بهترین منابع یادگیری دیجیتال مارکتینگ کدام است؟ مخصوص ایرانیان!
بهترین منابع یادگیری دیجیتال مارکتینگ کدام است؟ مخصوص ایرانیان!
هم مهارت پولسازی است و هم شغلی باپرستیژ! دیجیتال مارکتینگ را میگویم، راستش به عنوان کسی که چند سالی است در این حوزه فعالیت میکند، میتوانم به جرئت از آن به عنوان یکی از بهترین شغلهای فعلی جهان یا حداقل ایران نام ببرم. چه از لحاظ درآمدی، چه موقعیت.
هم مهارت پولسازی است و هم شغلی باپرستیژ! دیجیتال مارکتینگرا میگویم، راستش به عنوان کسی که چند سالی است در این حوزه فعالیت میکند، میتوانم به جرئت از آن به عنوان یکی از بهترین شغلهای فعلی جهان یا حداقل ایران نام ببرم. چه از لحاظ درآمدی، چه موقعیت و چه شرایط دیگر.
احتمالاً شما هم با تحقیقات قبلی که در مورد بازاریابی دیجیتال داشتهاید، الان علاقهمندید شدهاید که آن را یاد بگیرید و خب به دنبال منابع معتبرش هستید! اگر چنین است، این مقاله با معرفی بهترین منابع دیجیتال مارکتینگ، شما را در این مسیر به شکل تجربی راهنمایی میکند:
بررسی منابع دیجیتال مارکتینگ مناسب در ایران
ببینید، من در این چند سال از منابع مختلفی برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ استفاده کردم (و میکنم). از دورههای رایگان سایت انگلیسی زبان udemy، تا دورههای گران قیمت فارسی، منابع متنی، پادکستها و...
این یعنی اگر بخواهم همه منابع دیجیتال مارکتینگی که میشناسم را به شما معرفی کنم، عملاً تا فردا صبح باید بنویسم! اما در نوشتن این مقاله، 3 رویکرد مهم را دنبال میکنم که باعث کاهش تعداد پیشنهاداتم میشود:
منابعی را معرفی کنم که برای کاربران تازه وارد و صفر هم کاملاً جذاب و کاربردی باشند
نیاز به صرف هزینه زیادی نداشته باشند
به زبان ساده آموزش بدهند
با این توضیحات، با خیال راحت در این مقاله همراه من باشید. به سراغ منبع اول برویم:
1_ کتاب آموزش دیجیتال مارکتینگ سایت نوین
به نظرم در حال حاضر کتاب مجموعه نوین در مورد دیجیتال مارکتینگ که به شکل آنلاین و در قالب PDF منتشر شده، یکی از بهترین منابع دیجیتال مارکتینگ است. البته به عنوان یکی از مخاطبان و مطالعه کنندگان این کتاب باید این نکته مهم را بگویم که قرار نیست با خواندن آن، تبدیل به یک دیجیتال مارکتر حرفهای شوید!
بلکه شما بعد از خواندن این کتاب، از یک فرد تازه وارد در دنیای بازاریابی دیجیتال، به فردی تبدیل میشوید که با اغلب اصطلاحات این دنیا آشناست، بیشتر تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ را شناخته و خلاءهای ذهنیاش پر شده.
قبلا هم یک کتاب جذاب از این مجموعه خوانده بودم با نام اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ. به نظرم این کتاب هم که به رایگان در نوین آکادمی منتشر شده، بعد از خواندن کتاب گفته شده در بالا، منبع خوبی است.
2_ کتاب مدیریت بازاریابی فیلیپ کاتلر
کتاب مدیریت بازاریابی فیلیپ کاتلر در زمینه بازاریابی دیجیتال نیست! اما به نظر من خواندن آن برای هرکسی که قرار است در دنیای کسب و کار، بازاریابی، بازاریابی دیجیتال و فروش فعالیت کند، واجب است.
با توجه به این، این کتاب را به عنوان منبعی در نظر بگیرید که قرار است ذهن شما را در مورد خود علم بازاریابی باز کرده و ایدهها و اصول جدیدی را به آن وارد کند. اگر قصد خرید این کتاب را دارید، پیشنهاد میکنم خواندنش را به بعد از خواندن کتاب معرفی شده از سایت نوین محول کنید.
3_ کتاب ماشین محتوا از دن نوریس
زمانی که کمی در دنیای بازاریابی دیجیتال مطالعه کردید و اصول و اجزای آن را شناختید، متوجه میشوید که در دیجیتال مارکتینگ همه چیز پیرامون محتواست! یعنی چه؟
در واقع بازاریابی در انتهای قرن 20 و قرن 21، عملاً دچار یک انقلاب بزرگ شد. زمانی که بازاریابی محتوایی وارد دنیای بازاریابی شد، همه چیز را عوض کرد و شما به عنوان یک کارشناس بازاریابی دیجیتال، به خوبی باید جزئیات این انقلاب محتوایی را بشناسید.
برای آشنایی بهتر با دنیای محتوا و بازاریابی محتوا، منابع مختلفی وجود دارد. از کتاب بازاریابی محتوایی اثر جو پولیتزی با آن ترجمه نه چندان جذابش گرفته تا کتاب بازاریابی محتوایی شرکت و... .
اما در این بین، کتاب ماشین محتوا اثر دن نوریس، البته به نظر من، یکی از بهترین منابع است. بنابراین پیشنهاد میکنم بعد از آشنایی با اصول دیجیتال مارکتینگ و همینطور اصول بازاریابی به کمک چند کتاب معرفی شده تا اینجا، به سراغ کتاب ماشین محتوا بروید.
4_ پیشنهادی: شرکت در یک دوره دیجیتال مارکتینگ
به عنوان چهارمین منبع یادگیری دیجیتال مارکتینگ، پیشنهاد میکنم در یک دوره بازاریابی دیجیتال ثبت نام کرده یا در یک دوره کارآموزی شرکت کنید! البته دقت کنید که به هیچ عنوان شرکت در یک دوره آموزشی یا دوره کارآموزی، الزامی نیست.
این یعنی اگر در چنین دورههایی شرکت نکنید هم میتوانید به کمک منابع بعدی که به شما معرفی میکنم، به خوبی با علم و مهارت دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید.
اما در هر حال شرکت در دوره، مثل یک کاتالیزور عمل کرده و میتواند سرعتِ رسیدن شما به تخصص در این دنیا را تسریع کند. دقت کنید که دورههای جامع دیجیتال مارکتینگ حداقل باید شامل 50 ساعت محتوا باشند و احتمالاً قیمتهای پایینی هم ندارند.
در مورد کارآموزی هم دقت کنید که حتماً قبل از شرکت در این دورهها، در مورد مجموعه مورد نظر اطلاعات کسب کرده و مطمئن شوید که قرار است در این دورهها همه چیز را یاد بگیرید نه اینکه صرفاً از شما کار مفتی بکشند!
5_ یک منبع همیشگی پیدا کنید
خب، بعد از خواندن 3 کتابی که تا اینجای مقاله معرفی کردم، شما تبدیل به یک متخصص دیجیتال مارکتینگ با مهارت متوسط شدهاید. اما با توجه به اینکه این مهارت همیشه در حال بروزرسانی است و عملا یادگیری در آن تمامی ندارد، الان نیاز به یک منبع دائمی دارید. یعنی چه؟
در واقع شما به منبعی نیاز دارید که بتواند به شکل دائمی و در زمان مناسب، محتواهای مناسب و جدید در دنیای بازاریابی دیجیتال را در اختیارتان قرار بدهد. در حال حاضر بهترین منابعی که این ویژگی را داشته باشند، به نظر من این دو سایت هستند:
وبلاگ سایت HUBSPOT
آکادمی دیجیتال مارکتینگ سایت نوین
آکادمی و وبلاگ نوینبه جرئت بزرگترین سایت در زمینه آموزش بازاریابی دیجیتال در وب فارسی است که مطالب لازم را در قالب محتواهای رایگان و با زبانی کاملاً ساده و جذاب به شما ارائه میکند. برای مشاوره رایگان میتوانید با شمارهی 021-58438 تماس بگیرید و یا از طریق سایت درخواست خود برای مشاوره را ثبت نموده و به صورت رایگان از مشاوره سایت نوین برخوردار شوید.
وبلاگ سایت انگلیسی زبان هاب اسپات هم در حال حاضر بزرگترین منبع آموزش دیجیتال مارکتینگ در جهان است! البته اگر با زبان انگلیسی آشنایی ندارید و نمیتوانید مقالات این منبع را مطالعه کنید، نگران نباشید. اغلب مقالات این سایت به زبان فارسی و با زبان ساده در وبلاگ نوین منتشر شده است.
نکته: اگر به سراغ وبلاگ نوین میروید، پیشنهاد میکنم حتماً از دسته بندیهای مقالات این سایت استفاده کرده و سعی کنید مطالعات هدفمندی داشته باشید. یعنی به شکل شانسی مقالات را نخوانید و به کمک دسته بندیها، از ابتدا تا انتهای یک مطلب را آموزش ببینید.
کلام آخر
خب، بالاخره به انتهای مقاله بهترین منابع دیجیتال مارکتینگ رسیدیم. در این مقاله طبق تجربهای که تا الان کسب کردهام، 5 تا از بهترین منابع برای یادگیری بازاریابی دیجیتال را به شما معرفی کردم.
به عنوان کلام آخر، میخواهم این نکته مهم را به شما یادآوری کنم که: دنیای دیجیتال مارکتینگ ته ندارد! من همین الان استادانی دارم که نزدیک به 15 سال سابقه فعالیت قوی در بازاریابی دیجیتال دارند ولی باز هم دائماً در این زمینه کتاب خوانده و در دورهها شرکت میکنند. بنابراین هیچ موقع تصور نکنید که قرار است به انتهای این مهارت و علم رسیده و در آن به درجه استادی اعظم برسید، بلکه همیشه باید در مسیر یادگیری آن باشید.
اگر نظری در مورد این مطلب دارید، در بخش نظرات منتظر شما هستم.
منبع : تسنیم
دیجیتال مارکتینگ چیست؟ | آموزش بازاریابی دیجیتال
✔ بازاریابی دیجیتال
تعریف بازاریابی دیجیتال
اصطلاح بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) از دو دهه پیش تاکنون به عنوان زیرمجموعهای از مدیریت بازاریابی و نیز مدیریت تبلیغات مورد اشاره قرار میگیرد.
اما با توجه به توسعه فناوری اطلاعات طی سالهای اخیر، افزایش متوسط زمان آنلاین بودن کاربران، استفاده گسترده از موبایل و افزایش ضریب نفوذ اینترنت در جهان، امروزه به عنوان یک دانش و تخصص مستقل مورد توجه قرار میگیرد. امروزه رشته دیجیتال مارکتینگ در دانشگاهها جای خود را باز کرده و حتی حتی دانشگاههای متعددی در جهان دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی را در سطح کارشناسی ارشد ارائه میکنند.
رشته دیجیتال مارکتینگ در ایران هم به رغم برخورد سرد دانشگاهها، مسیر توسعهی خود را طی کرده و انتظار میرود در آینده جای خود را در دورههای رسمی مدیریتی (مثلاً دوره MBA در مقطع کارشناسی ارشد) باز کند.
تعریف بازاریابی دیجیتال
سایت HubSpot که از سایتهای معتبر در حوزه بازاریابی دیجیتال و استراتژی محتوا محسوب میشود در تعریف بازاریابی دیجیتال به این نکته اشاره کرده است که این عبارت، یک چتر مفهومی محسوب میشود.
به عبارت دیگر، به جای اینکه بتوان تعریف مستقیمی برای آن ارائه کرد، بهتر است همهی آن تکنیکها و ابزارهایی را بشناسیم که زیر عنوان دیجیتال مارکتینگ قرار میگیرند.
اگر چه تعریف واحدی از بازاریابی دیجیتال در دست نیست، اما به نظر میرسد بتوان تعریف زیر را تا حد خوبی، فصل مشترک توضیحات رایج در زمینه بازاریابی دیجیتال در نظر گرفت (+):
بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیتهایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار میگیرند.
ابزارهای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ
موارد زیر نمونههایی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال محسوب میشوند و انتظار میرود یک دیجیتال مارکتر بر آنها مسلط باشد:
بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM) [شامل ترافیک ارگانیک و خریداری شده]
بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)
بازاریابی محتوا (Content Marketing)
بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
استراتژی محتوا (Content Strategy)
تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)
اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
تبلیغات بنری (Banner Advertising) و تبلیغات همسان (Native Advertising)
ایمیل مارکتینگ
بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ (یا اصطلاح قدیمی آن: تبلیغات موبایلی)
بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
تولید محتوا
بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Marketing)
گاهی در فهرست ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، به تبلیغات هدفمند و سفارشی شده (Targeted Advertising) و نیز تبلیغ مستقیم (Native Advertising) هم اشاره میشود.
اما با توجه به اینکه این دو عنوان، عملاً فراگیرتر هستند و همرده با سایر موارد نیستند (میتوانند سایر گزینهها را هم پوشش دهند)، آنها را در فهرست بالا قرار ندادیم.
تذکر: در حال حاضر هم، در فهرست فوق، همپوشانیهایی وجود دارد. اما چون این فهرست در بسیاری از کتابها و مراجع رسمی به همین شیوه مورد اشاره قرار میگیرد، ما هم روش رایج را مورد استفاده قرار دادیم.
سرفصل های دوره دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ به دو شکل تدریس میشود. شیوهی اول، آموزش دانشگاهی است که در قالب رشته دیجیتال مارکتینگ عرضه و ارائه میشود. شیوهی دوم، آموزش دیجیتال مارکتینگ در قالب دورههای مهارتی است.
اگر میخواهید با رشته دیجیتال مارکتینگ در دانشگاهها آشنا شوید پیشنهاد میکنیم درس زیر را بخوانید:
رشته دیجیتال مارکتینگ در دانشگاه ها
اما از آنجا که بسیاری از دوستان متممی دیجیتال مارکتینگ را به عنوان مجموعهای از مهارتهای کاربردی میبینند، برای دوره دیجیتال مارکتینگ هم یک مجموعه سرفصل آموزش دیجیتال مارکتینگ طراحی شده که مراجعه به آن و مطالعهاش میتواند برای مدرسان دیجیتال مارکتینگ و نیز کسانی که در زمینه مشاوره دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنند مفید و آموزنده باشد (متمم این کار را برای درسهای دیگر مانند مذاکره هم انجام داده است).
این مجموعه را میتوان نقشه راه دیجیتال مارکتینگ در نظر گرفت:
دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ – سرفصل های پیشنهادی متمم
فقط به این نکته توجه داشته باشید که آموزش بازاریابی دیجیتال را نمیتوان به ابزارهای دیجیتال مارکتینگ (مثل سئو و تبلیغات آنلاین و کار کردن با سوشال مدیا) محدود کرد. مهارتهای دیجیتال مارکتر باید فراتر از این موارد باشد. مثلاً مهارت ارتباطی و هوش کلامی، اسلایدسازی، درک و تحلیل شاخص، استراتژی و تفکر استراتژیک همگی بسیار ضروری هستند و کسی بدون آشنایی با این موارد نمیتواند به شکل کامل از عهدهی وظایف یک دیجیتال مارکتر برآید.
آموزش دیجیتال مارکتینگ در متمم
متمم درسهای متعددی در زمینه دیجیتال مارکتینگ دارد که بسته به علاقه و اولویتهای خود میتوانید آنها را مطالعه کنید. هر یک از درسهای زیر شما را به دهها درس دیگر در زمینه بازاریابی دیجیتال هدایت خواهند کرد:
تولید محتوا و به طور خاص روش های تولید محتوای الکترونیکی
تولید محتوا
آموزش بازاریابی محتوا - تعریف بازاریابی محتوا چیست
بازاریابی محتوایی
سئو چیست؟ تکنیک های SEO چیست؟ چگونه رتبه سایت خود را در گوگل بهبود دهیم
سئو
استراتژی محتوا چیست و استراژیست محتوا چه کاری انجام میدهد؟
استراتژی محتوا
ایمیل مارکتینگ چیست
ایمیل مارکتینگ
سواد دیجیتال یا سواد فناورانه برای زندگی دیجیتالی مناسب و مطلوب
سواد دیجیتال
چند کتاب آموزش دیجیتال مارکتینگ
کتاب فارسی دیجیتال مارکتینگ آنقدر زیاد نیست که دست شما در انتخاب آنها باز باشد.
اما در زبان انگلیسی کتابهای آموزش دیجیتال مارکتینگ کم نیستند. ضمن اینکه در هر یک از موضوعات تخصصی بازاریابی دیجیتال هم، کتابهای فراوانی وجود دارند (مثلاً کتابهای موبایل مارکتینگ یا کتابهای بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا خود دنیای بزرگی دارند).
بنابراین نمیتوانیم بگوییم چند کتابی که در اینجا معرفی میکنیم، حتماً بهترین کتابهای دیجیتال مارکتینگ هستند. اما حداقل شناخته شده و معتبرند.
ضمن اینکه ما هم در درسهای مرتبط با بازاریابی دیجیتال، از آنها استفاده کرده و بارها به آنها ارجاع دادهایم.
منبع : متمم
سفر به دنیای دیجیتال مارکتینگ
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با نبود تلفن همراهتان حتی برای چند دقیقه، احساس سردرگمی داشته اید. کاملاً طبیعیست، فناوری های دیجیتال و پیشرفته امروزی، چنان ما را به خود وابسته کرده اند که حتی لحظه ای زندگی بدون آنها برایمان قابل تصور نیست!
سفر به دنیای دیجیتال مارکتینگ
با یک حساب سرانگشتی هم می توان دریافت که بیشترین زمان سپری شده ما در طول روز، صرف گشت و گذار در شبکه های اجتماعی و یا وبسایت های مختلف است، اما نحوه استفاده از این بستر، به تیزهوشی ما بستگی دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، زمانی که اوقات فراغت خود را در حال لایک صفحات مختلف در فضای مجازی و یا گشت و گذار در فضای اینترنت هستید، دیگرانی در همین فضاها، در حال کسب درآمدهای میلیونی هستند!
به جرات می توان گفت که در آینده ای نزدیک، دوام و ماندگاری تمامی کسب و کارها، به استفاده از ابزارهای دیجیتال وابسته است. تفاوتی ندارد که کسب و کار شما چیست؟ خواه یک فروشگاه ساده لباس باشد، خواه یک شرکت بزرگ تولیدی! بازاریابی دیجیتال، یکی از بهترین راهکارها برای رشد انواع مشاغل است.
اما مفهوم بازاریابی دیجیتال دقیقاً چیست و بکارگیری از آن چه ابزاری لازم دارد؟
اگر تا اینجای مقاله فکر پیشرفت کسب و کار در ذهنتان جرقه زده، پس با لبخند به دیجیتال مارکتینگ تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
بازاریابی دیجیتال چیست؟
اساساً، بازاریابی دیجیتال به هرگونه تلاش برای بازاریابی با استفاده از ابزار دیجیتال مانند تلفن همراه، کامپیوتر و .. اشاره دارد. بازاریابی از طریق طراحی وبسایت، ارسال ایمیل، استفاده از شبکه های اجتماعی و حتی وبلاگ نویسی، همه از نمونه های عالی بازاریابی دیجیتال هستند. این ابزار به معرفی شرکت شما به افراد کمک کرده و آنها را متقاعد به خرید از شما می کنند.
استراتژی ها و ابزار مختلفی برای بازاریابی دیجیتال وجود دارد که صاحبان مشاغل برای دسترسی آنلاین افراد و یا معرفی کسب و کار خود، از آنها استفاده می کنند. بسیاری از مردم نمی دانند که چه تعداد ابزار و روش برای بازاریابی دیجیتال در اختیار دارند و خود بی خبرند!
لازم است بدانید که تقریباً هر چیزی که می توانید به صورت آنلاین و با استفاده از فضای اینترنت به آن دسترسی داشته باشید، یک ابزار و یا یک روش برای بازاریابی دیجیتال محسوب می شود. در اینجا چند نمونه از این موارد را برایتان نام می بریم. اما بازاریابان باهوش دائماً در حال یافتن راه های جدید برای دسترسی آنلاین مشتریان هستند، بنابراین این لیست دائماْ در حال رشد است!
وبسایت
شبکه های اجتماعی (اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین و ...)
استفاده از ابزارهای مربوط به معرفی برند (آرم، نماد، کلمات اختصاری و ...)
استفاده از محتوای ویدئویی (تبلیغات ویدئویی، دموی محصول و ...)
استفاده از تصاویر (اینفوگرافیک، عکس محصول، عکس شرکت و ...)
استفاده از محتوای متنی (پست های وبلاگ، کتابهای الکترونیکی، توضیحات محصول، توصیفات و ...)
از بین تمامی موارد بالا، طراحی وبسایت حرفه ای را می توان یکی از مهمترین ابزارها برای رونق کسب و کارها دانست. بدون شک در عصر تکنولوژی، هر فردی برای دسترسی به هر محصول و یا خدماتی، در قدم اول دست به دامن گوگل می شود! پس با این وجود، لزوم داشتن یک سایت حرفه ای مختص به کسب و کار، بر کسی پوشیده نیست.
نکته ای که لازم است بدانید، این است که؛ همان طور که موفقیت در هر زمینه ای، نیازمند داشتن دانش و اطلاعات کافی است، استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ نیز، استراتژی های مربوط و مخصوص به خود را دارد. انتخاب هر یک از این روش ها، بسته به نوع مشاغل متفاوت بوده و برای این کار، نیاز به مشاوره و استفاده از تجربیات متخصصین در این زمینه است.
خبر خوب این است که خوشبختانه در حال حاضر، شرکت های معتبر و مطرح بسیاری، در زمینه ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارند. شما می توانید با بررسی ویژگی های بهترین آژانس های دیجیتال مارکتینگ، نسبت به دریافت خدمات مورد نظر خود اقدام کنید؛ اما برای شناخت بهتر و داشتن اطلاعات کافی در این زمینه، مطالعه این مقاله نیز می تواند کمک کننده باشد. بهتر است کمی هم در مورد استراتژی های دیجیتال مارکتینگ بدانیم:
استراتژی های دیجیتال مارکتینگ
همان طور که در بخش های قبلی مطرح شد، لیست استراتژی های بازاریابی دیجیتال به طور مداوم در حال پیشرفت است، اما در اینجا برخی از استراتژی هایی که بیشتر مشاغل از آن استفاده می کنند را نام می بریم:
تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)
تبلیغات PPC و یا پرداخت به ازای هر کلیک، یک روش تبلیغاتی است که به ازای هر کلیک از سوی کاربر، هزینه پرداخت می کنید. به عنوان مثال، Google AdWords نوعی تبلیغات PPC به نام "تبلیغات جستجوی پولی" است. Facebook Ads نوعی دیگر از تبلیغات PPC به نام "تبلیغات پرداخت شده در شبکه های اجتماعی" است.
تبلیغات جستجوی پولی (Google AdWords)
گوگل، بینگ و یاهو به ازای دریافت مبلغی، به شما این امکان را می دهند تا در صورت سرچ کلمه کلیدی مرتبط، تبلیغات متنی مربوط به کسب و کار خود را در رتبه ۱ قرار دهید. تبلیغات جستجوی پولی یکی از بهترین روش ها برای هدف قرار دادن مشتریان بالقوه ای است که در جستجوی محصول یا خدماتی مانند شما هستند. به طور کلی، دو نوع رتبه بندی برای نتایج گوگل وجود دارد، رتبه بندی پولی و رتبه بندی بر اساس الگوریتم های گوگل. اگر انتخاب شما رتبه بندی بر اساس الگوریتم های گوگل است، لازم است با مفهوم سئو آشنا شوید.
بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
اگر نمی خواهید برای رتبه گرفتن مطلب خود هزینه بپردازید، می توانید با استفاده از سئو و یا بهینه سازی موتور جستجو، صفحات وبسایت خود را با صرف هزینه بسیار کمتر، در صفحه اول گوگل قرار دهید. سئو وبسایت و خدمات مربوط به بهینه سازی نیز، مانند موارد دیگر نیاز به تخصص و مهارت بسیار بالا دارد. استفاده از روش های غیر اصولی برای سئو وبسایت، نه تنها به گرفتن رتبه صفحات شما کمک نخواهد کرد، بلکه ممکن است منجر به جریمه شدن وبسایت شما توسط گوگل شود. پس بهتر است برای استفاده از این روش، از خدمات سئو شرکت های معتبر و شناخته شده استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای گرفتن رتبه برتر در گوگل، معمولاً زمان و تلاش زیادی لازم دارد، پس عجله نداشته باشید!
بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
بیشتر سیستم عامل های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام، توییتر و .. این امکان را می دهند تا تبلیغات خود را در صفحه اختصاصی خود منتشر کنید. تبلیغات رایگان در شبکه های اجتماعی برای ایجاد آگاهی در مخاطبانی که ممکن است از وجود تجارت، محصول و یا خدمات شما مطلع نباشند، بسیار مناسب است. وجود میلیون ها کاربر آنلاین در رسانه های اجتماعی، خود به تنهایی یک بستر عالی برای نمایش تبلیغات، آن هم به صورت رایگان ایجاد کرده است. اما باید توجه داشته باشید که هر نوع عملکردی در این رسانه ها، جوابگو نخواهد بود و لازم است تخصص و مهارت کافی در این زمینه داشته باشید و یا از شرکت های ارائه دهنده خدمات دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید. استفاده از شبکه های اجتماعی دقیقاً مانند سئو به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد، اما در طولانی مدت می تواند نتایج بسیار ارزان تری را نسبت به سئو به همراه داشته باشد.
بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO)
بهینه سازی نرخ تبدیل، دانش بهبود تجربه کاربر آنلاین شماست. بیشتر اوقات، مشاغل از CRO برای تبدیل ترافیک وبسایت به مشتری استفاده می کنند. برای این کار از لینک های هدایت مشتری به صفحه چت، تماس، فروش و غیره استفاده می شود.
روش های بسیار دیگری نیز مانند بازاریابی محلی، بازاریابی محتوا و ... نیز وجود دارد که پرداختن به تک تک آنها از حوصله بحث خارج است. علاوه بر تمام مزایایی که در این مقاله به آنها پرداخته ایم، شما می توانید نتایج تلاش های بازاریابی دیجیتال خود را نیز با دقت باورنکردنی پیگیری کنید، این بدان معناست که می توان فهمید که کدام استراتژی ها نتایج سودآوری دارند و کدام یک از آنها نیاز به کار دارند. بازاریابی دیجیتالی، دریچه ای روشن به سوی آینده است، از آن غافل نباشید!
حال اگر این مقاله شما را متقاعد کرده که به بازاریابی دیجیتال نیاز دارید، ما در شناسایی روش صحیح به شما کمک خواهیم کرد.
چطور شروع کنم؟
برای شروع بازاریابی دیجیتال، در قدم اول لازم است با کارشناسان و متخصصین این حوزه، مشورت کنید. شرکت های ارائه دهنده خدمات بازاریابی دیجیتال، با در نظر گرفتن نوع فعالیت شما و همچنین نحوه عملکرد رقبا در زمینه تبلیغات، بهترین استراتژی را برای اقدام به بازایابی دیجیتال انتخاب می کنند. پس برای شروع، ابتدا نسبت به انجام مشاوره با بهترین شرکت های دیجیتال مارکتینگ در ایران، اقدام کنید. اگر بررسی های لازم توسط کارشناسان برایتان قانع کننده بود، با خیال راحت همه چیز را به دست آنها بسپارید. بدون شک پس از گذشت مدت زمان کمی، شاهد رشد قابل توجه کسب و کارتان خواهید بود.
همچنین میتوانید برای اموزش های بیشتر در دوره بازاریابی دیجیتال و یا بهترین دوره بازاریابی دیجیتال شرکت کنید.
یکی از بهترین منابع خارجی سایت HubSpot است.
به دنیای دیجیتال مارکتینگ خوش آمدید.
منبع : خبرگزاری فارس
با یادگیری بازاریابی دیجیتال فروش خودتان را بیشتر کنید
انتخاب بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ
انتخاب بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ
انتخاب بهترین دوه بازاریابی دیجیتال
بازاریابی دیجیتال یکی از جدیدترین و بهترین روشهای بازاریابی است که بسیاری از متخصصان فروش و صاحبان کسبوکار، به آن نیاز جدی دارند و به دنبال یادگیری مهارتهای این حوزه هستند.
در دنیای آنلاین که رقابت کسبوکارها روزبهروز سختتر میشود، هر کسی که بازاریابی دیجیتال بلد نباشد، باید خودش را آماده شکست کند.
بازاریابی دیجیتال یکی از جدیدترین و بهترین روشهای بازاریابی است که بسیاری از متخصصان فروش و صاحبان کسبوکار، به آن نیاز جدی دارند و به دنبال یادگیری مهارتهای این حوزه هستند.
بازاریابهای دیجیتال اگر دنبال موفقیت هستند، باید در زمینههای مختلف از جمله تجزیه و تحلیل کمپینهای تبلیغاتی، نوشتن محتوا و تیترهای تبلیغاتی، مبانی بازاریابی دیجیتال، رسانه های دیجیتال و موارد دیگر حداقل مهارتهای لازم را داشته باشند. اما بسیاری از آنها برای انتخاب و شرکت در بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ با مشکلات زیادی روبهرو هستند:
محدودیت زمانی
هزینههای بالای رفت و آمد
انعطافپذیری کم در انتخاب زمان کلاس
اتلاف وقت و ایجاد مشکلات کاری برای کارکنان سازمانها
یادگیری مفاهیم تئوری بدون مثالهای کاربردی و عملیاتی
امروز با ارائه یک راه حل بسیار ایدهآل برای انتخاب بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ به شما کمک میکنیم تا از انتخابتان راضی و خوشحال باشید. بنابراین اگر شما هم نیاز به یادگیری مهارتهای دیجیتال مارکتینگ دارید، تا پایان همراه ما بمانید.
روشهای مختلف برای یادگیری بازاریابی دیجیتال
۱٫ ثبتنام در دورههای حرفهای بازاریابی دیجیتال
یکی از بهترین راههای یادگیری دیجیتال مارکتینگ ثبت نام در دورههای آنلاین بازاریابی دیجیتال است. متخصصان حوزه بازاریابی و کسبوکارهای آنلاین، بیشتر این دورهها را که شامل آموزش مهارتهای حیاتی بازاریابی دیجیتال با تکالیف عملی و پروژههای واقعی است به دانشجویان پیشنهاد میکنند.
اگر واقعاً میخواهید در بازاریابی دیجیتال از سایر همتایان خود جلوتر باشید، شرکت در این دورهها به شکل آنلاین کمک قابل توجهی میکند. یک برنامه مدون بازاریابی در فضای آنلاین میتواند افراد را برای ورود به دنیای آنلاین آماده کند. به عنوان مثال دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال با یک نقشه راه جامع یکی از بهترینها در این حوزه است.
۲٫ دنبالکردن اینفلوئنسرها یا متخصصان دیجیتال مارکتینگ
دنیای آنلاین، حوزهای است که در آن همه چیز، همیشه، در حال پیشرفت و تغییر است. هر روز مباحث جدیدی توسعه پیدا میکند و بهروز بودن در آن بسیار اهیمت دارد. به عنوان مثال، شرکتهای ادنتورک به صورت پیوسته از روشهای جدید تبلیغاتی در حوزه تبلیغات کلیکی رونمایی میکنند که این یک شاخص کلیدی در مورد قدرتمند بودن تبلیغات در رسانههای دیجیتال است. یا گوگل در یک سال اخیر چندین تغییر در الگوریتم خود ایجاد کرده است که روی خلق تجربه بهتر برای کاربران و سیستم رتبهبندی صفحات موثر است.
دنبالکردن متخصصان صنعت و تأثیرگذارانی که در بازاریابی دیجیتال تبحر دارند، نه تنها راهی عالی برای یادگیری اصول اولیه است، بلکه برای همگامشدن با آخرین تغییرات و روند بازاریابی دیجیتال هم ضروری است. به عنوان مثال در ایران میتوانید افرادی مانند عادل طالبی، استراتژیست کسبوکارهای آنلاین، علیرضا کاظمزاده متخصص شبکههای اجتماعی، هاتف تالویی متخصص تبلیغات گوگل (گوگل ادز) و یاور مشیرفر استراتژیست محتوا را دنبال کنید و از تجربیات و تخصص این عزیزان بهرهمند شوید.
yektanet.com
۳٫ دنبالکردن برترین کانالهای بازاریابی دیجیتال
علاوهبر دنبال کردن افراد تأثیرگذار و متخصص در این حوزه، همراهی با برخی از معتبرترین سایتها و کانالهای بازاریابی دیجیتال هم یک روش عالی برای یادگیری بازاریابی آنلاین است.
اصول اولیه تا پیشرفته در این کانالها در دسترس هستند و تاثیر بسیاری در افزایش مهارتهای بازاریابی شما دارند. برخی از منابع معروف بازاریابی دیجیتال شامل Moz ، Lynda و HubSpot به زبان اصلی و کانال تلگرامی کار و کسب، بلاگ یکتانت، سایت فرادرس و وبینارهای ایسمینار هم به زبان فارسی در دسترس شما هستند.
۴٫ اصول را از دورههای آنلاین رایگان بیاموزید
چندین وبسایت وجود دارد که آموزش بازاریابی دیجیتال را بدون هیچگونه هزینهای ارائه میدهند. میتوانید در آن سایتها ثبتنام کنید و از طریق دورهها و برنامههای مختلف، بازاریابی دیجیتال را بیاموزید. این دورهها میتوانند به شما کمک کنند تا درک درستی از بازاریابی دیجیتال پیدا کنید. دورههای رایگان معمولاً پروژه تعاملی، یادگیری عملی، یا جلسات رفع اشکال و پرسش و پاسخ ندارند.
اگرچه برخی از این دورههای رایگان میتواند به شما کمک کند تا اولین قدم در را در این مسیر بردارید، اما اگر در یادگیری بازاریابی دیجیتال جدی هستید، به یک آموزش حرفهای با برنامه مدون نیاز دارید.
برای انتخاب یک دوره حرفهای بازاریابی دیجیتال به دنبال چه چیزی باشید:
انتخاب بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ میتواند تا حدودی چالشبرانگیز باشد. با وجود تعداد بسیاری گزینه موجود، یافتن یک دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال کاربردی خیلی اهمیت دارد.
وقتی نوبت به انتخاب شما می رسد، باید به شکلی باشد که همه جنبههای بازاریابی دیجیتال را به طور عمیق آموزش دهد. یک برنامه آموزشی کاملاً دقیق باید شامل سئو، بازاریابی محتوایی، بازاریابی شبکههای اجتماعی، تبلیغات کلیکی، تبلیغات در رسانههای دیجیتال و ابزارهای گوگل باشد. بهترین دورهها به دانشجویان این فرصت را میدهد تا با تمرین در پروژههای واقعی و یادگیری از بهترین متخصصان حوزه، این مهارت را بسیار عمیق و کاربردی بیاموزند.
برای انتخاب نیاز به کمک دارید؟ در هنگام انتخاب این موارد را در نظر بگیرید:
من چطوری به درآمد ماهانه 45 میلیون رسیدم؟ میخوای یاد بگیری؟ کلیک کن
من چطوری به درآمد ماهانه 45 میلیون رسیدم؟ میخوای یاد بگیری؟ کلیک کن
پیشنهاد امروز
yektanet-logo-sign
جلسات پرسش و پاسخ
یک دوره مفید آنلاین دیجیتال مارکتینگ باید علاوهبر جلسات آموزشی، به شکل مجزا جلسات پرسش و پاسخ و رفع اشکال هم داشته باشد. به عنوان مثال اگر در یک دوره ۱۵۰ ساعته ثبت نام کردهاید، باید این ساعت صرفا برای آموزش شما باشد و جلسه رفع اشکال بهصورت مجزا برگزار شود.
استفاده از دادههای واقعی
اگر در دورهای ثبتنام کردهاید که برای آموزش از دادههای واقعی استفاده میکنند و برای یادگیری بهتر شما یک کمپین واقعی را از صفر تا صد به اجرا میگذارند، به شما تبریک میگوییم. این یکی از بهترین دورههایی است که میتوانستید انتخاب کنید.
استفاده از ابزارهای حوزه دیجیتال
بازاریابی دیجیتال به معنای استفاده از ابزارهای دیجیتال در راستای رسیدن به اهداف بازارایابی است. بنابراین یک دوره دیجیتال مارکتینگ کاربردی باید در یک دوره آموزشی از تمامی ابزارهای دیجیتال استفاده کند تا شرکتکنندگان با کاربرد هر یک از آنها آشنا شده و نقاط قوت و ضعف آنها را به درستی بشناسند.
استفاده از وبینار، ویدئوهای از پیش ضبطشده، لایوهای اینستاگرامی، فرمهای آنلاین و مانند آن از مواردی است که شاید ساده به نظر برسد، اما استفاده از آنها در یک کسبوکار میتواند به رشد آن کمک شایانی کند. اگر در مسیر یادگیری، نحوه استفاده مناسب از این ابزارها را ندیده باشید، قطعا نمیتوانید در کسبوکار خودتان هم به خوبی استفاده کنید.
برنامهریزی و داشتن یک روال منظم
یک دوره آنلاین مناسب در هر حوزهای، دارای برنامهریزی و یک روال منظم است. شما باید این را بدانید که به عنوان مثال روزهای سهشنبه، روزهای پاسخ به سوالات، یا روزهای چهارشنبه، روزهای یادگیری و ارسال ویدئوهای جدید برای شما است. این مسئله سبب میشود تا برنامه آموزشی را رها نکنید و برای خودتان یک برنامه یادگیری منظم داشته باشید. دوره آنلاین دیجیتال مارکتینگ کاربردی بایستی دارای یک مسیر راه واضح و مشخص باشد.
ارائه منابع مطالعاتی جانبی
در یک دوره آموزشی، علاوه بر آموزش مدرسان، منابع مطالعاتی جانبی هم در نظر گرفته میشود. کتاب، ویدئو، سایت و مانند آن از جمله مواردی هستند که باید در کنار آموزش به شما معرفی شوند. یک مدرس حرفهای منابع مطالعاتی مناسب حوزه خود را میشناسد و از معرفی کردن آنها به دانشجویانش برای پیشرفت آنها ابایی ندارد. در بهترین حالت، برگزارکنندگان یک دوره دیجیتال مارکتینگ، منابع بهروز را در کنار مطالب آموزشی ارائه میدهند و از سردرگمی دانشجویان پیشگیری میکنند.
عناوین آموزشی
پیش از ثبتنام در یک دوره دیجیتال مارکتینگ حتما عناوین دوره را بررسی کنید. بیشتر مدرسین با توجه به تخصص خود برخی از موارد آموزشی را حذف میکنند یا آنها را به شکل سطحی آموزش میدهند. بنابراین پیش از شرکت در دوره، اساتید و عناوین آموزشی را بررسی کنید. آیا تمام موارد توسط یک شخص آموزش داده میشوند؟ آیا تمام مواردی که یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید در آن مهارت داشته باشد، آموزش داده میشود؟ برای راحتتر شدن انتخاب شما، در ادامه به مهمترین عناوین دوره اشاره شده است:
مبانی بازاریابی دیجیتال
بهینهسازی فرآیندهای دیجیتال
سئو SEO (بهینه سازی برای موتورهای جستجو)
بازاریابی محتوایی و فرمتهای محتوا
بازاریابی ویدئویی و صوتی
بازاریابی پیامکی
بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ
فرآیندهای A/B Testing
بازاریابی در شبکههای اجتماعی
تبلیغات دیجیتال
تبلیغات در رسانههای دیجیتال و رپورتاژ آگهی
تبلیغات کلیکی و انواع آن
تبلیغات در گوگل – گوگلادز
موضوعات مدیریتی مرتبط با کسبوکار آنلاین
استراتژی در کسب و کارهای آنلاین
ابزارهای گوگل مانند تگ منیجر، آنالیتیکس و سرچ کنسول
این روزها شرکت در یک دوره دیجیتال مارکتینگ جامع و کاربردی از اهمیت بالایی برخوردار است. با استفاده از منابع مطالعاتی رایگان، کانالهای مختلف، توضیحات افراد مهم این حوزه و دورههای آنلاین میتوانید دانش و مهارتهای خود را در بازاریابی دیجیتال افزایش دهید.
با توجه به شرایط شرکتها و افراد و بهویژه تغییرات حیاتی در بازار هدف، دورههای آنلاین طرفداران بیشتری دارد، اما با توجه به تعدد این دورهها، انتخاب یک دورهی کاربردی برای شما ممکن است دشوار باشد.
۶ نکته مهم برای انتخاب بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ:
داشتن جلسات پرسش و پاسخ
استفاده از دادههای واقعی
استفاده از ابزارهای حوزه دیجیتال
داشتن برنامهریزی و یک روال منظم
ارائه منابع مطالعاتی جانبی و عناوین آموزشی
تدریس مبتنیبر تجربههای واقعی
اما شاید دوست داشته باشید یکی از بهترین دورههای دیجیتال مارکتینگ را ملاک قرار دهید و سایر دورهها را با آن مقایسه کنید. یکی از بهترینها در این حوزه دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال است که بسیاری از شرکتهای مطرح مانند اسنپ، تپسی، دیجیکالا و مانند آن، کارمندانشان توسط مدرس این دوره آموزش دیدهاند. برای مشاهده و بررسی این دوره میتوانید اینجا کلیک کنید. (مشاهده بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ)
منبع :تجارت نیوز