برای شروع فعالیت در حوزهی دیجیتال مارکتینگ و گسترش کسب و کار در بستر اینترنت باید از کجا شروع کرد، چه مراحلی را طی کرد و در ادامه چه مسیری را پیمود؟
از آنجا که ورود به حوزهی دیجیتال مارکتینگ میتواند شما را کمی سردرگم کند و دادههای بسیار زیاد و البته پراکندهای در اینترنت برای آن وجود دارد، در این مقاله سعی کردم یک نقشهی راه کلی و جامع را به شما ارائه دهم تا از این سردرگمی خارج شوید.
معنی دیجیتال مارکتینگ چیست؟
قبل از اینکه برویم سراغ راهنمای گام به گام دیجیتال مارکتینگ، بهتر است ابتدا یکبار مفهوم این عبارت را با هم بررسی کنیم. دوره دیجیتال مارکتینگ دیگر یک کلمهی جدید و با کلاس نیست که افراد از آن در جلسات کاری برای هوشمند نشان دادن خود استفاده کنند، بلکه مفهومیست که دنیای تجارت را متحول کرده است و کمتر کسی هست که از اهمیت آن غافل باشد.
تعریف بازاریابی دیجیتال در ویکی پدیا اینطور آمده است: دوره بازاریابی دیجیتال
نوعی از بازاریابی محصولات یا خدمات است که با استفاده از فناوریهای دیجیتال و عمدتاً در اینترنت از جمله تلفنهای همراه و دیگر صفحات نمایش مثل کامپیوتر و هر رسانه دیجیتال دیگر انجام میشود.
درواقع دیجیتال مارکتینگ به معنای استفاده از همه ابزارهای دیجیتال مثل وب سایت، اپلیکیشن، تبلیغات آنلاین (ادورز مارکتینگ)، شبکههای اجتماعی، سئو، بازاریابی اینترنتی، بازاریابی موبایلی برای هدف مشخصی به اسم مارکتینگ یا بالا بردن فروش یا برند سازی میباشد. دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال
قبل از اینکه برویم سراغ ادامهی مطالب، به شما پیشنهاد میکنم حتما مقالهی دیجیتال مارکتینگ چیست را مطالعه کنید. حالا که با مفهوم دیجیتال مارکتینگ آشنا شدید وقت آن است که برویم سراغ اصل موضوع، یعنی مراحل دیجیتال مارکتینگ قدم به قدم.
مراحل دیجیتال مارکتینگ در 4 گام اساسی
مرحله اول) تعیین استراتژی برای شروع کسب و کار
یافتن استراتژی دیجیتال مارکتینگ
اولین کار برای شروع یک بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟ تعیین استراتژی. یعنی چه؟ به زبان ساده یعنی ابتدا مشخص کنید که برنامهی دراز مدت و کوتاه مدت شما برای کسب درآمد چیست؟ برای مثال میخواهید از طریق فروش یک محصول فیزیکی به درآمد برسید یا نه، میخواهید از طریق ارائهی خدمات مثل طراحی سایت، سئو سایت، مشاوره و … درآمدزایی داشته باشید.
به غیر از فروش محصول یا ارائهی خدمات، راههای زیاد برای کسب درآمد از طریق فضای دیجیتال وجود دارد، مثل تبلیغات، همکاری در فروش و … . پس شما ابتدا باید مشخص کنید که میخواهید در چه حوزهای فعالیت کنید و بعد بروید سراغ مراحل بعدی، یعنی شناسایی بستر مناسب برای شروع کسب و کار و بازاریابی به روشهایی که در ادامه بررسی میکنیم.
مرحله دوم) ایجاد یک سایت، اپلیکیشن یا صفحات مجازی؟
بسترهای مختلف برای بازاریابی دیجیتال برای رقابت در بازار داغ دیجیتال مارکتینگT شما باید حتما در یک بستر مناسب در فضای اینترنت فعالیت داشته باشید. در این بازار شما بجای داشتن یک مغازه در کنج خیابان، در محیطی دیجیتالی مثل سایت، اپلیکیشن و یا صفحات مجازی مثل اینستاگرام فعالیت میکنید.
این را به خاطر داشته باشید که همیشه نیازی نیست تا برای شروع کسب و کارتان یک سایت داشته باشید. شاید خود شما هم بسیاری از پیجهای اینستاگرام را دیده باشید که محصولی را به فروش میرسانند بدون آنکه یک وبسایت داشته باشند و تنها فعالیت آنها در همان اینستاگرام است.
اما اگر هم میبینید که حتما میخواهید یک وبسایت یا فروشگاه اینترنتی داشته باشید، اصلا نیازی نیست تا از هزینههای طراحی سایت بترسید، کافیست با سیستم مدیریت محتوا محبوب وردپرس آشتی کنید. با استفاده از وردپرس شما میتوانید با کمترین هزینهی ممکن و بدون نیاز به دانش برنامهنویسی یک سایت برای خود ایجاد و آن را مدیریت کنید. اگر نمیدانید که وردپرس چیست یا فکر میکنید من در تعریف از آن اغراق کردهام،
افزونهی ووکامرس هم یکی از بهترین ابزارها برای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی است و بد نیست بدانید که 42% از فروشگاههای اینترنتی توسط همین افزونه ایجاد شدهاند، پس میتوانید با خیال راحت به آن اعتماد کنید.
چیزی که مسلم است این است که شما باید در یک محیط آنلاین و در بستر وب فعالیت کنید و نمیتوانید در مغازهتان که زیر سقف بازار بزرگ شهر یا در کوچه پس کوچههای آن قرار دارد بمانید و آرزو کنید که در بازار دیجیتال موفق شوید!
مرحله سوم) بازاریابی و تبلیغات
بازاریابی و تبلیغات،سومین مرحله دیجیتال مارکتینگخب میرسیم به اصل مطلب، یعنی بازاریابی و تبلیغات. فرض کنید شما یک فروشگاه فیزیکی دارید که در آن بهترین نوع کفشهای چرم طبیعی با بهترین قیمت قرار دارد، اما این فروشگاه در رشته کوه دماوند قرار داشته باشد، قطعا هیچ کس از حضور شما مطلع نمیشود و محصولات عزیزتان باید خاک بخورند یا نهایتا در سرما و گرمای کوهستان از بین بروند.
در فضای دیجیتال و اینترنتی هم همین امر صادق است، یعنی اگر افراد شما را با استفاده از تبلیغات نشناسند، شما هرچقدر هم فعالیت مفیدی داشته باشید کسی به سراغ شما نمیآید.
هنری فورد، از کارآفرینان برتر آمریکا و موسس کارخانهی خودروسازی فورد در مورد اهمیت تبلیغات میگوید:
کسی که تبلیغ را متوقف میکند تا در پول صرفهجویی کند، مثل کسی میماند که ساعتی را از کار میاندازد تا در وقت صرفهجویی کند.
به صورت کلی با توجه به بستری که برای فعالیت انتخاب میکنید بازاریابی شما به دو دستهی زیر تقسیم میشود:
اگر یک وبسایت اختصاصی دارید، تبلیغات سایت از طریق SEO ،SEM ،Conten Marketing ،Email Marketing و … (در ادامه این روشها را بررسی میکنیم)
اگر اینستاگرام دارید که باید اصول اینستاگرام مارکتینگ را یاد بگیرید، چرا که موارد بالا تنها برای بازاریابی از طریق وبسایت کاربرد دارند. برای یادگیری اصول اینستاگرام هم پیشنهاد میکنم مقالهای که در این مورد نوشتهایم را مطالعه کنید تا سرنخهای خوبی دستگیرتان شود. در صورت فعالیت در شبکههای اجتماعی دیگر مثل یوتیوب و … هم باید نحوهی فعالیت صحیح در آنها را یاد بگیرید.
بهترین روشهای دیجیتال مارکتینگ
سئو، از اولین مراحل بازاریابی دیجیتال 1) بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو، از مهمترین مراحل دیجیتال مارکتینگ
(Search Engine Optimize)
شاید کلمهی “سئو” زیاد به گوشتان خورده باشد. سئو یا بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستجو را شاید بتوان کمهزینهترین نوع بازاریابی تلقی کرد. با بهینهسازی سایت میتوانید در نتایج برتر گوگل برای کلمهی کلیدی مرتبط با حوزهی فعالیت خود ظاهر شوید.
البته همین اول کار به شما بگویم که نتیجه گرفتن از این کار زمانبر است و شاید نیاز باشد تا 6 ماه برای دیدن نتیجه صبر کنید، اما شاید اگر بدانید برای انجام سئوی سایت نیاز به هزینهی بسیار کمی دارید، حتما روی آن سرمایهگذاری میکنید.
فرض کنید شما در زمینهی فروش کیف چرمی فعالیت میکنید و یک فروشگاه اینترنتی هم برای فروش محصولات خود ایجاد کردهاید. روزانه افراد زیادی وجود دارند که این کلمه را در گوگل سرچ میکنند، حالا اگر بعد از سرچ کردن این عبارت، سایت شما در لینک اول گوگل یا حداقل در 10 نتیجهی اول قرار داشته باشد چه اتفاقی میافتد؟ صدها کاربر اینترنت که احتمالا مشتری کیفهای شما هستند به سمت فروشگاه اینترنتی شما سرازیر میشوند. برای آشنایی بیشتر با بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو پیشنهاد میکنم مقالهای که در این زمینه نوشتهام را مطالعه کنید.
بازاریابی موتورهای جستجو2) بازریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)
این کار بر خلاف روش قبلی که هزینهی کم و زمان زیادی برای نتیجه گرفتن از آن نیاز داشت، در مدت زمان کوتاهتری شما را به نتایج برتر گوگل میرساند اما باید برای آن هزینه کنید. احتمالا شما هم موقع سرچ کردن بعضی از عبارات، واژهی “آگهی” یا “Ad” را در کنار لینکهای اول گوگل دیدهاید، دیدن چنین عبارتی یعنی آن سایت از طریق تبلیغات گوگل ادز رتبه گرفته و از طریق سئو بالا نیامده است.
شما هم میتوانید از سرویسهای تبلیغاتی گوگل مثل گوگل ادز استفاده کنید تا در مدت زمان کوتاه سایت خود را در لینک اول گوگل ببینید.
بازاریابی محتوا از مهم ترین مراحل دیجیتال مارکتینگ
3) بازاریابی محتوایی (Content Marketing)
بازاریابی محتوا یکی از جدیدترین و بهترین متدهای تبلیغات و بازاریابی هست که به علت بازدهی خوب و قیمت پایین مورد استقبال قرار میگیرد. در این روش کافیست تا شما محتوایی ارزشمند و مرتبط با محصول یا خدمتی که دارید را تولید کنید، این محتوا میتواند متنی یا حتی ویدئویی باشد. با ارائهی یک محتوای خوب که در آن به نیاز کاربر و سوالات او پیرامون موضوع فعالیت خود جواب میدهید، به صورت غیر مستقیم کاربر را به خود جذب کرده و او تشویق به خرید میشود.
یکی از مراحل بازاریابی دیجیتال، بازاریابی شبکه های اجتماعی4) بازاریابی شبکههای اجتماعی (Social Media Marketing)
به زبان ساده به تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی برای تحقق اهداف بازاریابی و فروش بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی میگوییم. شبکههای اجتماعی این روزها تنها فضایی برای سرگرمی و وقت گذراندن نیستند و با توجه به اینکه اکثر افراد جامعه تایم زیادی را در آنها سپری میکنند، پس بهترین فرصت برای شماست که در این زمانها کنار آنها باشید و اهداف بازاریابی خودتان را پیش ببرید.
اینستاگرام در حال حاضر یکی از بهترین بسترها برای این نوع بازاریابیست. اگر از کاربران اینستاگرام باشید حتما در صفحات افراد مشهور تبلیغات محصولات زیادی را دیدهاید. همکاری با این اینفلوئنسرها جزئی از بازاریابی در شبکههای اجتماعی محسوب میشود.
ایمیل مارکتینگ، یکی از روشهای دیجیتال مارکتینگ5) بازاریابی از طریق ایمیل (ٍEmail Marketing)
ایمیل مارکتینگ یکی از روشهای نسبتا قدیمی بازاریابی دیجیتال محسوب میشود که امروزه بحثهای زیادی بر سر کاربردی بودن یا نبودن آن وجود دارد، اما آنچه مسلم است این است که هر راهی که مشتری را به شما برساند باید برای شما ارزشمند باشد. از آنجا که افراد معمولا ایمیل خود را مدام عوض نمیکنند، اگر شما یکبار موفق به گرفتن ایمیل آنها شوید میتوانید برای همیشه به آنها دسترسی داشته باشید.
اگر میخواهید یک آموزش رایگان و کاربردی در زمینهی ایمیل مارکتینگ داشته باشید
تبلیغات آنلاین،یکی از مراحل دیجیتال مارکتینگ6) تبلیغات آنلاین (Online advertising)
یکی از جذابترین مراحل دیجیتال مارکتینگ مرحله تبلیغات است. همانطور که میدانید تبلیغات بخش جدانشدنی هر نوع بازاریابیست. بازاریابی دیجیتال هم از این قاعده مستثنی نیست. چرا میگوییم یکی از مراحل جذاب؟ چون در تبلیغات در فضای آنلاین، برخلاف تبلیغات سنتی، شما میتوانید با کمترین هزینه، تبلیغاتی هدفمند داشته باشید و دقیقا میزان موفقیت تبیلغتان را اندازهگیری کنید.
در بازاریابی سنتی شما هیچ وقت دقیقا متوجه نمیشوید که برای مثال چه تعداد از افراد از بیلبورد تبلیغاتی شما بازدید کردهاند و این تبلیغ چقدر روی آنها تاثیر گذاشته است، اما در تبلیغات آنلاین شما متوجه میشوید که چند نفر روی لینک تبلیغ شما کلیک کردهاند و چند نفرشان به هدف شما از قرار دادن این تبلیغ جواب مثبت دادهاند.
مرحله چهارم) آنالیز دادهها
تحلیل داده ها،آخرین مرحله بازاریابی دیجیتالاین مرحله را میتوان آخرین مرحله از بازاریابی دیجیتالی دانست.حالا که شما فعالیت خود را در سایت یا شبکههای اجتماعی شروع کردید، نباید آن را به امان خدا رها کنید. مهمترین مرحله برای پیشرفت هر کسب و کاری در این فضا تحلیل و آنالیز دادههایی هست که از ابزارهای مختلف بدست میآورید.
اینکه بدانید کاربران چه مدت زمانی را در سایت شما سپری کردهاند، در چه صفحاتی بیشتر ماندهاند و از چه مقالات یا صفحات دیگر سایت شما بیشتر استقبال کردهاند، جنسیت کاربران و ترافیک سایت، تنها بخشی از اطلاعاتی هستند که با استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس میتواند آنها را بدست آورده و تحلیل کنید.
تعداد بازدید در یک هفتهی گذشته، تعداد به اشتراکگذاری یا سیو شدن پستها و موقعیت جغرافیایی کاربران هم تنها گوشهای از اطلاعاتی هست که میتوانید با استفاده از Instagram Insights بدست آورید و پیج اینستاگرام خود را تحلیل کنید.
با آنالیز دادهها از هر بخش شما میتوانید برنامهریزی بلند مدت یا کوتاه مدتی برای ادامهی مسیر فعالیت خود داشته باشید.
اگر هنوز هم کمی سردرگم هستید که از کجا شروع کنید، نمیدانید کدام روش بازاریابی برای شما سودآورتر است، میخواهید از افرادی با تجربه که سالهای سال در حوزهی بازاریابی دیجیتال فعالیت کرده اند مشورت بگیرید، پیشنهاد میکنم مشاوره رایگان آغازینو رو از دست ندین.
کلام پایانی
امیدوار هستیم در پایان این مقاله شما به یک دیدگاه کلی از مراحل دیجیتال مارکتینگ برای شروع فعالیت خود رسیده باشید. در نهایت هم باید بگوییم که دیجیتال مارکتینگ چیزی نیست که یک شبه بتوانید با آن پولدار شوید، اطلاع داشتن از جدیدترین دانش و اصول انجام فعالیتهای این حوزه، داشتن خلاقیت و صبر و مداومت در انجام دادن فعالیتها، رمز موفقیت شما در بهترین دوره بازاریابی دیجیتال است.
در پایان به شما پیشنهاد میکنیم تا اگر از میخواهید بروزترین و کاربردیترین آموزشهای بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید و فعالیت خود را تحت نظر کارآفرینان برتر و صاحبان کسب و کارهای آنلاین موفق شروع کنید.
منبع : آغازینو