بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال و بازاریابی آنلاین

بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال و بازاریابی آنلاین

تبلیغات گوگل ضامن رشد کسب و کار آنلاین شما

تبلیغات گوگل ضامن رشد کسب و کار آنلاین شما

تبلیغات گوگل یک پلت‌فرم تبلیغاتی مقرون‌به‌صرفه در ازای هر کلیک است که با بهبود وضعیت سایت و کسب نتایج بهتر در رتبه‌بندی کلمات کلیدی اختصاصی باعث افزایش بیشتر فروش و نرخ بازگشت سرمایه شما می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تبلیغات گوگل یک استراتژی سریع و کارآمد برای رشد کسب‌وکار شما در فضای مجازی را مدیریت می‌کند تا به‌سرعت در نتایج جست‌وجوی کاربران حضور پیدا کنید. اگر تا کنون تبلیغ در گوگل را تجربه نکرده‌اید، همین امروز با کمک پارس ادوردز کسب و کار خود را از طریق تبلیغات گوگل شکوفا کنید و اگر می‌خواهید با مؤثرترین شیوه تبلیغات آنلاین در جهان پولدار شوید باید با بازاریابی دیجیتال بیشتر آشنا شوید.

دوره دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال اسلحه بزرگ


ما بیشتر از زمانی که با خانواده خود سر می‌کنیم و حتی بیشتر از زمانی که می‌خوابیم در فضای مجازی به سر می‌بریم. تازگی و قدرت شگفت‌انگیز فناوری در قاموس دنیای دیجیتال به‌نحوی زندگی همه ما را تحت‌‌تأثیر قرار داده‌ است که در آینده نزدیک بیش از 50 درصد مشاغل دنیایی که امروز می‌شناسیم دیگر وجود خارجی نخواهند داشت. از‌ همین‌رو بازاریابی دیجیتال اسلحه بزرگ هر کسب‌وکاری است که می‌خواهد در هر نبرد اقتصادی برگ برنده را داشته باشد و خبر خوب این است که این امکان برای‌ همه مهیا است.

دوره بازاریابی دیجیتال

برای داشتن این اسلحه بزرگ تنها لازم است که بدانیم برای راه‌اندازی یک وب‌سایت چه باید کرد و با تکنیک‌های افزایش بازدید سایت آشنا شویم. البته تبلیغات برای افزایش بازدید سایت یک گزینه ایده‌آل و میان‌بر است تا افزایش نرخ بازدید سایت لبخندی از سر رضایت و امیدواری بر لب شما بنشاند، آن‌هم تبلیغاتی دیجیتال و هدفمند که با کمترین هزینه و به‌سرعت شما را در صدر صفحات جست‌وجو قرار دهد.


تبلیغات دیجیتال هنر یا علم


تفاوتی نمی‌کند از کسانی باشید که سال‌ها است در صنایع مشغول به‌کار هستند و تازه پا به دنیای پررونق دیجیتال گذاشتند یا آنها که صاحب استارت‌آپ‌ها هستند. حتی اگر شما بهترین تشکیلات برنامه‌نویسی را در اختیار داشته باشید و از مدرن‌ترین ابزارهای تولید محتوا برای تبلیغات دیجیتال سایت خود استفاده می‌کنید تا زمانی که نتوانید تجربه کاربری را کنترل کنید، گویی هیچ کاری انجام نداده‌اید.  شما باید بتوانید کاربران خود را در پلن‌های تبلیغاتی خود کنترل کنید تا آن وقت متوجه شوید که تبلیغات دیجیتال چه معنایی دارد و چگونه است که تبلیغات سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌رود نه هزینه.

دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال

باید قبول کنیم که مشتریان شما یک ماشین متحرک نیستند. البته این خبر بسیار خوبی است؛ چرا که اگر کسی در قالب مشاوره ادعا کرد که مدل زنجیره‌ای تبلیغات او صددرصد و همیشه عمل می‌کند با خیال راحت می‌توانید او را از فهرست مشاوران‌تان خارج کنید. یک مشاور تبلیغات حرفه‌ای می‌داند که کار او ترکیبی از هنر و علم است و هر دو این‌ها پیوسته در حال شکوفایی هرچه بیشتر هستند.


ظرافت نهفته در ترکیب هنر و علم برای فروش هر چه بیشتر در تبلیغات دیجیتال، حرفه کسانی است که در مرزهای نوآوری و دانش‌ روزگار می‌گذرانند و اینان کسانی هستند که علاوه بر ارائه بهترین مشاوره در تبلیغات با بالاترین درصد موفقیت، با مشاوره‌های به‌جا و مستمر کشتی کسب‌وکار آنلاین شما را از میان هر طوفانی در اقیانوس وب و رسانه‌های آنلاین به مسیر درست هدایت می‌کنند تا به ساحل موفقیت برسید.




گوگل و چرا تبلیغات گوگل


دنیای امروز ما مملو از انواع رسانه‌ها است، انواع خبرگزاری‌ها، سایت‌های گوناگون، بیلبوردها و انواع محصولات چاپی و البته رادیو و تلویزیون. طیف گسترده این رسانه‌ها می‌تواند بسیار گمراه کننده باشد؛ لیکن بیاید کمی از بالا نگاه کنیم بزرگ‌ترین و بهترین رسانه‌ای که می‌شناسید کدام است.


آنکه مردم در هرجایی از آن استفاده می‌کنند و حتی بیشتر اوقات خود را در فضای مجازی به‌ واسطه آن مدیریت می‌کنند. بله، در کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر بزرگ‌ترین و بهترین رسانه، موتور جست‌وجوی گوگل است که انصافاً همیشه کارگشا بوده و البته بهترین مکان برای تبلیغات شما است. از سویی، رسانه‌های دیجیتال دیگری نیز تحت پوشش فعالیت‌های گوگل هستند که باعث می‌شود تبلیغات شما به‌صورت وسیع و دقیقی به کاربرانی که می‌خواهید برسد. همین امر نیز نشانه توجه عمیق گوگل به قدرت تبلیغات است.


بخش تبلیغات گوگل برای کمپانی گوگل مهم است چرا که بیش از 90 درصد درآمد گوگل از طریق هزینه های تبلیغات در گوگل تامین می‌شود. در هر ثانیه بیش از 2 میلیون جست‌وجو در گوگل توسط کاربران انجام می‌شود،‌ تبلیغ در صفحه اول گوگلفرصتی استثنایی است که به شما کمک می‌کند، با مشتریان بیشتری در ارتباط باشید.


روزگاری صفحات سایت‌‌‌ها مملو از تبلیغات بنری بود و هنوز نیز بعضی از مدیران سایت‌های ایرانی این رویه را با شدتی عجیب دنبال می‌کنند؛ لیکن دیگر کاربران به‌سادگی تن به کلیک کردن روی بنر‌های تبلیغاتی نمی‌دهند و نرخ کلیک آنها پایین آمده است. به‌جرات می‌توان گفت دوران بنرهای تبلیغاتی به سر آمده و زمان استفاده از امکانات جدیدتری است. حقیقت این است که تمام پلن تبلیغات دیجیتالی شما وابسته به کلیک‌ کردن‌ها است. دیده شدن یا نشدن تبلیغات شما بدون کلیک روی‌ آنها تنها یک معنی دارد و آن اینکه کسب‌وکار شما به‌زودی متوجه خواهد شد که تبلیغات آنلاین بنری بازدهی خوبی نداشته است.




فرصت استفاده از پلتفرم‌های تبلیغات هدفمند مانند Google Ads، به کسب و کارها کمک می‌کند تا با بودجه تبلیغاتی ثابت خود مشتریان بیشتری جذب کنند. افرادی که در گوگل جستجو می‌کنند برای گوگل ارزشمند هستند و به همین دلیل گوگل سعی می‌کند تبلیغات نامرتبطی به آنها نمایش ندهد. پس با تبلیغات گوگل هم جستجوکنندگان و هم تبلیغ دهندگان و هم گوگل سود می‌کند. تعرفه تبلیغ در گوگل ادز به صورت مزایده‌ای است و هر یک از تبلیغ‌کنندگان هزینه هر کلیک را تعیین می‌کنند.


هر کلیک در دنیای مجازی می‌تواند برای شما تبدیل به پول و ثروت شود و با وجود هزاران کلیک هرزی که در دنیای تبلیغات اتفاق می‌‌افتد، می‌توان روی قدرت گوگل برای نمایش تبلیغات حساب ویژه باز کرد و از این فرصت که در دسترس همه هست،‌ استفاده کرد. برای آشنایی بیشتر با گوگل ادز و شروع تبلیغات می‌توانید وارد سایت parsadwords.com شوید.

برای آموزش و یادگیری بیشتر در این زمینه در بهترین دوره بازاریابی دیجیتال و بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ شرکت کنید .


منبع:تسنیم

دیجیتال مارکتینگ و روش های تبلیغات در گوگل و اینترنت

با دیجیتال مارکتینگ و روش های تبلیغات در گوگل و اینترنت آشنا شوید

با دیجیتال مارکتینگ و روش های تبلیغات در گوگل و اینترنت آشنا شوید

تبلیغات واژه‌ای است که ما همیشه آن را می‌شنویم و به محض شنیدن آن در فکر محصولات مختلفی می‌رویم که از همین راه آنها را خریده‌ایم.

تبلیغات در فروش محصولات و پیشرفت کار بسیار پرکاربرد و کارساز است و به همین دلیل است که حتی شرکت‌های بزرگ با فروش بالا نیز از تبلیغات استفاده می‌کنند و برای آن هزینه‌هایی را پرداخت می‌کنند که این هزینه‌ها نسبت به فروشی که انجام می‌دهند بسیار ناچیز است.


بدون شک استفاده از تبلیغات نکاتی دارد که باید به آنها توجه کرد تا بتوانید از آن برای پیشرفت خود استفاده کنید و ما در ابن مطلب شما را با راه‌های تبلیغاتی و همچنین دیجیتال مارکتینگ  سپنته آشنا خواهیم کرد.


تبلیغات اینترنتی چیست


تبلیغات اینترنتی بسیار ارزان و راحت هستند و به همین دلیل با استفاده از آنها و پرداخت مبلغی نه چندان زیاد می‌توانید فروش و سود خود را چندین برابر کنید. تبلیغات اینترنتی را با نام بازاریابی آنلاین نیز می‌شناسند و از آن برای تبلیغات محصولات در فضای مجازی و تبلیغات در اینستاگرام نیز استفاده می‌کنند. به صورت مختصر تبلیغات در اینترنت شامل؛ تبلیغات در گوگل تبلیغات در اینستاگرام بازاریابی با کمک ایمیل و مدیریت ارتباط با مشتری می‌شود.


راه ها و روش های تبلیغات در اینترنت


بدون شک شبکه‌های اجتماعی از جمله؛ اینستاگرام فیس بوک توییتر و یوتیوب در بین مردم بسیار نفوذ دارند و کاربران زیادی در سراسر دنیا از آنها استفاده می‌کنند که می‌توانند محیط بسیار خوبی برای تبلیغات اینترنتی باشند.


استفاده نکردن از این برنامه‌ها از جمله اینستاگرام برای تبلیغات اینترنتی می‌تواند شما را برای نمایش تبلیغات و معرفی محصول خود به مردم و کاربران دچار مشکل کند و در نهایت منجر شود تا شما فروش پایین‌تری نسبت به رقیبان داشته باشید.


اینفلوئنسر مارکتینگ


این واژه به معنی برقراری ارتباط با افراد و کاربرانی است که این قابلیت را دارند تا برای شما مخاطب و کاربر جذب کنند و این همان مشکلی است که شاید شما نتوانید با کمک محصول و یا خدمات خود انجام دهید. اینفلوئنسر ها کسانی هستند که به واسطه اعتماد سازی و محبوبیتی که برای مخاطبان خود دارند می‌توانند آنها را تحت تأثیر قرار دهند و مردم را مجاب کنند تا از محصولات شما خریداری و آنها را تبدیل به مشتری دایمی شما کنند.




تبلیغات در گوگل


یکی از مفیدترین راه‌های تبلیغ و معرفی محصولات استفاده از تبلیغات گوگل است که در تبلیغات اینترنتی در ایران نیز بسیار کارآمد است. اگر شما قصد دارید تا به عنوان یک فروشنده و یا صاحب یک شرکت خدمات و محصولات خود را در اینترنت معرفی کنید از تبلیغات در گوگل استفاده کنید تا شاهد پیشرفت چشمگیر خود باشید.


تبلیغات در گوگل باعث می‌شود ورودی سایت شما بیشتر شود و همین بالا رفتن بازدید منجر به افزایش فروش و همچنین معرفی محصولات و خدمات شما می‌شود که می‌تواند به پیشرفت شما کمک کند. در این تبلیغات به هر میزان که هزینه کنید به همان میزان برای شما سودآور خواهد بود پس بودجه‌ای مناسب برای تبلیغات در گوگل در نظر بگیرید تا شاهد اتفاقات خوب و مثبت باشید.


تبلیغ در گوگل با کمک سئو


اگر سئو سایت شما خوب باشد باعث می‌شود به صورت طبیعی سایت شما در جست و جوی گوگل بالا بیاید و به مرور زمان رتبه شما در این جست و جو افزایش یابد. هزینه‌هایی که برای  نوشتن مقاله سئو شده  سایت پرداخت می‌شود به مراتب کمتر از تبلیغات اینترنتی از جمله تبلیغات در گوگل می‌باشد. در سئو شما هزینه‌ای برای اینکه در جست و جوی گوگل قرار بگیرید پرداخت نمی‌کنید و فقط با رعایت کردن اصول و استفاده از کلمات کلیدی که در محتوا وب سایت خود استفاده می‌کنید و با بروز رسانی مداوم وب سایت رتبه گوگل خود را هنگام جست و جو افزایش می‌دهید.


در دنیای امروز یکی از بهترین روش‌هایی که می‌توانید برای وب سایت خود استفاده کنید این روش (سئو) است که بسیار هزینه پایینی نسبت به تبلیغات اینترنتی دیگر دارد. نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد دائمی بودن سئو است زیرا اگر شما همیشه وب سایت شرکت و یا فروشگاه خود را بروز نگهدارید شما در نتایج جست و جو گوگل مشاهده می‌شوید که این بسیار با اهمیت است.


گوگل ادوردز چیست


گوگل ادوردز  یا گوگل ادز یک سیستم تبلیغاتی منحصر به شرکت گوگل می‌باشد که افرادی که قصد دارند محصولات خود را به کمک تیلیغات اینترنتی معرفی کنند به کمک ابزارهای مختلفی که گوگل در اختیار آنها قرار می‌دهد این کار را انجام بدهند. یکی از رایج‌ترین و معروف‌ترین تبلیغات ادوردز استفاده از موتورهای جست و جو گوگل می‌باشد که محصول شما را در جست و جو گوگل در بالاترین رتبه نشان می‌دهد.


این روش به این گونه عمل می‌کند که شما با وارد کردن کلمات کلیدی مورد نظر در گوگل ادوردز که امکان جست و جو زیادی در گوگل دارند وب سایت خود را برای کسانی که این کلمات را جست و جو می‌کنند نمایش بدهید و بازدید سایت را افزایش دهید. در این تبلیغ به ازای هر ورودی و بازدید شما هزینه‌ای را پرداخت می‌کنید.

بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ 

بازاریابی دیجیتال چیست




همان‌طور که در گوگل جست و جو کرده‌اید تعریف دقیقی از بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ وجود ندارد اما اگر تعریف ساده‌ای را می‌خواهید باید بگوییم که؛ هر نوع بازاریابی که برای افزایش فروش محصولات و همچنین معرفی خدمات که به وسیله دستگاه‌های الکترونیکی انجام شود را بازاریابی دیجیتال می گویند.

دوره دیجیتال مارکتینگ

این نوع بازاریابی با وارد شدن دستگاه‌های الکترونیکی به بازار و ورود آنها به زندگی مردم به وجود آمد. بازاریابی دیجیتال بسیار وسیع است و به بازاریابی محتوا و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی محدود نمی‌شود و شامل شاخه‌های بیشتری نیز می‌باشد که در ادامه مطلب به آنها اشاره خواهیم کرد. این نوع بازاریابی به صورت آفلاین و آنلاین انجام می‌شود و اگر شما قصد دارید که در این بازاریابی موفق باشید باید از هر دو نوع کمک بگیرید.


روش های بازاریابی دیجیتالی


بهینه‌سازی موتور جستجو

بازاریابی موتور جستجو و تبلیغات کلیکی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی محتوا

بازاریابی پورسانتی

بازاریابی تأثیرگذار

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ویروسی

تبلیغات موبایلی

بازاریابی دیجیتال در اینستاگرام


بازاریابی دیجیتال در اینستاگرام یا اینستاگرام مارکتینگ به نوعی فعالیت گفته می‌شود که در اینستاگرام انجام و روش‌های مختلفی برای اجرا کردن آن وجود دارد. شبکه‌های اجتماعی بستر بسیار مناسبی برای تبلیغات آنلاین را به وجود آورده‌اند و به همین دلیل این شبکه‌ها با تغییراتی که در خدمات خود انجام می‌دهند این بستر را روز به روز گسترده‌تر می‌کنند.

دوره بازاریابی دیجیتال 

تبلیغات در اینستاگرام بدون شک یکی از بهترین راه‌های تبلیغات در اینترنت است زیرا با وجود کاربران زیاد ایرانی و همچنین استفاده از انواع تصاویر، ویدیو، هشتک، استوری و همچنین لایو می‌توانید تبلیغات بسیار قوی را برای کاربران این شبکه ارائه بدهید.

برای یادگیری بیشتر در دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال و بهترین دوره بازاریابی دیجیتال شرکت کنید.


منبع : تسنیم

دوره‌های دیجیتال مارکتینگ در ایران

واقعیت‌هایی درباره دوره‌های دیجیتال مارکتینگ در ایران

چند سالی است که تب دیجیتال مارکتینگ، تدریس آن و دوره فروشی در ایران بالا گرفته است.


واقعیت‌هایی درباره دوره‌های دیجیتال مارکتینگ در ایران

حالا دیگر هر کسی با خواندن چند مقاله خارجی یا داخلی، ادعای استادی این حوزه را دارد. کلید به دستانی که به شما وعدۀ پول‌دار شدن سریع می‌دهند! کافی است درلینکداین، اینستاگرام و یا هر جای دیگری عبارت دوره آموزش بازاریابی دیجیتال (یا دیجیتال مارکتینگ) را جستجو کنید، آن وقت است که صدها گزینه برای انتخاب پیش روی شما قرار می‌گیرد. در میان این نتایج اگر سوابق این اساتید را جستجوکنید، متوجه می‌شوید تعداد زیادی از آنها در واقع، استادنما هستند! زیرا تا جایی که ما می‌دانیم، استادی از دو راه به دست می‌آید: 1- از راه تحصیل 2- از راه تجربه، و بهتر اینکه هر دو گزینه با هم باشند.


با این حال، بسیاری از افرادی که عنوان استاد، مربی، مشاور و ... را یدک می‌کشند، نه تنها در این حوزه تحصیل نکرده‌اند بلکه حتی تجربه لازم و مرتبط با آن را هم ندارند. البته معضلات و مشکلات برگزاری دوره‌های آموزشی بازاریابی آنلاین محدود به ایران نیست. حتی در سایت‌های معتبری مانند  Coursera و Lynda هم شاهد برگزاری دوره‌هایی با کیفیت نامطلوب هستیم.

بهترین دوره بازاریابی دیجیتال 

اما کسانی که به دنبال آموزش هستند و می‌خواهند با شرکت در دوره‌های بازاریابی دیجیتال دانش و مهارتی در این زمینه کسب کنند چه باید بکنند؟ آیا آموزش و دوره را رها کرده، با جستجو و مطالعۀ منابع اینترنتی، اطلاعات جمع‌آوری کنند؟ مشخصا نه! زیرا اگر دورۀ مناسب و مدرس کاربلدی را انتخاب کرده باشید می‌توانید با صرف زمان مناسب، به علم و تجربۀ کسی که سال‌ها در این راه قدم برداشته است، دست یابید که این مهم تنها با مطالعه و بدون تجربه به دست نخواهد آمد. چه در سطح جهانی و چه در ایران حتماً نمونه‌های خوبی از دوره‌های بسیار باکیفیت وجود دارد که مخاطبان زیادی از آنها راضی بوده‌اند. ضمن اینکه یکی از مهمترین نقاط مثبت شرکت در دوره‌های آموزشی این است که یک مسیر مطالعاتی یا Road Map به شما می‌دهد که در فضای یادگیری بازاریابی دیجیتال، با توجه به گسترده بودن این فضا، تنوع و تعدد ابزارها داشتن یک مسیر مطالعاتی نقشۀ راه موضوعی بسیار مهم است.


بیایید نشانه‌هایی را بررسی کنیم که با توجه به آنها، بتوانید بهترین دوره‌های دیجیتال مارکتینگ در ایران را تشخیص بدهید و گرفتار بدترین‌ها نشوید و در دام آنها نیفتید، چرا که وقت و هزینه، دو سرمایۀ ارزشمند ما هستند که نباید به هدر بروند.

بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ


1- عدم تجربه مدرس


در اولین گام، کسی که می‌خواهد دوره بازاریابی دیجیتال تدریس کند، باید حداقل چند سالی در فضای کسب و کار از نزدیک حضور داشته باشد. این مدرس چنانچه تنها در دنیای تئوری‌هایی که آموخته است، سیر کند و دارای کسب و کاری در دنیای واقعی نباشد، نمی‌تواند مفاهیم کاربردی و راهگشا بر اساس تجربیات به مخاطبان خود منتقل کند. دنیا پر از کتاب‌های موفقیت و انگیزشی است در حالیکه نویسندگان این کتاب‌ها، خود در شرایط عالی به سر نمی‌برند! همین‌طور فضای آموزش بازاریابی آنلاین پر از اساتیدی است که هرگز نه کسب و کار آنلاینی داشته‌اند و نه در کسب و کار آنلاینی کار کرده‌اند. نهایتاً در رزومۀ خود، کلماتی مانند «مشاور» را به کار می‌برند در حالی هیچ تجربه‌ای از «اجرا» ندارند. بنابراین لازم است قبل از شرکت در هر دوره ببینید آیا مدرس، خود، دارای کسب و کار موفقی در فضای دیجیتال هست یا نه. یعنی آیا شغلی بجز آموزش دارد یا خیر؟


2- عدم مهارت در تدریس


آیا هر فرد متخصصی می‌تواند دوره برگزار کند؟ آیا هر فردی که کسب و کاری در فضای دیجیتال دارد می‌تواند دوره بازاریابی دیجیتال برگزار کند؟ باز هم پاسخ، منفی است. علی‌رغم اینکه متخصص بودن و تجربه عملی داشتن، شرط مهمی است، توانایی تدریس و یاددادن هم به همان اندازه اهمیت دارد. «مهارت تدریس» یکی از مهارت‌های اساسی و کلیدی برای برگزارکنندگان دوره‌های آموزشی است. چنانچه یک متخصص، مهارت یاددادن و تدریس را نداشته باشد، طبیعی است، خروجی دوره‌هایش اثربخش نخواهد بود.


یک مدرس خوب بازاریابی آنلاین، باید علاوه بر تسلط داشتن بر مفاهیمی که قرار است آموزش دهد (چه به صورت تئوری و چه به صورت عملی)، توانایی تدریس موثر را هم داشته باشد. باید بداند آموزش او از کجا شروع و به کجا ختم خواهد شد. باید بتواند آنچه را در ذهن دارد، به شکل مناسب، موثر، مرتب و ساختارمند انتقال بدهد.

دوره بازاریابی دیجیتال 

3- عدم درک فضای کسب و کار ایران


بسیاری از دوره‌هایی که برگزار می‌شود، تناسبی با محیط کسب و کار در ایران (چه آنلاین و چه آفلاین) ندارد. زیرا بر اساس آموزه‌های منابع خارجی هستند. بسیاری از برگزارکنندگان دوره‌ها، مطالبی که قرار است در دوره خود تدریس کنند را از سایت‌های انگلیسی زبان خوبی مانند هاب‌اسپات و ... گردآوری می‌کنند. طبیعی است که شرکت‌کننده بعد از فراگیری این مباحث، قابلیت پیاده‌سازی آن را در فضای کسب و کار داخلی نداشته باشد و عملا شرکت در آن دوره برای او بدون خروجی خواهد بود. یک مدرس خوب بایستی درک درستی از رفتار مصرف کننده آنلاین ایرانی داشته باشد و مباحثی که ارائه می‌دهد متناسب با محیط کسب وکار داخلی باشد.


4- عدم تشخیص راهکار و تعمیم یک راهکار به همۀ معضلات


در بسیاری از دوره‌هایی که برگزار می‌شود، مدرس در هر حوزه‌ای که تخصص یا بر هر ابزاری که تسلط دارد، همان حوزه یا ابزار را به عنوان راه نجات همۀ کسب و کارها در نظر می‌گیرد و معرفی می‌کند. آنکه تخصص و تجربه‌ای در شبکه‌های اجتماعی دارد، بازاریابی دیجیتال را در اینستاگرام خلاصه می‌کند و آنکه چند روزی در لینکداین حضور داشته، کلید حل مشکلات تمام کسب و کارها را لینکداین معرفی می‌کند. آنکه اندکی سئو آموخته یا تجربه کرده، نسخۀ SEO را برای همه می‌پیچید و آنکه چند ریالی در مارکت‌پلیس‌هایی مانند دیجی‌کالا یا وب‌سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور به دست آورده، این پلت‌فرم‌ها را به عنوان بازاریابی دیجیتال معرفی می‌کند. در حالی که هر کسب و کاری با توجه به رفتارمصرف کننده، سگمنت و رقبا، ممکن است در جاهای مختلفی و با استفاده از ابزارهای مختلفی موفق باشد. به عنوان مثال ممکن است شبکه‌های اجتماعی برای خدمات یا محصول یک کسب و کار نجات دهنده باشد، اما در کسب و کاری دیگر بی اثر باشد و سایت و سئو  راه موفقیت آن باشند. انتخاب و استفادۀ هوشمندانه از این ابزارها، یک استراتژی است و در اغلب دوره‌ها آنچه آموزش داده نمی‌شود، همین دید راهبردی به فضای کسب و کار و چگونگی به خدمت گرفتن به موقع ابزارهای دیجیتال برای موفقیت کسب و کار در فضای آنلاین است.


5- عدم تناسب دوره با کسب و کار خاص


هر دوره‌ای لزوما برای هر نوع کسب و کاری مناسب نیست. ممکن است یک دوره برای راه‌اندازی یک استارتاپ خوب باشد. یا یک دوره به درد ارائه‌دهندگان خدمت بر بستر اینترنت بخورد، یا یک دوره بیشتر روی فروش محصول تمرکز کرده باشد. در توضیحات یک دوره ذکر نمی‌شود که این دوره برای چه کسب و کاری مناسب است.




6- ارائه مدارک بی‌ارزش در دوره


بسیاری از افراد و حتی موسسات برای فروختن دورۀ خود، نوید ارائه مدارک بین‌المللی یا قابل ترجمه می‌دهند. این در حالی است که در واقعیت هر کاغذی قابل ترجمه است! موضوع مهم این است: این مدرک کجا قرار است ارائه شود؟ آیا آنجا، مدرکی که ارائه می‌شود را معتبر می‌داند؟ مثلاً اگر قرار است مهاجرت کنید آیا در کشور مقصد، مدرکی که قرار است به شما ارائه شود مورد پذیرش کسب و کارها یا دانشگاه‌ها هست؟ واقعیت این است که بسیاری از این مدارک در هنگام اپلای کردن و مهاجرت، هیچ گونه ارزش و اعتباری برای شما نخواهند داشت. در همین کسب و کارهای داخلی هم این مدارک، اعتباری ندارند. بنابراین صرفاً دریافت یک مدرک که جایی اعتباری ندارد دلیل خوبی برای شرکت در یک دوره نیست. مگر اینکه از قاب کردن مدارک مختلف بر دیوار اتاقتان احساس رضایت می‌کنید.


7- عدم پشتیبانی و خدمات پس از فروش


آنچه یک دورۀ آموزشی بازاریابی دیجیتال را با دوره‌‌های دیگر متمایز می‌کند، خدمات پس از فروش آن است! بسیاری تصور می‌کنند خدمات پس از فروش، فقط برای اتومبیل یا ماشین لباس‌شویی است! در صورتی که بیشترین نیاز به خدمات پس از فروش، در آموزش است. افراد وقتی در  برخی از دوره‌ها که در قالب یک یا چند وبینار، لایو و یا تعدادی ویدئوی ضبط شده هستند، شرکت می‌کنند چنانچه دچار مشکل یا سوالی شوند با عدم پاسخ مدرس به سوالات رو به رو می‌شوند. این در حالی است که هر دوره باید دارای خدمات پس از فروش و رفع اشکال باشد و مدرس باید پاسخگوی سوالات باشد.


8- آموزش فقط تئوری و بس!


در بسیاری از دوره‌های دیجیتال مارکتینگ به علت عدم تسلط و تجربه کافی مدرس در حوزه مورد بحث، آموزش‌ها صرفاً به صورت تئوری بیان می‌شود. مدرس دیگر کاری با این موضوع ندارد که آیا دانش‌پذیر متوجه مفهوم شد یا نه؟ این در حالی است که بسیاری از مباحث در دیجیتال مارکتینگ عملی هستند و با ارائه تمرین از سوی مدرس و قرار دادن دانش‌پذیر در فضای عملی، به صورت کامل فرا گرفته خواهند شد.

دوره دیجیتال مارکتینگ

9- شبکه‌سازی و تعامل


یکی از راه‌های عمیق شدن یادگیری، شبکه‌سازی، تعامل و به اشتراک‌گذاری تجربیات شرکت‌کنندگان یک دوره آموزشی است. بسیاری از دوره‌های بی کیفیت، از شبکه‌سازی و فراهم کردن بستری برای تعامل و ارتباط شرکت‌کنندگان خودداری می‌کنند چرا که می‌دانند به دلیل کیفیت پایین محتوای آموزشی، در صورت فراهم کردن بستری برای تعامل شرکت‌کنندگان، صدای اعتراضات بلند می‌شود. یکی از راه‌های تشخیص دوره‌های خوب از بد، بررسی وجود بستر تعامل و شبکه‌سازی برای شرکت‌کنندگان در دوره است.


10- خروجی‌ها


یکی دیگر از راه‌های تشخیص یک دورۀ آموزشی خوب از بد، بررسی خروجی‌ها است. در یک بررسی از دوره‌های آموزشی مشخص شد که فارغ از کیفیت و سطح دوره، معمولا حدود 30 درصد از شرکت‌کنندگان ابراز رضایت و 30 درصد از شرکت‌کنندگان ابراز نارضایتی می‌کنند و حدود 40 درصد هم حد وسط رضایت را انتخاب می‌کنند. اگر مباحث عمیق، پیشرفته، فنی و تکنیکال باشد، عده‌ای راضی و عده‌ای ناراضی خواهند بود و اگر موضوعات مطرح شده، سطحی و پیش‌پا افتاده باشد هم باز عده‌ای از شرکت‌کنندگان هستند که از آن راضی باشند. در نهایت، آنچه یک دورۀ آموزشی را متمایز می‌کند، خروجی‌های آن است. بررسی کردن اینکه قبل از شما چه کسانی در این دوره شرکت کرده‌اند و الان در چه جایگاهی و مشغول چه کاری هستند هم یکی از روش‌های بررسی کیفیت دوره آموزشی بازاریابی دیجیتال است.


11- به‌روزرسانی محتوا


در فضای بازاریابی آنلاین هر روز ابزارهای جدیدی مطرح می‌شوند، ابزارها تغییر می‌کنند، روش استفاده از ابزارها تغییر می‌کند یا امکانات جدیدی به ابزارها اضافه می‌شود. در یک دوره بازاریابی دیجیتال، به‌روزرسانی محتوای آموزشی یکی از موضوعات بسیار مهم است. یک دوره دیجیتال مارکتینگ خوب، باید محتوایی به‌روز داشته باشد و متناسب با تغییراتی که در فضای دیجیتال شاهد آن هستیم، به‌روز شود.


12- پاسخ به پرسش‌های مرتبط با کسب و کارهای شرکت‌کنندگان


در یک دوره دیجیتال مارکتینگ خوب، سوالاتی که برای شرکت‌کنندگان در کسب و کارهایشان پیش می‌آید باید پاسخ داده شود. معدودی از دوره‌های بازاریابی دیجیتال مانند دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال چنین امکانی را فراهم کرده‌اند و در جلسات هفتگی، کسب و کارهای شرکت‌کنندگان بررسی می‌شود.


13- جمع‌بندی!


پیدا کردن یک دورۀ آنلاین بازاریابی دیجیتال خوب، کار ساده‌ای نیست. ضمن اینکه یادگیری بازاریابی دیجیتال یک فرآیند کوتاه‌مدت هم نیست. نیاز به تمرین و پشتکار دارد. انتخاب یک دوره آنلاین دیجیتال مارکتینگ کاربردی که به شما در این مسیر پر پیچ و خم و دشوار کمک کند، با در نظر گرفتن نکاتی که در این مطلب به آنها اشاره شد، کار چندان دشواری نخواهد بود. ما توصیه می‌کنیم، سری به توضیحات و پرسش و پاسخ‌های یکی از بهترین دوره‌های بازاریابی دیجیتال به انتخاب کاربران بزنید: اینجا کلیک کنید!

منبع :خبرگزاری فارس

بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ


در دنیای آنلاین که رقابت کسب‌وکارها روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود، هر کسی که بازاریابی دیجیتال بلد نباشد، باید خودش را آماده شکست کند.


بازاریابی دیجیتال یکی از جدیدترین و بهترین روش‌های بازاریابی است که بسیاری از متخصصان فروش و صاحبان کسب‌وکار، به آن نیاز جدی دارند و به دنبال یادگیری مهارت‌های این حوزه هستند.


بازاریاب‌های دیجیتال اگر دنبال موفقیت هستند، باید در زمینه‌های مختلف از جمله تجزیه و تحلیل کمپین‌های تبلیغاتی، نوشتن محتوا و تیترهای تبلیغاتی، مبانی بازاریابی دیجیتال، رسانه های دیجیتال و موارد دیگر حداقل مهارت‌های لازم را داشته باشند. اما بسیاری از آن‌ها برای انتخاب و شرکت در بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند:


محدودیت زمانی

هزینه‌های بالای رفت و آمد

انعطاف‌پذیری کم در انتخاب زمان کلاس

اتلاف وقت و ایجاد مشکلات کاری برای کارکنان سازمان‌ها

یادگیری مفاهیم تئوری بدون مثال‌های کاربردی و عملیاتی

امروز با ارائه یک راه حل بسیار ایده‌آل برای انتخاب بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کنیم تا از انتخابتان راضی و خوشحال باشید. بنابراین اگر شما هم نیاز به یادگیری مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ دارید، تا پایان همراه ما بمانید.


روش‌های مختلف برای یادگیری بازاریابی دیجیتال

۱٫ ثبت‌نام در دوره‌های حرفه‌ای بازاریابی دیجیتال

یکی از بهترین راه‌های یادگیری دیجیتال مارکتینگ ثبت نام در دوره‌های آنلاین بازاریابی دیجیتال است. متخصصان حوزه بازاریابی و کسب‌و‌کارهای آنلاین، بیشتر این دوره‌ها را که شامل آموزش مهارت‌های حیاتی بازاریابی دیجیتال با تکالیف عملی و پروژه‌های واقعی است به دانشجویان پیشنهاد می‌کنند.


اگر واقعاً می‌خواهید در بازاریابی دیجیتال از سایر همتایان خود جلوتر باشید، شرکت در این دوره‌ها به شکل‌ آنلاین کمک قابل توجهی می‌کند. یک برنامه مدون بازاریابی در فضای آنلاین می‌تواند افراد را برای ورود به دنیای آنلاین آماده کند. به عنوان مثال دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال با یک نقشه راه جامع یکی از بهترین‌ها در این حوزه است.


۲٫ دنبال‌کردن اینفلوئنسرها یا متخصصان دیجیتال مارکتینگ

دنیای آنلاین، حوزه‌ای است که در آن همه چیز، همیشه، در حال پیشرفت و تغییر است. هر روز مباحث جدیدی توسعه پیدا می‌کند و به‌روز بودن در آن بسیار اهیمت دارد. به عنوان مثال، شرکت‌های ادنتورک به صورت پیوسته از روش‌های جدید تبلیغاتی در حوزه تبلیغات کلیکی رونمایی می‌کنند که این یک شاخص کلیدی در مورد قدرتمند بودن تبلیغات در رسانه‌های دیجیتال است. یا گوگل در یک سال اخیر چندین تغییر در الگوریتم خود ایجاد کرده است که روی خلق تجربه بهتر برای کاربران و سیستم رتبه‌بندی صفحات موثر است.


دنبال‌کردن متخصصان صنعت و تأثیرگذارانی که در بازاریابی دیجیتال تبحر دارند، نه تنها راهی عالی برای یادگیری اصول اولیه است، بلکه برای همگام‌شدن با آخرین تغییرات و روند بازاریابی دیجیتال هم ضروری است. به عنوان مثال در ایران می‌توانید افرادی مانند عادل طالبی، استراتژیست کسب‌و‌کارهای آنلاین، علیرضا کاظم‌زاده متخصص شبکه‌های اجتماعی، هاتف تالویی متخصص تبلیغات گوگل (گوگل ادز) و یاور مشیرفر استراتژیست محتوا را دنبال کنید و از تجربیات و تخصص این عزیزان بهره‌مند شوید.



yektanet.com

۳٫ دنبال‌کردن برترین کانال‌های بازاریابی دیجیتال

علاوه‌بر دنبال ‌کردن افراد تأثیرگذار و متخصص در این حوزه، همراهی با برخی از معتبرترین سایت‌ها و کانال‌های بازاریابی دیجیتال هم یک روش عالی برای یادگیری بازاریابی آنلاین است.


اصول اولیه تا پیشرفته در این کانال‌ها در دسترس هستند و تاثیر بسیاری در افزایش مهارت‌های بازاریابی شما دارند. برخی از منابع معروف بازاریابی دیجیتال شامل Moz ، Lynda و HubSpot به زبان اصلی و کانال تلگرامی کار و کسب، بلاگ یکتانت، سایت فرادرس و وبینارهای ایسمینار هم به زبان فارسی در دسترس شما هستند.


۴٫ اصول را از دوره‌های آنلاین رایگان بیاموزید

چندین وب‌سایت وجود دارد که آموزش بازاریابی دیجیتال را بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای ارائه می‌دهند. می‌توانید در آن سایت‌ها ثبت‌نام کنید و از طریق دوره‌ها و برنامه‌های مختلف، بازاریابی دیجیتال را بیاموزید. این دوره‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا درک درستی از بازاریابی دیجیتال پیدا کنید. دوره‌های رایگان معمولاً پروژه تعاملی، یادگیری عملی، یا جلسات رفع اشکال و پرسش و پاسخ ندارند.


اگرچه برخی از این دوره‌های رایگان می‌تواند به شما کمک کند تا اولین قدم در را در این مسیر بردارید، اما اگر در یادگیری بازاریابی دیجیتال جدی هستید، به یک آموزش حرفه‌ای با برنامه مدون نیاز دارید.



برای انتخاب یک دوره حرفه‌ای بازاریابی دیجیتال به دنبال چه چیزی باشید:


انتخاب بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ می‌تواند تا حدودی چالش‌برانگیز باشد. با وجود تعداد بسیاری گزینه موجود، یافتن یک دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال کاربردی خیلی اهمیت دارد.


وقتی نوبت به انتخاب شما می رسد، باید به شکلی باشد که همه جنبه‌های بازاریابی دیجیتال را به طور عمیق آموزش دهد. یک برنامه آموزشی کاملاً دقیق باید شامل سئو، بازاریابی محتوایی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات کلیکی، تبلیغات در رسانه‌های دیجیتال و ابزارهای گوگل باشد. بهترین دوره‌ها به دانشجویان این فرصت را می‌دهد تا با تمرین در پروژه‌های واقعی و یادگیری از بهترین متخصصان حوزه، این مهارت را بسیار عمیق و کاربردی بیاموزند.

دوره بازاریابی دیجیتال 

برای انتخاب نیاز به کمک دارید؟ در هنگام انتخاب این موارد را در نظر بگیرید:




پیشنهاد امروز

yektanet-logo-sign

جلسات پرسش و پاسخ


یک دوره مفید آنلاین دیجیتال مارکتینگ باید علاوه‌بر جلسات آموزشی، به شکل مجزا جلسات پرسش و پاسخ و رفع اشکال هم داشته باشد. به عنوان مثال اگر در یک دوره ۱۵۰ ساعته ثبت نام کرده‌اید، باید این ساعت صرفا برای آموزش شما باشد و جلسه رفع اشکال به‌صورت مجزا برگزار شود.


استفاده از داده‌های واقعی


اگر در دوره‌ای ثبت‌نام کرده‌اید که برای آموزش از داده‌های واقعی استفاده می‌کنند و برای یادگیری بهتر شما یک کمپین واقعی را از صفر تا صد به اجرا می‌گذارند، به شما تبریک می‌گوییم. این یکی از بهترین دوره‌هایی است که می‌توانستید انتخاب کنید.


استفاده از ابزارهای حوزه دیجیتال


بازاریابی دیجیتال به معنای استفاده از ابزارهای دیجیتال در راستای رسیدن به اهداف بازارایابی است. بنابراین یک دوره دیجیتال مارکتینگ کاربردی باید در یک دوره آموزشی از تمامی ابزارهای دیجیتال استفاده کند تا شرکت‌کنندگان با کاربرد هر یک از آن‌ها آشنا شده و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را به درستی بشناسند.


استفاده از وبینار، ویدئوهای از پیش ضبط‌شده، لایوهای اینستاگرامی، فرم‌های آنلاین و مانند آن از مواردی است که شاید ساده به نظر برسد، اما استفاده از آن‌ها در یک کسب‌وکار می‌تواند به رشد آن کمک شایانی کند. اگر در مسیر یادگیری، نحوه استفاده مناسب از این ابزارها را ندیده باشید، قطعا نمی‌توانید در کسب‌وکار خودتان هم به خوبی استفاده کنید.


برنامه‌ریزی و داشتن یک روال منظم


یک دوره آنلاین مناسب در هر حوزه‌ای، دارای برنامه‌ریزی و یک روال منظم است. شما باید این را بدانید که به عنوان مثال روزهای سه‌شنبه، روزهای پاسخ به سوالات، یا روزهای چهارشنبه، روزهای یادگیری و ارسال ویدئوهای جدید برای شما است. این مسئله سبب می‌شود تا برنامه آموزشی را رها نکنید و برای خودتان یک برنامه یادگیری منظم داشته باشید. دوره آنلاین دیجیتال مارکتینگ کاربردی بایستی دارای یک مسیر راه واضح و مشخص باشد.

دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال

ارائه منابع مطالعاتی جانبی


در یک دوره آموزشی، علاوه بر آموزش مدرسان، منابع مطالعاتی جانبی هم در نظر گرفته می‌شود. کتاب، ویدئو، سایت و مانند آن از جمله مواردی هستند که باید در کنار آموزش به شما معرفی شوند. یک مدرس حرفه‌ای منابع مطالعاتی مناسب حوزه خود را می‌شناسد و از معرفی کردن آن‌ها به دانشجویانش برای پیشرفت آن‌ها ابایی ندارد. در بهترین حالت، برگزارکنندگان یک دوره دیجیتال مارکتینگ، منابع به‌روز را در کنار مطالب آموزشی ارائه می‌دهند و از سردرگمی دانشجویان پیشگیری می‌کنند.


عناوین آموزشی


پیش از ثبت‌نام در یک دوره دیجیتال مارکتینگ حتما عناوین دوره را بررسی کنید. بیشتر مدرسین با توجه به تخصص خود برخی از موارد آموزشی را حذف می‌کنند یا آن‌ها را به شکل سطحی آموزش می‌دهند. بنابراین پیش از شرکت در دوره، اساتید و عناوین آموزشی را بررسی کنید. آیا تمام موارد توسط یک شخص آموزش داده می‌شوند؟ آیا تمام مواردی که یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید در آن مهارت داشته باشد، آموزش داده می‌شود؟ برای راحت‌تر شدن انتخاب شما، در ادامه به مهم‌ترین عناوین دوره اشاره شده است:


مبانی بازاریابی دیجیتال

بهینه‌سازی فرآیندهای دیجیتال

سئو SEO (بهینه سازی برای موتورهای جستجو)

بازاریابی محتوایی و فرمت‌های محتوا

بازاریابی ویدئویی و صوتی

بازاریابی پیامکی

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

فرآیندهای A/B Testing

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

تبلیغات دیجیتال

تبلیغات در رسانه‌های دیجیتال و رپورتاژ آگهی

تبلیغات کلیکی و انواع آن

تبلیغات در گوگل – گوگل‌ادز

موضوعات مدیریتی مرتبط با کسب‌وکار آنلاین

استراتژی در کسب و کارهای آنلاین

ابزارهای گوگل مانند تگ منیجر، آنالیتیکس و سرچ کنسول

این روزها شرکت در یک دوره دیجیتال مارکتینگ جامع و کاربردی از اهمیت بالایی برخوردار است. با استفاده از منابع مطالعاتی رایگان، کانال‌های مختلف، توضیحات افراد مهم این حوزه و دوره‌های آنلاین می‌توانید دانش و مهارت‌های خود را در بازاریابی دیجیتال افزایش دهید.

بهترین دوره بازاریابی دیجیتال 


با توجه به شرایط شرکت‌ها و افراد و به‌ویژه تغییرات حیاتی در بازار هدف، دوره‌های آنلاین طرفداران بیشتری دارد، اما با توجه به تعدد این دوره‌ها، انتخاب یک دوره‌ی کاربردی برای شما ممکن است دشوار باشد.


۶ نکته مهم برای انتخاب بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ:


داشتن جلسات پرسش و پاسخ

استفاده از داده‌های واقعی

استفاده از ابزارهای حوزه دیجیتال

داشتن برنامه‌ریزی و یک روال منظم

ارائه منابع مطالعاتی جانبی و عناوین آموزشی

تدریس مبتنی‌بر تجربه‌های واقعی

اما شاید دوست داشته باشید یکی از بهترین دوره‌های دیجیتال مارکتینگ را ملاک قرار دهید و سایر دوره‌ها را با آن مقایسه کنید. یکی از بهترین‌ها در این حوزه دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال است که بسیاری از شرکت‌های مطرح مانند اسنپ، تپسی، دیجی‌کالا و مانند آن، کارمندانشان توسط مدرس این دوره آموزش دیده‌اند. برای مشاهده و بررسی این دوره می‌توانید اینجا کلیک کنید. (مشاهده بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ)


منبع: تجارت نیوز

واقعیت‌هایی درباره دوره‌های دیجیتال مارکتینگ در ایران

واقعیت‌هایی درباره دوره‌های دیجیتال مارکتینگ در ایران

چند سالی است که تب دیجیتال مارکتینگ، تدریس آن و دوره فروشی در ایران بالا گرفته است.


واقعیت‌هایی درباره دوره‌های دیجیتال مارکتینگ در ایران

حالا دیگر هر کسی با خواندن چند مقاله خارجی یا داخلی، ادعای استادی این حوزه را دارد. کلید به دستانی که به شما وعدۀ پول‌دار شدن سریع می‌دهند! کافی است درلینکداین، اینستاگرام و یا هر جای دیگری عبارت دوره آموزش بازاریابی دیجیتال (یا دیجیتال مارکتینگ) را جستجو کنید، آن وقت است که صدها گزینه برای انتخاب پیش روی شما قرار می‌گیرد. در میان این نتایج اگر سوابق این اساتید را جستجوکنید، متوجه می‌شوید تعداد زیادی از آنها در واقع، استادنما هستند! زیرا تا جایی که ما می‌دانیم، استادی از دو راه به دست می‌آید: 1- از راه تحصیل 2- از راه تجربه، و بهتر اینکه هر دو گزینه با هم باشند.


با این حال، بسیاری از افرادی که عنوان استاد، مربی، مشاور و ... را یدک می‌کشند، نه تنها در این حوزه تحصیل نکرده‌اند بلکه حتی تجربه لازم و مرتبط با آن را هم ندارند. البته معضلات و مشکلات برگزاری دوره‌های آموزشی بازاریابی آنلاین محدود به ایران نیست. حتی در سایت‌های معتبری مانند  Coursera و Lynda هم شاهد برگزاری دوره‌هایی با کیفیت نامطلوب هستیم.


اما کسانی که به دنبال آموزش هستند و می‌خواهند با شرکت در دوره‌های بازاریابی دیجیتال دانش و مهارتی در این زمینه کسب کنند چه باید بکنند؟ آیا آموزش و دوره را رها کرده، با جستجو و مطالعۀ منابع اینترنتی، اطلاعات جمع‌آوری کنند؟ مشخصا نه! زیرا اگر دورۀ مناسب و مدرس کاربلدی را انتخاب کرده باشید می‌توانید با صرف زمان مناسب، به علم و تجربۀ کسی که سال‌ها در این راه قدم برداشته است، دست یابید که این مهم تنها با مطالعه و بدون تجربه به دست نخواهد آمد. چه در سطح جهانی و چه در ایران حتماً نمونه‌های خوبی از دوره‌های بسیار باکیفیت وجود دارد که مخاطبان زیادی از آنها راضی بوده‌اند. ضمن اینکه یکی از مهمترین نقاط مثبت شرکت در دوره‌های آموزشی این است که یک مسیر مطالعاتی یا Road Map به شما می‌دهد که در فضای یادگیری بازاریابی دیجیتال، با توجه به گسترده بودن این فضا، تنوع و تعدد ابزارها داشتن یک مسیر مطالعاتی نقشۀ راه موضوعی بسیار مهم است.


بیایید نشانه‌هایی را بررسی کنیم که با توجه به آنها، بتوانید بهترین دوره‌های دیجیتال مارکتینگ در ایران را تشخیص بدهید و گرفتار بدترین‌ها نشوید و در دام آنها نیفتید، چرا که وقت و هزینه، دو سرمایۀ ارزشمند ما هستند که نباید به هدر بروند.


1- عدم تجربه مدرس


در اولین گام، کسی که می‌خواهد دوره بازاریابی دیجیتال تدریس کند، باید حداقل چند سالی در فضای کسب و کار از نزدیک حضور داشته باشد. این مدرس چنانچه تنها در دنیای تئوری‌هایی که آموخته است، سیر کند و دارای کسب و کاری در دنیای واقعی نباشد، نمی‌تواند مفاهیم کاربردی و راهگشا بر اساس تجربیات به مخاطبان خود منتقل کند. دنیا پر از کتاب‌های موفقیت و انگیزشی است در حالیکه نویسندگان این کتاب‌ها، خود در شرایط عالی به سر نمی‌برند! همین‌طور فضای آموزش بازاریابی آنلاین پر از اساتیدی است که هرگز نه کسب و کار آنلاینی داشته‌اند و نه در کسب و کار آنلاینی کار کرده‌اند. نهایتاً در رزومۀ خود، کلماتی مانند «مشاور» را به کار می‌برند در حالی هیچ تجربه‌ای از «اجرا» ندارند. بنابراین لازم است قبل از شرکت در هر دوره ببینید آیا مدرس، خود، دارای کسب و کار موفقی در فضای دیجیتال هست یا نه. یعنی آیا شغلی بجز آموزش دارد یا خیر؟


2- عدم مهارت در تدریس


آیا هر فرد متخصصی می‌تواند دوره برگزار کند؟ آیا هر فردی که کسب و کاری در فضای دیجیتال دارد می‌تواند دوره بازاریابی دیجیتال برگزار کند؟ باز هم پاسخ، منفی است. علی‌رغم اینکه متخصص بودن و تجربه عملی داشتن، شرط مهمی است، توانایی تدریس و یاددادن هم به همان اندازه اهمیت دارد. «مهارت تدریس» یکی از مهارت‌های اساسی و کلیدی برای برگزارکنندگان دوره‌های آموزشی است. چنانچه یک متخصص، مهارت یاددادن و تدریس را نداشته باشد، طبیعی است، خروجی دوره‌هایش اثربخش نخواهد بود.

بهترین دوره بازاریابی دیجیتال


یک مدرس خوب بازاریابی آنلاین، باید علاوه بر تسلط داشتن بر مفاهیمی که قرار است آموزش دهد (چه به صورت تئوری و چه به صورت عملی)، توانایی تدریس موثر را هم داشته باشد. باید بداند آموزش او از کجا شروع و به کجا ختم خواهد شد. باید بتواند آنچه را در ذهن دارد، به شکل مناسب، موثر، مرتب و ساختارمند انتقال بدهد.


3- عدم درک فضای کسب و کار ایران


بسیاری از دوره‌هایی که برگزار می‌شود، تناسبی با محیط کسب و کار در ایران (چه آنلاین و چه آفلاین) ندارد. زیرا بر اساس آموزه‌های منابع خارجی هستند. بسیاری از برگزارکنندگان دوره‌ها، مطالبی که قرار است در دوره خود تدریس کنند را از سایت‌های انگلیسی زبان خوبی مانند هاب‌اسپات و ... گردآوری می‌کنند. طبیعی است که شرکت‌کننده بعد از فراگیری این مباحث، قابلیت پیاده‌سازی آن را در فضای کسب و کار داخلی نداشته باشد و عملا شرکت در آن دوره برای او بدون خروجی خواهد بود. یک مدرس خوب بایستی درک درستی از رفتار مصرف کننده آنلاین ایرانی داشته باشد و مباحثی که ارائه می‌دهد متناسب با محیط کسب وکار داخلی باشد.


4- عدم تشخیص راهکار و تعمیم یک راهکار به همۀ معضلات


در بسیاری از دوره‌هایی که برگزار می‌شود، مدرس در هر حوزه‌ای که تخصص یا بر هر ابزاری که تسلط دارد، همان حوزه یا ابزار را به عنوان راه نجات همۀ کسب و کارها در نظر می‌گیرد و معرفی می‌کند. آنکه تخصص و تجربه‌ای در شبکه‌های اجتماعی دارد، بازاریابی دیجیتال را در اینستاگرام خلاصه می‌کند و آنکه چند روزی در لینکداین حضور داشته، کلید حل مشکلات تمام کسب و کارها را لینکداین معرفی می‌کند. آنکه اندکی سئو آموخته یا تجربه کرده، نسخۀ SEO را برای همه می‌پیچید و آنکه چند ریالی در مارکت‌پلیس‌هایی مانند دیجی‌کالا یا وب‌سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور به دست آورده، این پلت‌فرم‌ها را به عنوان بازاریابی دیجیتال معرفی می‌کند. در حالی که هر کسب و کاری با توجه به رفتارمصرف کننده، سگمنت و رقبا، ممکن است در جاهای مختلفی و با استفاده از ابزارهای مختلفی موفق باشد. به عنوان مثال ممکن است شبکه‌های اجتماعی برای خدمات یا محصول یک کسب و کار نجات دهنده باشد، اما در کسب و کاری دیگر بی اثر باشد و سایت و سئو  راه موفقیت آن باشند. انتخاب و استفادۀ هوشمندانه از این ابزارها، یک استراتژی است و در اغلب دوره‌ها آنچه آموزش داده نمی‌شود، همین دید راهبردی به فضای کسب و کار و چگونگی به خدمت گرفتن به موقع ابزارهای دیجیتال برای موفقیت کسب و کار در فضای آنلاین است.


5- عدم تناسب دوره با کسب و کار خاص


هر دوره‌ای لزوما برای هر نوع کسب و کاری مناسب نیست. ممکن است یک دوره برای راه‌اندازی یک استارتاپ خوب باشد. یا یک دوره به درد ارائه‌دهندگان خدمت بر بستر اینترنت بخورد، یا یک دوره بیشتر روی فروش محصول تمرکز کرده باشد. در توضیحات یک دوره ذکر نمی‌شود که این دوره برای چه کسب و کاری مناسب است.




6- ارائه مدارک بی‌ارزش در دوره


بسیاری از افراد و حتی موسسات برای فروختن دورۀ خود، نوید ارائه مدارک بین‌المللی یا قابل ترجمه می‌دهند. این در حالی است که در واقعیت هر کاغذی قابل ترجمه است! موضوع مهم این است: این مدرک کجا قرار است ارائه شود؟ آیا آنجا، مدرکی که ارائه می‌شود را معتبر می‌داند؟ مثلاً اگر قرار است مهاجرت کنید آیا در کشور مقصد، مدرکی که قرار است به شما ارائه شود مورد پذیرش کسب و کارها یا دانشگاه‌ها هست؟ واقعیت این است که بسیاری از این مدارک در هنگام اپلای کردن و مهاجرت، هیچ گونه ارزش و اعتباری برای شما نخواهند داشت. در همین کسب و کارهای داخلی هم این مدارک، اعتباری ندارند. بنابراین صرفاً دریافت یک مدرک که جایی اعتباری ندارد دلیل خوبی برای شرکت در یک دوره نیست. مگر اینکه از قاب کردن مدارک مختلف بر دیوار اتاقتان احساس رضایت می‌کنید.


7- عدم پشتیبانی و خدمات پس از فروش


آنچه یک دورۀ آموزشی بازاریابی دیجیتال را با دوره‌‌های دیگر متمایز می‌کند، خدمات پس از فروش آن است! بسیاری تصور می‌کنند خدمات پس از فروش، فقط برای اتومبیل یا ماشین لباس‌شویی است! در صورتی که بیشترین نیاز به خدمات پس از فروش، در آموزش است. افراد وقتی در  برخی از دوره‌ها که در قالب یک یا چند وبینار، لایو و یا تعدادی ویدئوی ضبط شده هستند، شرکت می‌کنند چنانچه دچار مشکل یا سوالی شوند با عدم پاسخ مدرس به سوالات رو به رو می‌شوند. این در حالی است که هر دوره باید دارای خدمات پس از فروش و رفع اشکال باشد و مدرس باید پاسخگوی سوالات باشد.


8- آموزش فقط تئوری و بس!


در بسیاری از دوره‌های دیجیتال مارکتینگ به علت عدم تسلط و تجربه کافی مدرس در حوزه مورد بحث، آموزش‌ها صرفاً به صورت تئوری بیان می‌شود. مدرس دیگر کاری با این موضوع ندارد که آیا دانش‌پذیر متوجه مفهوم شد یا نه؟ این در حالی است که بسیاری از مباحث در دیجیتال مارکتینگ عملی هستند و با ارائه تمرین از سوی مدرس و قرار دادن دانش‌پذیر در فضای عملی، به صورت کامل فرا گرفته خواهند شد.


9- شبکه‌سازی و تعامل


یکی از راه‌های عمیق شدن یادگیری، شبکه‌سازی، تعامل و به اشتراک‌گذاری تجربیات شرکت‌کنندگان یک دوره آموزشی است. بسیاری از دوره‌های بی کیفیت، از شبکه‌سازی و فراهم کردن بستری برای تعامل و ارتباط شرکت‌کنندگان خودداری می‌کنند چرا که می‌دانند به دلیل کیفیت پایین محتوای آموزشی، در صورت فراهم کردن بستری برای تعامل شرکت‌کنندگان، صدای اعتراضات بلند می‌شود. یکی از راه‌های تشخیص دوره‌های خوب از بد، بررسی وجود بستر تعامل و شبکه‌سازی برای شرکت‌کنندگان در دوره است.


10- خروجی‌ها


یکی دیگر از راه‌های تشخیص یک دورۀ آموزشی خوب از بد، بررسی خروجی‌ها است. در یک بررسی از دوره‌های آموزشی مشخص شد که فارغ از کیفیت و سطح دوره، معمولا حدود 30 درصد از شرکت‌کنندگان ابراز رضایت و 30 درصد از شرکت‌کنندگان ابراز نارضایتی می‌کنند و حدود 40 درصد هم حد وسط رضایت را انتخاب می‌کنند. اگر مباحث عمیق، پیشرفته، فنی و تکنیکال باشد، عده‌ای راضی و عده‌ای ناراضی خواهند بود و اگر موضوعات مطرح شده، سطحی و پیش‌پا افتاده باشد هم باز عده‌ای از شرکت‌کنندگان هستند که از آن راضی باشند. در نهایت، آنچه یک دورۀ آموزشی را متمایز می‌کند، خروجی‌های آن است. بررسی کردن اینکه قبل از شما چه کسانی در این دوره شرکت کرده‌اند و الان در چه جایگاهی و مشغول چه کاری هستند هم یکی از روش‌های بررسی کیفیت دوره آموزشی بازاریابی دیجیتال است.


11- به‌روزرسانی محتوا


در فضای بازاریابی آنلاین هر روز ابزارهای جدیدی مطرح می‌شوند، ابزارها تغییر می‌کنند، روش استفاده از ابزارها تغییر می‌کند یا امکانات جدیدی به ابزارها اضافه می‌شود. در یک دوره بازاریابی دیجیتال، به‌روزرسانی محتوای آموزشی یکی از موضوعات بسیار مهم است. یک دوره دیجیتال مارکتینگ خوب، باید محتوایی به‌روز داشته باشد و متناسب با تغییراتی که در فضای دیجیتال شاهد آن هستیم، به‌روز شود.


12- پاسخ به پرسش‌های مرتبط با کسب و کارهای شرکت‌کنندگان


در یک دوره دیجیتال مارکتینگ خوب، سوالاتی که برای شرکت‌کنندگان در کسب و کارهایشان پیش می‌آید باید پاسخ داده شود. معدودی از دوره‌های بازاریابی دیجیتال مانند دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال چنین امکانی را فراهم کرده‌اند و در جلسات هفتگی، کسب و کارهای شرکت‌کنندگان بررسی می‌شود.


13- جمع‌بندی!


پیدا کردن یک دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال خوب، کار ساده‌ای نیست. ضمن اینکه یادگیری بازاریابی دیجیتال یک فرآیند کوتاه‌مدت هم نیست. نیاز به تمرین و پشتکار دارد. انتخاب یک دوره آنلاین دیجیتال مارکتینگ کاربردی که به شما در این مسیر پر پیچ و خم و دشوار کمک کند، با در نظر گرفتن نکاتی که در این مطلب به آنها اشاره شد، کار چندان دشواری نخواهد بود. ما توصیه می‌کنیم، سری به توضیحات و پرسش و پاسخ‌های یکی از بهترین دوره‌های بازاریابی دیجیتال به انتخاب کاربران بزنید: اینجا کلیک کنید.بهترین دوره دیجیتال ماکتینگ


منبع: خبرگزاری فارس