مدل هدفگذاری SMART (اسمارت) چیست و چگونه باید آن را انجام داد؟وقتی میخواهید برای انجام کار بیشتر برای خود هدفگذاری کنید، باید یک نقطه نهایی و راهی برای پیگیری پیشرفت خود داشته باشید. بدون اینکه هدف شما و مسیر رسیدن به آن مشخص باشد، احتمالا هدفگذاری شما موفقیتآمیز نخواهد بود.برای یادیگری دیجیتال مارکتینگ در بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ شرکت کنید.
مدل هدفگذاری SMART با تقسیم هدف به ۵ عامل قابل ارزیابی میتواند در این زمینه به شما کمک کند. در ادامه جزییات بیشتری درباره این موضوع ارائه میشود اما پیش از آن کمی بیشتر در مورد اهمیت این مدل هدفگذاری صحبت خواهیم کرد. پس از آن به وسیله چند مثال، چگونگی عملکرد ساختاری و نحوه اجرا و پیادهسازی این مدل را شرح خواهیم داد.
اهمیت تعیین اهدافاهمیت تعیین اهدافمهم نیست چه کاری انجام میدهید، اما هدفگذاری برای خود اهمیت زیادی دارد. بدون داشتن اهداف روشن و مشخص که شما را رو به جلو هدایت کند، نخواهید دانست در فعالیتهایی که انجام میدهید چقدر پیشرفت کردهاید.
لازم نیست اهدافی که برای خود تعیین میکنید بیش از حد پیچیده باشند. اما تجربه ثابت کرده افرادی که اهداف مشخصی برای خود تعیین میکنند همیشه به موفقیتهای بیشتری دست مییابند. منظور از هدف روشن میتواند «رسیدن به یک وزن خاص» باشد. چنین هدفی قابل دستیابی و ارزیابی است. به عبارت دیگر در چنین مواری اگر در مسیر پیشرفت شما وقفهای ایجاد شد، با پیگیری آن میتوانید رویکرد خود را تغییر دهید.
این درست است که پیشرفت در زندگی شخصی یا شغلی بدون هدفگذاری نیز امکانپذیر است اما با هدفگذاری شانس موفقیت شما بیشتر میشود. بنابراین خوب است که با یک سیستم هدفگذاری کارآمد آشنا شوید. در ادامه این سیستم معرفی و دلیل کارکرد آن شرح داده میشود.
معرفی مدل هدفگذاری SMART و ساختار مورد نیاز شمامعرفی مدل هدفگذاری SMARTاگر با مدل SMART آشنا نیستید، باید گفت این کلمه تشکیل شده از حروف اختصاری است و هر حرف آن به یک موضوع در زمینه تمرکز بر ایجاد اهداف خاص و واقعبینانه و راه رسیدن به آن، اشاره دارد. پنج عنصر تشکیل دهنده این کلمه عبارتند از:
مشخص (Specific): هدف باید روشن و دارای یک نقطه پایان مشخص باشد. اگر هدفتان مبهم باشد، دیگر اسمارت نیست.قابل اندازهگیری (Measurable): نیاز است که شما بهطور دقیق پیشرفت خود را ردیابی کنید تا بتوانید در مورد تحقق هدف قضاوت کنید.قابل دستیابی (Attainable): اگر هدف شما بیش از حد بلندپروازانه باشد، طوری که مجبور شوید برای دستیابی به آن تلاش زیادی کنید، ممکن است انگیزه شما را کاهش دهد.مرتبط (Relevant): هدفی که انتخاب میکنید باید با نیازهایتان همخوانی داشته و به نفعتان باشد.محدودیت زمانی (Time-Bound): تعیین یک بازه زمانی برای هدف به شما کمک میکند تمرکز خود را در طول مسیر حفظ کنید.مثال: فرض کنید میخواهید به عنوان یک سرگرمی شروع به دویدن کنید. میتوانید آزادانه این کار را شروع کنید. یعنی هر زمان و هر کجا که شد بدوید. اما این روش ممکن است برای پیشرفت در این کار مناسب نباشد.
برای ایجاد هدفگذاری مدل اسمارت، میتوانید این هدف را طوری تنظیم کنید که ۵ کیلومتر را در کمتر از ۴۵ دقیقه بدوید. این کار، معیارهای «مشخص» و «قابل اندازهگیری» را در خود دارد و همچنین «قابل دستیابی» هم هست. اگرچه میزان تلاش مورد نیاز برای رسیدن به آن به آمادگی بدنی شما بستگی دارد.
هدفی که انتخاب کردید، «مرتبط» هم هست زیرا شما فعالانه تصمیم گرفتهاید به تناسب اندام دست پیدا کنید. حالا برای اینکه این هدفگذاری را کاملا به شکل اسمارت درآورید و به نتیجه برسید، در نهایت به تعیین مهلت زمانی نیاز دارید. در این مورد، یک تا دو ماه کفایت میکند به شرطی که مطابق برنامهریزی پیش بروید.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید و فروش خود را چندین برابر کنید.این رویکرد برای تعیین هدف ممکن است پیچیده به نظر بیاید. با این حال، اینکه بتوانید پیشرفت خود را در رابطه با هر هدفی بهطور دقیق ردیابی کنید یک راه حل عالی برای ایجاد انگیزه است. تا زمانی که میتوانید پیشروی خود به سمت خط پایان را ببینید، ادامه حرکت در مسیر برایتان آسانتر میشود.
۵ مثال قابل اجرا از هدفگذاری اسمارتهدفگذاری مدل اسمارتدر اینجا چند مثال از نمونههای هدفگذاری مدل اسمارت آورده شده که درباره مواردی است که در محل کار و در قبال مشتریان تعیین میشود. ممکن است این نمونهها متداول و فراگیر نباشد اما یقینا مثالهای خوبی از نحوه کار با فرمول اسمارت در پروژههای بزرگ است.
۱. نوشتن ایبوک (E-book)نوشتن کتاب کار سخت و زمانبری است اما مزایایی دارد که آن را به هدفی با ارزش و قابل پیگیری تبدیل میکند. درباره محبوبیت نوشتن جالب است بدانید هر ساله در ماه نوامبر رویدادی به نام «ماه ملی رماننویسی» (NaNoWriMo) برگزار میشود که بهخاطر آن افراد برای نوشتن کتابی با ۵۰ هزار کلمه تلاش میکنند. حال فرض کنید شما یکی از این افراد هستید.
در کالج تپسل بخوانید! روش ها و مراحل تحقیقات بازاراین مثال فرصت مناسبی برای نشان دادن نحوه عملکرد هدفگذاری مدل اسمارت است:
مشخص: شما هدفگذاری میکنید که یک کتاب را با حداقل تعداد کلمات در هر ژانری که میخواهید تکمیل کنید.قابل اندازهگیری: خط مبنای به پایان رساندن کتاب (مطابق با رویداد گفته شده)، ۵۰ هزار کلمه است که میتواند هدف شما برای رسیدن باشد.قابل دستیابی: اگر بتوانید روزانه ۲ هزار کلمه بنویسید، پیش از ۳۰ روز میتوانید ۵۰ هزار کلمه نوشته باشید.مرتبط: از آنجا که شما به نوشتن ژانر خاصی محدود نیستید، میتوانید ایبوک خود را بر اساس هر موضوعی که انتخاب کردید بنویسید و بعدا از آن کسب درآمد کنید.محدودیت زمانی: در این مورد محدودیت زمانی به رویداد مورد نظر وابسته است و شما برای نوشتن ۵۰ هزار کلمه، یک ماه وقت دارید. (و نه یک روز بیشتر)یکی از جالبترین نکات این رویداد این است که نه تنها با خودتان رقابت دارید، بلکه یک شبکه گسترده از پشتیبانان نیز دارید که در موفقیت شما نقش مهمی ایفا میکنند. این شبکه همان نویسندگانی هستند که یکدیگر را به نوشتن تشویق میکنند.
طبیعتا برای نوشتن یک کتاب الکترونیکی شما نیازی به شرکت در چنین رویدادی ندارید. با این حال این مثال خوبی برای ایجاد یک هدفگذاری مدل اسمارت است که اگر بخواهید برای نوشتن یک کتاب برنامهریزی کنید، میتوانید از اصول آن پیروی نمایید.
۲. کسب درآمد خوب از بلاگحتی وقتی از پلتفرمی مثل ووردپرس استفاده میکنید، رساندن یک بلاگ به جایی که برای شما درآمد کسب کند، به تلاش زیادی نیاز دارد. با این حال، با انجام هدفگذاری مدل اسمارت میتوانید به آن دست پیدا کنید:
مشخص: ابتدا باید عددی را برای رسیدن هدفگذاری کنید. این موضوع میتواند برای شما خاص و مشخص باشد. باید عددی را در نظر بگیرید که برای شروع مناسب باشد.قابل اندازهگیری: اندازهگیری میزان موفقیت در این مورد آسان است زیرا پول، عدد است و معیارهای مختلفی برای پیگیری آن وجود دارد.قابل دستیابی: یک هدف معقول برای کسب درآمد از یک بلاگ نسبتا نوپا میتواند قابل دستیابی باشد. برای دانستن آن عدد میتوانید تحقیق کنید.مرتبط: این دست اهداف بهطور حتم میتوانند به افراد زیادی ربط داشته باشند. مثلا بازاریابهای افیلیت یا کسانی که به دنبال فروش یک محصول هستند.محدودیت زمانی: تنظیم زمان به تصمیم شما بستگی دارد. مثلا برای انجام این کار ۶ ماه توصیه میشود.میتوان گفت این کار یک هدف پایانناپذیر است زیرا پس از دستیابی به هدف، در مرحله بعدی قرار میگیرید. اگر به این کار ادامه دهید بازده سرمایهگذاری (ROI) میتواند به عدد قابل توجهی برسد. و در این مرحله با بهینهسازی موتور جستجو (SEO) و استراتژیهای بازاریابی محتوا خوب عمل خواهید کرد.
۳. افزایش مشترکان ایمیلهر نوع وبسایتی که داشته باشید، مشترکان ایمیل میتوانند برایتان سرمایه بزرگی باشند. هرچه تعداد مشترکان شما بیشتر باشد، تعداد تبدیل (کانورژن) هم بیشتر میشود. در ادامه نحوه برنامهریزی برای این هدف با اجزای مدل اسمارت شرح داده میشود:
تبلیغات ویدئویی در اپلیکیشن کافه بازار!تبیغات ویدئویی کافه بازار به شما کمک میکند تا کمپین تبلیغات ویدئویی خود را به 40+ میلیون کاربر اپلیکیشن بازار نمایش دهید و آگاهی از برند و تعداد نصب اپلیکیشن خود را افزایش دهید.
مشخص: هدف شما این است که لیست مشترکان ایمیل خود را به عدد مشخصی -مثلا ۵۰۰ عضو- برسانید.قابل اندازهگیری: اندازهگیری این هدف کار آسانی است. کافی است نگاهی به پلتفرم ایمیل مارکتینگ خود بیندازید و وقتی تعداد لیست مشترکین ایمیل به ۵۰۰ عضو رسید، جشن بگیرید.قابل دستیابی: این معیار همیشه برای شما منحصربهفرد خواهد بود. اگر چه عدد ۵۰۰ برای عضویت یک وبلاگ کوچک با تعداد بازدید متناسب، مناسب و قابل دستیابی است.مرتبط: اگر در حال راهاندازی یک وبسایت، وبلاگ یا بازاریابی آنلاین برای هر نوع محصولی هستید، رشد لیست ایمیل همیشه هدف مرتبط و متناسبی است.محدودیت زمانی: مشخص کردن بازه زمانی برای این هدف به میزان کشش وبسایت شما برای جذب افراد بستگی دارد. اگر کارتان را تازه شروع کردهاید، ۶ ماه بازه زمانی معقولی برای رسیدن به این مرحله به نظر میرسد؛ به شرطی که روی سئو کار کنید.این مثال از مدل هدفگذاری اسمارت نیز مانند مواردی که پیش از این گفته شد بهطور مستقیم بر تلاش شما برای کسب درآمد تاثرگذار است. در هر موردی، اگر برای تعداد مشترکان، به عدد ۵۰۰ رسیدید، میتوانید باز هم در این راه پیشرفت کرده و به عدد بزرگتری برسید. شما قبلا جذابیت مناسبی داشتید که به این مرحله رسیدید، پس رشد بیشتر این لیست برایتان کار دشواری نخواهد بود.
در کالج تپسل بخوانید! 7 نکته طلایی برای راهاندازی یک کمپین دیجیتال مارکتینگ موفق
۴. بهبود میزان ترافیک ارگانیکهمانطور که حتما به این موضوع آگاه هستید، برای داشتن ترافیک خوب وبسایت، دارا بودن تخصص در زمینه سئو ضروری است. پس برای بهبود یک سایت جدید باید در این زمینه برای خود هدف اسمارت تعریف کنید. مثال:
مشخص: رقمی که برایتان مناسب است را بهعنوان هدفتان برای ترافیک سایت در نظر بگیرید. مثلا ۱۰۰۰ بازدیدکننده در ماه عدد خوبی است.قابل اندازهگیری: اگر به یک ابزار آنالیتیکس دسترسی داشته باشید، اندازهگیری میزان ترافیک سایت کار دشواری نخواهد بود.قابل دستیابی: ۱۰۰۰ بازدیدکننده در ماه عدد معقولی است و اگر اصول سئو را بهدرستی رعایت کنید، قابل دستیابی است.برای یادگیری سئو در دوره دیجیتال مارکتینگ شرکت کنید.مرتبط: میزان ترافیک، یکی از شاخصهای اصلی موفقیت در هر وبسایتی است. وقتی خط مبنای مناسبی برای آن پایهگذاری کردید، میتوانید به پیگیری میزان تبدیلها بپردازید.محدودیت زمانی: همانطور که میدانید، ممکن است مدتی طول بکشد تا یک وبسایت جدید مورد توجه قرار بگیرد. تجربه نشان میدهد دست کم ۶ ماه فرصت لازم است تا به میزان قابل توجهی بازدیدکننده دست پیدا کنید.میزان بازدید بیشتر، با فرصتهای بیشتر برای کسب درآمد متناسب است و احتمالا هدف نهایی شما هم همین است. همچنین شما دادههایی بیشتری برای تست و آزمایش خواهید داشت و احتمالا تعداد مشترکین ایمیل هم افزایش مییابند. در مجموع اگر بتوانید در کمتر از ۱ سال وبسایتی را به ۱۰۰۰ بازدیدکننده در ماه برسانید، در مسیر موفقیت مناسب هستید.
یادگیری بهترین دوره یازاریابی دیجیتال.کلیک کنید.
۵. انتشار حجم بیشتری پست بلاگبهترین راه برای ایجاد ترافیک ارگانیک بیشتر در بلاگ شما، انتشار مداوم مطالب است. هرچه آرشیو مطالب شما در بلاگ بیشتر شود، احتمال افزایش تعداد بازدیدکنندگان نیز بیشتر میشود. شرح این هدف را با مدل اسمارت مشاهده کنید:
مشخص: برای یک بلاگ کوچک یا متوسط، انتشار ۱ تا ۲ مقاله در هفته شروع خوبی است.برای یادگیری بازاریابی محتوا در دوره بازاریابی دیجیتال شرکت کنید.قابل اندازهگیری: پیشنهاد میشود برای این هدف عملکرد خود را بهطور ماهانه پیگیری کنید و بررسی نمایید که آیا به مهلتهایی که برای کارها تعیین کرده بودید رسیدهاید یا خیر.قابل دستیابی: بسته به میزان کار شما، انتشار دو پست بلاگ در هفته عملی است. اگر امکانش را ندارید یا باید هدف را دوباره ارزیابی کنید و یا کار را برونسپاری نمایید.مرتبط: هدف نهایی شما رشد بلاگ است و انتشار مطالب بیشتر، معادل با هموار کردن مسیر دستیابی به این هدف است.محدودیت زمانی: توصیه میشود برای رسیدن به این هدف یک ماه را برای آزمایش معین کنید. پس از آن با ارزیابی مجدد میتوانید مناسبترین وضعیت را پیدا کنید.البته در میزان محتوایی که بهصورت یکنفره قرار است به نمایش به مخاطب بگذارید، محدودیت وجود دارد. با این حال با رشد بلاگ خود احتمالا حجم مطالب را افزایش میدهید تا مخاطبان به بلاگ برگردند. با این هدف میتوانید محدودیتهای خود را دقیقا مشخص کنید و متوجه شوید که چه زمانی وقت توسعه تیمتان است.
نتیجهگیریهدفگذاری مدل اسمارت صرف نظر از اینکه میخواهید چه چیزی به دست آورید، اهداف مشخص و قابل اندازهگیری، کلید موفقیت هستند. اهداف نهایی شما چه مالی و چه شخصی باشد و یا حتی صرفا بر اساس معیارها باشد، استفاده از ساختار هدفگذاری مدل اسمارت (SMART) میتواند به شما در موفقتر بودن در کاری که قصد انجام آن را دارید، کمک کند.
اگر اطمینان داشته باشید که اهداف تعیین شده شما با ۵ معیار مدل اسمارت (مشخص، قابل اندازهگیری، قابل دستیابی، مرتبط، محدودیت زمانی) مطابقت دارد، میتوانید با تمرکز در این راه، تصمیمهای خود را بر اساس این مدل تنظیم کنید. پس از دستیابی به یک هدف اسمارت، میتوانید با اطمینان از این استراتژی که بنا گذاشتید، قدم بعدی را بردارید و با هدف پیشرفت، دوباره شروع کنید.
اگر در این زمینه دانش و تجربهای دارید، در همینجا با ما در میان بگذارید.
منبع: تپسل