چطور یک دیجیتال مارکتر حرفهای شویم؟ با شرکت در دوره دیجیتال مارکتینگ
برندها، شغلها و صنفهای متعددی هستند که علاوه بر چهارچوب اصلی تبلیغات خود، به دیجیتال مارکتینگ روی آورده و به آن تکیه کردهاند؛ پس هیچ جای تعجبی ندارد که یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ (دیجیتال مارکتر) طرفداران زیاد و موقعیتهای بسیاری داشته باشد.
گزارشی از رویترز که حاکی از افزایش ۴۴ درصدی در صنعت دیجیتال مارکتینگ در آمریکا و افزایش ۵۲ میلیون دلاری در بریتانیا میباشد. در سطح جهانی، تخمین درآمد بازاریابی دیجیتال به ۱۰۰ میلیارد دلار نزدیک است. اگر شما به دنبال فعالیت در صنعتی هستید که در حال رشد باشد و در عین حال موقعیتهای فراوانی را در اختیارتان قرار دهد، بازاریابی دیجیتال را یک حرفه مناسب میتوان در نظر گرفت.
دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) چیست؟
چطور یک دیجیتال مارکتر حرفهای شویم؟ دوره بازاریابی دیجیتال
دیجیتال مارکتینگ از روشهای بازاریابی و تکنیکهای فروش سنتی استفاده میکند، اما با یک رویکرد مدرنتر که با فناوری همراه است.
شما میتوانید بسته به هدف و علایقتان به عنوان یک دیجیتال مارکتر آموزشهای لازم را ببینید و با تمام زوایا و راههای تبلیغات و بازاریابی آنلاین آشنا شوید و همچنین روی هر قسمتی که بیشتر تمایل دارید، فعالیت داشته باشید.
چرا باید دیجیتال مارکتر شویم؟
حتی اگر تاکنون هیچ تجربهای در زمینه دیجیتال مارکتینگ نداشتهاید، این صنعتی است که موقعیتهای بزرگ و زیادی را با توجه به هر سطح از توانایی که دارید و آموزشی که نیاز دارید، در اختیارتان قرار میدهد.
همچنین این صنعت به سرعت در حال رشد و توسعه است و به کارشناسانی نیاز دارد که سریعاً جاهای خالی و موقعیتها را پر کرده و به دست بگیرند و فعالیت داشته باشند. دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال اینجاست.
اگر شما فردی خلاق و علاقمند به داده و اطلاعات هستید و همچنین کنجکاو در مورد اینکه در ذهن مشتریها چه میگذرد، به طور کاملا مستقل اما در یک تیم میتوانید فعالیت داشته باشید، برای آموزشهای بیشتر مشتاق شوید و درپی برداشتن قدمهای بعدی، به مرور زمان به یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ تبدیل شوید.
آموزش در زمینه دیجیتال مارکتینگ چه مزایایی میتواند داشته باشد؟
آنقدر که آموزش برای تازه واردان در این زمینه ضروری و مهم است و برای کسانی که در این حوزه تجربه و فعالیت دارند اهمیت زیادی دارد، گرفتن مدرکی که ۴ سال به طول میانجامد از اهمیت زیادی برخوردار نیست.
اگر به دنبال آموزش در زمینهای هستید که هزینه و سرمایهای را از شما از پیش درخواست نکند، بدون شک دیجیتال مارکتینگ همان نقطهای است که دنبالش هستید.
تقاضا و موقعیت کاری برای دیجیتال مارکترها بسیار فراوان است.
یک شرکت تحلیل دادههای نرمافزاری که ارائهدهنده دادههای به روز برای شغلهای در حال رشد است و خواستار کسب مهارت در این زمینه میباشد گزارش میدهد که از ۱۰ تبلیغات ۴تای آنها، نیازمند دانش بازاریابی دیجیتال است. بهترین دوره بازاریابی دیجیتال
این شرکت همچنین گزارش میدهد که:
بازاریابی در رسانههای مختلف و فضاهای اجتماعی و همچنین بازاریابی با موبایل، اکثراً درآمدهای خوب و بالایی خواهند داشت.
معمولاً فرصتهای شغلی دیجیتال مارکتینگ ۱۶ درصد بیشتر از بقیه موقعیتها بازدهی دارد.
موقعیتهای بازاریابی خواستار توانایی و مهارت دیجیتال مارکترها هستند و سالانه حدود ۷۰۰۰ دلار درآمد برای آنها درنظر میگیرند.
انتظار میرود این آمار و ارقام با افزایش تقاضا برای مهارتهای بازاریابی دیجیتال و دیجیتال مارکترها، مرز بیشتری را هم رد کند و ادامه داشته باشد.
چگونه میتوان یک بازاریاب دیجیتال (دیجیتال مارکتر) شد؟
چطور یک دیجیتال مارکتر حرفهای شویم؟
اولین قدم برای شروع این است که میتوانید در یک دوره آموزشی که مهارتهای لازم در این زمینه را یاد میدهد ثبت نام کنید.
راه دیگری که میتواند در این خصوص شما را یاری کند این است که به دنبال موقعیتهای مختلف بازاریابی دیجیتال مارکتینگ باشید و آنها را دنبال کنید، چون بعضی از این موقعیتها در بازاریابی دیجیتالی، هدف خاصی را دنبال میکنند و میتوانند آموزشهای ارزشمندی را در اختیارتان قرار دهند.
اما همین که به دنبال یادگیری اصول اولیه بازاریابی دیجیتالی باشید، بخش اصلی این مسیر است، تا در آینده به اینکه در چه زمینهای از آن میخواهید فعالیت داشته باشید فکر کنید و روی آن حیطه متمرکز شوید.
ثبت نام و شرکت کردن در بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ
شرکت کردن در یک دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ به صورت آنلاین میتواند گزینهای کم هزینه و مقرون به صرفه، کوتاه مدت اما مفید و راحتترین راه برای ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ و آموزش در این رابطه باشد.
برخی از متخصصان و افراد حرفهای در این زمینه، این دورهها را آموزش و ارائه میدهند. در این دورهها پروژهها و تکالیف مفیدی است که به دانشجویان علاقمند این امکان را میدهد که احساس واقعی کار در بازاریابی دیجیتال را تجربه کنند.
به دلیل اینکه حوزه دیجیتال مارکتینگ بسیار رقابتی است، گرفتن گواهینامه میتواند شما را یک قدم جلوتر بیاندازد.
از بهترینها در این صنعت آموزش ببینید و یاد بگیرید
حتی اگر یک دوره کامل دیجیتال مارکتینگ را قبلا گذرانده و تکمیل کردهاید، یا به عنوان یک بازاریاب دیجیتال حرفهای تجربه کاری دارید، خیلی مهم است که به یاد داشته باشید که این صنعت همواره به صورت پیوسته و مدام در حال تغییر و تحول است. حتی باتجربهترین دیجیتال مارکترها هم لازم است که در جریان این روندها و تغییر و تحولها باشند.
با شرکت در یکی از این دورههای آنلاین، میتوانید این اطمینان را حاصل کنید که همیشه در صدر تغییر و تحولات در این صنعت خواهید بود.
یادگیری در محل کار
چطور یک دیجیتال مارکتر حرفهای شویم؟
بدون تعلیم و دریافت مدرک در حوزه دیجیتال مارکتینگ، همچنان میتوانید شانس این را داشته باشید که در سطح ابتدایی نیز وارد بازار کار دیجیتال مارکتینگ شوید.
در این صورت اگرچه میتوانید تجربههای گرانبهایی در حین کار نیز به دست آورید، اما در مقایسه با افرادی که مجوز و مدرک این صنعت را دارند یا سالها در این زمینه تجربه کسب کردهاند قابل قیاس نخواهید بود.
ممکن است از جزئیات چشمپوشی کرده یا از یک اصطلاح در این حرفه سوء برداشت کنید، اما امکان این وجود دارد که مرتکب پیامد و اشتباه بزرگی شوید که به صورت بالقوه برای شغل شما هزینههای هنگفتی به دنبال داشته باشد.
آموزش از طریق برترین وبلاگهای دیجیتال مارکتینگ
از یادگیری اصول اولیه تا تنظیمات دقیق و مهارتهای پیشرفته، دنبال کردن و پیگیری برترین وبلاگهای این صنعت میتواند یک راه فوقالعاده برای یادگیری اینکه در دنیای دیجیتال مارکتینگ چه اتفاقی میافتد، باشد.
با اینکه که این وبلاگها میتوانند منبع بسیار خوبی برای هر سطحی از مهارت باشند، اما نمیتوانند جایگزین برنامههای آموزشی آنلاین شوند مخصوصاً اگر تصمیم دارید یک کسب و کار آنلاین حرفهای راه اندازی کنید.
این وبلاگها منبع مناسبی برای یادگیری هستند اما به اندازه پکهای آموزشی آنلاین نمیتوانند کارآمد باشند.
اصول اولیه را از دورههای رایگانِ آنلاین بیاموزید
به همان ترتیب که دنبال کردن وبلاگها مفید است، ثبت نام برای یک دوره رایگان میتواند یک راه پیشنهادی و مکمل برای دورههای معتبر آموزشی باشد؛ اما نباید آنها را به طور کامل جایگزین کرد.
به عبارت دیگر این دورهها به اندازه دورههای معتبر، از قوانین و اصول پایهای پیروی نمیکنند و اصولاً شما را برای دریافت گواهینامه معتبر آماده نخواهند کرد.
همچنین دانشجویانی که در دورههای آنلاین شرکت میکنند به منابعی که دانشجویان دورههای معتبر در آنها شرکت میکنند، دسترسی نخواهند داشت؛ مثل تکالیف دستی و کنفرانسهایی که زنده برگزار میشوند.
انتخاب یک مسیر
چطور یک دیجیتال مارکتر حرفهای شویم؟
بعد از آمادگی برای ثبت نام در دوره، به جستجو در رابطه با دوره آنلاینی باشید که اصول پایه را آموزش میدهد، بدین ترتیب بعد از اتمام دوره میتوانید مسیری را برای پیگیری انتخاب کنید.
بعضی از مسیرهای پرطرفدار دیجیتال مارکتینگ شامل مواردی مثل متخصص PPC یا همان تبلیغات کلیکی)، متخصص سئو و متخصص بازاریابی در رسانههای اجتماعی میشود.
از سوی دیگر برای انتخاب مسیر، گزینههای متنوعی دارید و الزامی نیست که حتماً روی بخش خاصی تمرکز داشته باشید، در عوض میتوانید حرفهای را دنبال کنید که یک متخصص دیجیتال مارکتینگ همه جانبه باشید.
میخواهیم کمی با جزئیات بیشتر این مسیرهای متفاوت را بررسی کنیم :
PPC یا متخصص تبلیغات کلیکی (pay-per-click)
هر زمان که اینترنت و وب را برای اصطلاح و کلمهای جستجو میکنید، ممکن است چندین وبسایت را که از ویژگی گوگل ادوردز(google dwords) برای افزایش ترافیک وبسایتشان استفاده کردهاند در اولین لینکهای نتایج گوگل مشاهده کنید. این لینکها، معمولاً تبلیغاتی هستند که متخصصان تبلیغات کلیکی در ابتدای جستجوی هر کلمه تعبیه میکنند و هدف آنها وارد کردن ترافیک هرچه بیشتر، با در نظر گرفتن بودجه مورد نظر است.
SEO یا متخصص بهینه ساز موتورهای جستجو (search engine optimization)
چطور یک دیجیتال مارکتر حرفهای شویم؟
سئو یک قسمت حیاتی از هر کمپین دیجیتال مارکتینگ و یک حرفه ضروری برای هر متخصص بازاریاب دیجیتال محسوب میشود. یک کمپین سئوی خوب کمپینی است که به وبسایت مورد نظر خود کمک میکند تا در موتورهای جستجو عملکرد خوبی را داشته باشد.
این کمپینها به دنبال متخصصان سئوکار باتجربه و آموزش دیده و حرفهای هستند که به تیم آنها بپیوندند.
متخصص بازاریابی در رسانههای اجتماعی
چطور یک دیجیتال مارکتر حرفهای شویم؟
با گسترش بیاندازه رسانههای اجتماعی در فضاهای مختلف، برندهای زیادی از مزیتهای این پلتفرمها برای اهداف تبلیغاتی استفاده میکنند.
گذشته از خلق تبلیغاتی که برای مخاطبان خاص طراحی شده است؛ بازاریابان رسانههای اجتماعی، شبکههای اجتماعی شرکتها را هم مدیریت میکنند تا مشتریان موردنظر خود را پیدا کرده و به مشتریان دائمی خود تبدیل کنند. این موضوع محدوده زیادی از مسئولیتها را در برمیگیرد، از ارسال مطالبی که چشم نواز و جذاب هستند گرفته تا تجزیه و تحلیل و گزارش دادهها.
متخصص دیجیتال مارکتینگ
اگر شما به همه جنبههای بازاریابی دیجیتالی علاقمند هستید و علاقمند به فعالیت در همه آنها هستید، حتما لازم نیست تمرکز خود را فقط روی یک قسمت خاص از آن قرار دهید. به عنوان یک متخصص دیجیتال مارکتینگ، شما موقعیت این را خواهید داشت که در هر جنبه از آن فعالیتی را هرچند کوچک داشته باشید. با این رویکرد همه جانبه اگر تجربه کافی را داشته باشید میتوانید به عنوان یک موقعیت شغلی، یک تیم بازاریابی را هدایت و رهبری کنید.
تبدیل شدن به یک متخصص دیجیتال مارکتینگ، یک مدیر، یا یک راهبر میتواند به عنوان یک پاداش تلقی شود، اما این موضوع هم اهمیت دارد که بعد از یادگیری آموزشهای لازم و کسب مدرک موردنظر در رقابتها بمانید و بهترینِ خود را ارائه دهید.