بازاریابی اینترنتی برای کسب و کارهای کوچک دوره دیجیتال مارکتینگ
استراتژی بازاریابی دیجیتال، بخش مهمی از بازاریابی کلی یک کسب و کار است. این موضوع به بزرگی و کوچکی بازاریابی شما و آنلاین و آفلاین بودن آن ارتباطی ندارد. بازاریابی برای کسبوکارهای کوچک یا شرکتهای محلی شامل بسیاری از روشهای تبلیغات محلی و آفلاین است. اما برای فروش بیشتر محصولات و خدمات، باید از استراتژیهای بازاریابی دیجیتال هم استفاده شود. کسب و کار کوچکی که بیشتر یا تمام کارهای خود را به صورت آنلاین انجام میدهد، باید از یک استراتژی بازاریابی
دیجیتال استفاده کند. زیرا این کار باعث میشود که کاربران آنلاین در گوشیهای هوشمند و رایانهها آن را پیدا کنند و به مشتری تبدیل شوند.
بازاریابی آنلاین کسبوکارهای کوچک زمینههای متنوعی دارد. برخی از این موارد برای کسبوکارهای محلی و آفلاین مهم هستند و برخی دیگر برای کسبوکارهای آنلاین اهمیت دارند. بسیاری از مشاغل هم هستند که از همه روشهای مختلف بازاریابی در اینترنت استفاده میکنند. در ادامه برخی از مهمترین استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک را بررسی میکنیم. با من در عظیم مدیا همراه باشید.
در ادامه این مقاله میخوانید:
بهترین استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک | بازاریابی محتوا | بازاریابی موتور جستجو | بازاریابی جستجوی محلی | بازاریابی شبکههای اجتماعی | بازاریابی ایمیلی | بازاریابی موبایل | بازاریابی کلیکی | جمعبندی | سوالات پرتکرار
بهترین استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک دوره بازاریابی دیجیتال
استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک
برای رسیدن به پاسخ این سوال باید چندین کار انجام دهید. مثلا در ابتدا نگاهی به مشتریانتان بیندازید و ببینید که آنها بیشتر وقت خود را در کجا میگذرانند؟ بیشتر در شبکههای اجتماعی میچرخند یا در گوگل جستجو میکنند؟ ممکن است مرکز اصلی حضور مشتریان دیجیتال شما، جای متفاوتی نسبت به آن چیزی که شما هدف قرار دادهاید باشد. مثلا شما در پینترست به دنبال مشتری هستید، در صورتی که مشتریان شما در فیسبوک پیدا میشوند. همچنین بودجه و توانایی شما برای هزینه کردن در این زمینه، یک فاکتور مهم در تصمیمگیری برای انتخاب استراتژیهای بازاریابی دیجیتال است.
زمانی که میخواهید در مورد بهترین استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار خودتان تصمیم بگیرید، چند روش مختلف را آزمایش کنید. سپس به نتایج نگاهی بیندازید و ببینید که کدام روشها برای مشتریان شما مناسبتر است؛ و اینکه آیا این روش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خوبی برای شما به همراه خواهد داشت یا نه؟ ممکن است اندازهگیری تاثیر برخی از استراتژیها دشوار باشد، با این حال با روشهای اندازهگیری شما مطابقت داشته باشد. یکی از پیشنهادهای ما این است که درآمد ناشی از این تلاشهای خاص را با درآمد حاصل از انجام سایر فعالیتهای بازاریابی مقایسه کنید. در این صورت میبینید که این استراتژیها موثر بودهاند یا خیر!
مثلا میتوانید درآمد حاصل از فروش محصولاتتان را قبل و بعد از همکاری با یک اینفلوئنسر مقایسه کنید. بیشتر مواقع میبینید که بعد از این همکاری فروش بیشتری داشتهاید. دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال
نکته: حداقل سالی یک بار برنامه بازاریابی خودتان را بازبینی کنید تا از به روز بودن آن مطمئن شوید. مطمئن شوید که این برنامه نیازهای تجاری شما را برآورده میکند.
بازاریابی محتوا، یکی از مهمترین استراتژیهای بازاریابی دیجیتال
بازاریابی محتوا | دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک
در این استراتژی اطلاعاتی در مورد محصول یا خدمات شما به مشتریان احتمالی داده میشود. البته گاهی اوقات هم لازم ات که اطلاعات کلی به کاربران اینترنت ارائه دهید. مثل وبسایتهای مختلفی که محصول خاصی ندارند و از طریق آگهی و تبلیغات درآمد دارند. خیلی از افراد در این فضا در حال فروش محصول و خدمات هستند، اما افرادی که بتوانند اطلاعرسانی بهتری انجام دهند، احتمالا فروش بیشتری خواهند داشت.
شاید بپسندید:
بازاریابی در اینستاگرام: پلتفرمی برای همه کسب و کارهای آنلاین
بازاریابی محتوا در گذشته شامل چاپ و پرینت بروشورها و کتابهای راهنما بود. اما امروزه بیشتر استراتژیها به ارائه مقالات و اطلاعات باارزش در وبسایت شرکتها تغییر کرده است. این موضوع باعث راهنمایی و جذب لیدها و مشتریان بالقوه میشود و آنها را به خرید تشویق میکند. بهترین دوره بازاریابی دیجیتال
بازاریابی موتور جستجو (SEM)، استراتژی دیجیتال مارکتینگ کسب و کارهای کوچک
بازاریابی موتور جستجو | دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک
این بخش از بازاریابی برای یک کسب و کار کوچک، مهم و حیاتی است. این روش، فرصت رقابت با شرکتهای بزرگتر را به شما میدهد. چون باعث میشود در نتایج موتور جستجو دیده شوید و هیچ فرقی با شرکتها یا سایتهای بسیار بزرگ تجاری نداشته باشید. فقط کافی است که قوانین و الگوریتمها را بدانید و به درستی از آنها استفاده کنید. مردم هم از جستجوی آنلاین و هم جستجوی محلی برای پیدا کردن محصولات موردنیازشان استفاده میکنند؛ بنابراین شرکت شما باید برای گرفتن نتایج بهتر برای کلمات کلیدی موردنظر تلاش زیادی بکند. اگر کاربران، شما را در نتایج اول گوگل پیدا نکنند، هیچ وقت به سراغ صفحه دوم گوگل نمیروند. پس سعی کنید روی بهبود سئو سایت و رسیدن به نتایج اول گوگل حسابی کار کنید. شرکتهای حرفهای مختلفی در زمینه بازاریابی اینترنتی محصولات و خدمات وجود دارند که این کار را از طریق بهینهسازی موتور جستجو (SEO) ارائه میدهند و باعث بهتر شدن رتبه سایت شما در نتایج موتور جستجو میشوند. این شرکتها خدمات زیر را انجام میدهند:
جستجوی کلمات کلیدی مناسب؛
لینکسازی داخلی؛
بهینهسازی محتوا برای تولید اطلاعات مرتبط و با کیفیت بالا. بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی جستجوی محلی، روش دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک
بازاریابی مبتنی بر مکان شامل بهینهسازی وبسایت برای نتایج جستجو است؛ اما عملکرد نقشههای موتور جستجو را نیز ادغام میکند. این امر مخصوصا در مورد گوگل صادق است؛ تا جایی که میتوان لیست مشاغل را با اطلاعات آدرس و نقشه دستهبندی کرد و آنچه را که برای بازدید از موسسه شما نیاز دارند، به مشتریان احتمالی ارائه داد. شماره تلفن و آدرس وبسایت شما نیز میتواند لیست شود. خدمات مشتری هم اغلب در دسترس است تا به افراد در تصمیمگیریها کمک کند و ببیند که به محصول شما علاقه دارد یا خیر!؟
بازاریابی شبکههای اجتماعی، بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارهای کوچک
بازاریابی شبکههای اجتماعی | دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک
این نوع بازاریابی به مهارت و توانایی بالایی نیاز دارد. امروزه همه در مورد شبکههای اجتماعی و کسب درآمد از آن صحبت میکنند، اما واقعیت این است که ادغام شبکههای اجتماعی در کسب و کار خیلی هم ساده نیست. کاربران در شبکههای اجتماعی به دنبال سرگرمی هستند و مطالبی که حاوی اطلاعات خشک، تخصصی و علمی باشند، مخاطب کمی دارند. از طرف دیگر هر چه یک صفحه در شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام بازخورد بهتری از فالوورهای خود بگیرد، وارد اکسپلور میشود و کاربران بیشتر دیگری آن را میبینند. به همین دلیل تولید محتوا باید جذاب و سرگرمکننده باشد یا آنقدر جالب باشد که افراد را به تعامل و اشتراکگذاری آن وادار کند.
نوع شغل شما در استفاده از یک شبکه خاص و نوع محتوایی که میگذارید، تاثیر دارد. مثلا یک تولیدکننده اساببازی با سازنده وسایل تزئینی منزل یا دکتر روانشناس، همگی محتواهای متفاوتی تولید میکنند. همچنین اگر مشتریان و سلیقه آنها را بدانید، میتوانید محتوای بهتری برای آنها تولید کنید. اگر بدانید که مشتریان شما اکثرا در کدام یک از شبکههای اجتماعی هستند، بهتر میتوانید بازاریابی خود را انجام دهید.
چه کسب و کارهایی از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند؟
کسبوکارهایی مثل کافهها و رستورانهای محلی، میتوانند از منوی جدید خود در شبکههای اجتماعی رونمایی کنند و مشتریان زیادی جذب کنند. حتی میتوانند تصاویر زیبایی از دکوراسیون خاص کافه بگذارند و جوانهای کافه گرد را به سمت کافه و رستوران خودشان بکشانند. به هر حال هر کسب و کاری روش خاص خود را برای افزایش فروش خواهد داشت. به هر حال مهمترین جنبه شبکههای اجتماعی، استفاده از آن برای افزایش مشتریان و فروشهای بیشتر است. فعلا که این شبکهها بسیار موثر بودهاند و به خصوص که در بسیاری از مواقع، باعت نجات کسب و کار از کرونا شدهاند و راههای تازهای پیش روی مدیران مشاغل گذاشتهاند.
البته همیشه هم موضوع به این سادگی نیست. مثلا گاهی اوقات هر چقدر از استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک استفاده کنیم، این مشاغل با منابع محدود نمیتوانند به راحتی در میان رقبای گردن کلفتی که از بهترین امکانات و بیشترین هزینهها برای تولید محتوا، تبلیغات و فروش محصولات خود استفاده میکنند، حضور پیدا کنند. علاوه بر این شبکههای اجتماعی یکی و دو تا نیستند و برای موفقیت در این عرصه باید از همه پتانسیلهای موجود استفاده کرد. حتی ممکن است مشتریان شما در انواع شبکهها مانند اینستاگرام، فیسبوک و یوتیوب حضور داشته باشند، به همین دلیل باید استراتژیهایی برای تولید محتوا و حضور در شبکههای مختلف را داشته باشید.
پس دقیقا چکار کنیم؟
باید بدانید که مشتریان بالقوه شما در کدام کانال هستند و چه خصوصیاتی دارند. پرسونای مشتریان خود را تعریف کنید و لیدهایی که احتمال خرید آنها بیشتر است را هدف قرار دهید. مثلا ممکن است هیچ کدام یک از شبکههایی که گفتیم برای شما مناسب نباشد و شما مشتری خود را در لینکدین پیدا کنید. به همین دلیل انتخاب شبکه و تولید محتوای صحیح و اطلاعرسانی درست خیلی مهم است. مشخص کنید که نوع کسب و کار و بازاریابی شما به محتوای متنی ارتباط بیشتری دارد یا بصری؟ میتوانید طنز را در آن بگنجانید یا نه؟ ویدیو بهتر جواب میدهد یا عکس؟ تمامی این موارد را بررسی کنید. البته میتوان با اطمینان زیادی گفت که بازاریابی در اینستاگرام برای کسب و کارهای ایرانی نتیجه خیلی خوبی داده است و اکثر کسب و کارهای کوچک پرسود دست کم از این بستر استفاده میکنند.
نکته: فراموش نکنید که در بازاریابی شبکههای اجتماعی، برقراری ارتباط نزدیک با مشتریان خیلی مهم است و نباید فقط روی معرفی و فروش محصولات تمرکز کنید. پس حتما راه ارتباط و تعامل با مشتریان را باز بگذارید.
بازاریابی ایمیلی، استراتژی بازاریابی اینترنتی برای کسب و کارهای کوچک
بازاریابی ایمیلی | دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک
این نوع بازاریابی برای موفقیت آنلاین یا آفلاین کسبوکارهای کوچک خیلی مهم است. بازاریابی ایمیلی محصولات و خدمات را به روشهای مختلف الکترونیکی مثل خبرنامهها، به روزرسانیها، تبلیغات یا ارسال پیامک تبلیغ میکند. در این روش لیست ایمیل مشتریان فعلی و احتمالی جمعآوری میشود و تبلیغات و بازاریابی با استفاده از ابزارهای ایمیل مارکتینگ انجام میشود. انتخاب ایمیل در این روش بسیار مهم است و باید به افرادی که خودشان به دریافت ایمیل علاقه دارند و شخصا اطلاعات خود را در سایت شما وارد کردهاند، ایمیل بفرستید؛ وگرنه نتیجه جالبی نمیگیرید. فراموش نکنید که ایمیل اسپم ارسال نکنید.
بهتر است که محتوای ایمیل جذاب و گیرا باشد؛ از جملات کوتاه و محرک استفاده شود و طراحیهای تازه و ساده به کار برده شود. محتوای ایمیل هم میتواند شامل معرفی محصولات جدید، بهروزرسانیهای محصولات بعدی یا کوپن و کد تخفیف باشد. این استراتژی برای مشاغل کوچک و به خصوص معاملات B2B بسیار موثر است.
بازاریابی موبایل، استراتژی موثر دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک
امروزه دیگر یک بچه ۱۰ ساله هم موبایل هوشمند دارد و هر فرد، یک کاربر اینترنت و لید محسوب میشود. تجربه مشتری هم معمولا از همین طریق صورت میگیرد. بله همین تلفن هوشمند! کاربران چه به دنبال یک محصول یا شرکت خاص باشند و چه بخواهند مقایسهای بین قیمتهای مختلف انجام دهند و در نهایت کالای دلخواهشان را بخرند، از همین تلفن یا تبلت استفاده میکنند. به همین دلیل موبایل مارکتینگ اهمیت زیادی دارد.
بازاریابی موبایل شامل روشهای مختلفی مانند پیام کوتاه، شبکههای اجتماعی، وبسایت، ایمیل، پوش نوتیفیکیشن و اپلیکیشنها در موبایلهای هوشمند و تبلتها برای رسیدن به مشتریان وفادار است. حتی کسب و کارها میتوانند از این روش برای هدف قرار دادن مشتریان بر اساس زمان و مکان خاص استفاده کنند. مثلا زمانی که آنها وارد مغازه میشوند، برایشان کد تخفیف بفرستند. جالب شد نه؟! پیشرفت تکنولوژی راههای زیادی پیش روی شما قرار میدهد. یا مثلا میتوانند به مشتریانی که اپلیکیشن شما را دارند، تخفیفها یا جشنوارهها را از طریق پوش نوتیفیکیشن ارسال کنیند.
نکته: البته باید مطمئن شوید که حضور استراتژی بازاریابی دیجیتال شما برای موبایل مناسب است. چون به هر حال لیدها و مشتریان شما بیشتر وقت خود را صرف گوشی خود میکنند و استراتژی شما اهمیت زیادی دارد.
بازاریابی کلیکی
بازاریابی کلیکی | دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک
بازاریابی کلیکی یا پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)، روش تبلیغاتی آنلاین است که فرد یا کسب و کاری که سفارش تبلیغ داده است، تنها در صورت کلیک روی تبلیغات، هزینه پرداخت میکند. تبلیغات کلیکی، انواع مختلفی دارد؛ مثلا تبلیغات بنری که در بالا یا کنار صفحه وجود دارند؛ تبلیغات ویدیویی که قبل از فیلمها پخش میشوند یا آگهیهایی که در اپلیکیشنهای موبایل یا زمان سرچ کردن در اینترنت ظاهر میشوند.
برخی از مزایای بازاریابی کلیکی این است که تنها به ازای کلیک کردن کاربران روی تبلیغات هزینه پرداخت میکنند؛ همچنین این تبلیغات میتوانند یک موقعیت جغرافیایی خاص را هدف قرار دهند. هزینه بازاریابی کلیکی به میزان تمایل شرکت به سرمایهگذاری در تبلیغات ارتباط دارد و میتواند خیلی کم یا خیلی بالا باشد. این هزینه به رقابت بر سر کلمات کلیدی هم ارتباط دارد و هر چه کلمات کلیدی مهمتر که رقابت بالایی دارند، انتخاب شوند، هزینه لازم هم بیشتر میشود.
حرف آخر
در این مقاله چند مورد از استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک را شناختید. اما برخی از استراتژیهای بازاریابی اینترنتی محصولات در این لیست قرار نگرفتهاند؛ چون ممکن است شما وقت کافی نداشته باشید و بهترین روش این است از مفیدترین استراتژیها استفاده کنید. برای اینکه با روشهای دیگر آشنا شوید، حتما مقالههای دیجیتال مارکتینگ در عظیم مدیا را بخوانید. اگر سوال یا نظری در این مورد دارید، حتما با ما در میان بگذارید.
نکات کلیدی
پیدا کردن مشتریان شما در پلتفرمهای مختلف بسیار مهم است؛
مهمترین استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک:
بازاریابی موتور جستجو (SEM)؛
بازاریابی جستجوی محلی؛
بازاریابی محتوا؛
بازاریابی شبکههای اجتماعی؛
بازاریابی ایمیلی؛
بازاریابی موبایل؛
بازاریابی کلیکی (PPC).
سوالات پرتکرار
۱. کسب و کارهای کوچک چگونه بازاریابی دیجیتال انجام میدهند؟
حضور پررنگ در شبکههای اجتماعی دارند؛
برای ارتباط با مشتریان از بازاریابی ایمیلی استفاده میکنند؛
روی توسعه بازاریابی وبسایت کار میکنند؛
از بازاریابی ویدیویی استفاده میکنند؛
از منابع بازاریابی دیجیتال داخلی استفاده میکنند؛
بازار فروش بیشتری برای پخش کردن تراکتها پیدا میکنند؛
هدف اصلی کسب و کار کوچک خود را تعیین میکنند.
۲. بهترین استراتژیهای بازاریابی برای یک کسب و کار کوچک چیست؟
ایجاد یک برند حرفهای؛
شناختن مشتریها؛
ایجاد یک وبسایت؛
استفاده از قدرت سئو؛
قرار گرفتن در فهرست گوگل؛
استفاده از تبلیغات در فیسبوک؛
ارسال ایمیل به مشتریان احتمالی و مشتریان وفادار؛
استفاده از تبلیغات گوگل.
منبع : عظیم مدیا