پیشنهاد می کنم اگر قصد ندارید به عنوان کارآموز در شرکتی کار کنید، خودتون با راه اندازی یک سایت ساده، فضای عملی اجرای تکنیک ها رو برای خودتون فراهم کنید.
چطور سایت راه اندازی کنم حالا؟
امروز دیگه راه اندازی سایت نیاز به دانش خاص برنامه نویسی نداره و وردپرس با ارائه سیستمی آماده و استاندارد، میتونه بهترین سایت رو تقدیم شما کنه.
سایت خود ما هم وردپرس هستش و خداروشکر تا به حال هیچ مشکلی داخل اون نداشتیم.
455 میلیون از سایت های فضای اینترنت هم با وردپرس راه اندازی شدن و برای یاد گیری چگونه راه اندازی سایت با این سیستم هم شاید نهایتا 1 هفته مطالعه نیاز داشته باشید (تازه اونقدر هم لازم نیست). بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ
علاوه بر اون سیستم های سایت ساز زیادی هم هستند که تو اینترنت با یک تحقیق 20 دقیقه ای میتونید خیلی از اون ها رو بشناسید.
فقط نکته ای که باید در نظر بگیرید، اینه که سعی کنید سایت شما در مورد زمینه ای باشه که به اون علاقه مند هستید.
از اون جایی که قراره داخل این سایت بنویسید و محتوا تولید کنید، بهتره که با موضوع این کار کامل آشنا باشید و دردسری برای کسب اطلاعات راجب اون نداشته باشید.
مثلا اگر کار دیگه ای دارید یا اینکه علاقه مند به شغل پدر یا برادر هستید، این موارد می تونن انتخاب های خوبی باشن و در آینده حتی منبع درآمد زایی شما هم به حساب بیان.
قدم چهارم: سایت های موفق را آنالیز کنید. بهترین دوره بازاریابی دیجیتال
یکی از ثمرات خیلی خوبی که راه اندازی سایت برای شما داره، اینه که هی میخواید ببینید اون سایتی که الان رتبه اول هستش، چیکار کرده!؟
این آنالیز ها و بررسی هایی که می کنید خیلی میتونه سطح دانش و مهارت شما رو ارتقاء بده.
جدا از بحث آنالیز کردن رقبا که توی هر پروژه وجود داره، آنالیز کردن سایت های موفق ایرانی و خارجی از نظر سئو خودش میتونه اطلاعات و سر نخ های خیلی خوبی رو به شما بده. دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال
منظور من از آنالیز رو وقتی که به این مرحله رسیدید، کاملا درک می کنید اما برای مثال بررسی محتوا های سایت، عنوان ها تیتر ها، میزان مطالب نویسی و بروزرسانی سایت ها، لینک هایی که بین صفحات سایت رد و بدل شده و آمار هایی که میزان فعالیت خارجی متخصصین سئو روی اون سایت رو نمایش میدن.
همگی راهنما های خوبی برای شما هستند.
منظور من از سایت های موفق، سایت هایی هستش که بدون برند سازی خاصی تو بهترین رتبه های گوگل هستند و کلمات کلیدی خیلی سنگینی دارند.
مطلب مرتبط: چقدر طول میکشه تا سئو را یاد بگیرم؟ دوره دیجیتال مارکتینگ
قدم پنجم: عضویت در گروه ها و انجمن های سئو
گروه های سئو
عضویت داخل گروه های تلگرامی و … برای کسانی که پایه ها و اصول سئو رو یاد گرفتند، بسیار مفیده از این جهت که برای انجام هر کاری میتونید از هم گروهی ها کمک بگیرید.
انجمن های گفتگو هم تو زمینه سئو وجود داره که مثلا انجمن سئو موز یکی از اون هاست و انجمن خارجی دیگه سئو چت هستش که معمولا داخل این انجمن ها بحث هایی مطرح میشه که فراتر از سرچ کردن داخل موتور جستجو هستش. دوره بازاریابی دیجیتال
بخصوص این 2 انجمن خارجی که خدمتتون معرفی کردم، حرفه ای ترین متخصصان سئو دنیا رو در کنار هم جمع کرده و میتونید سوالات بسیار تخصصی رو مطرح کنید و پاسخ بگیرید.
به نظرم تو قدم پنجم یا ششم یادگیری سئو، عضو بودن در این انجمن ها هفته ای 2 ساعت زمان گذاشتن برای مطالعه بحث ها یا مطرح کردن سوالات خودتون، میتونه تو گذر زمان شما رو هم رده با بهترین سئوکار های دنیا کنه.
قدم ششم: همگام بودن با آپدیت های جدید گوگل
خب تا حدی از فضای شروع یادگیری سئو دور شدیم اما به نظر خوبه که بدونید مقصد کجاست و مسیر یادگیری این حرفه رو تا بهترین حد، بطور دقیق ببینید.
قدم آخری که من برای یادگیری سئو یا در واقع قدرتمند تر کردن یادگرفته های سئو میشناسم، همگام بودن و بروز بودن با الگوریتم های گوگل هستش.
گوگل سعی بر این داره که هوشمند تر و هوشمند تر بشه به شکلی که بتونه مثل یک انسان انتخاب کنه و فقط سایت هایی که شایسته اول بودن رو دارند، اول نمایش بده.
شما باید خودتون رو بروز نگه دارید و ببینید که گوگل چه معیار هایی رو برای این رتبه بندی های جدید در نظر گرفته، شما هم از اون ایده های جدیدی بگیرید و تو ایده آل ترین شکل ممکن از رقبا جلو بزنید.
لینک های زیر بروز ترین بلاگ های زمینه سئو در دنیا هستند که سئو کار های حرفه ای نباید از مطالب جدید اون ها غافل بشن:
https://moz.com/blog
https://backlinko.com/blog
https://neilpatel.com/blog
https://searchengineland.com/library/channel/seo
خسته نباشید و ممنون که تا اینجای مقاله با من همراه موندید. امیدوارم اطلاعات خوبی دستگیر شما شده باشه و سوالاتتون رو میتونید تو قست کامنت ها مطرح کنید تا من پاسخگوی شما باشم.
منبع: خدمات سئو